Patientkommunikation 1177
1177 är hela Sveriges samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård.
På webbplatsen 1177.se kan våra invånare läsa om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter eller ställa en anonym fråga och få ett personligt svar. Här finns också information om våra vårdmottagningar och 1177.se är också vägen in för patienterna att använda e-tjänster för att kontakta vården. Läs mer om 1177 här.
Kontaktkort på 1177.se
Ett "kontaktkort" är en sida på 1177.se där en mottagning har sina kontaktuppgifter, information om erbjudandet, sin verksamhet samt länkar till sina e-tjänster. Varje mottagning är ansvarig för att hålla sin egen information uppdaterad och korrekt. Du hittar kontaktkort under Hitta vård på 1177.se.
Ändra information på ett kontaktkort
Informationen i ett kontaktkort ändras av verksamhetens HSA-redaktör och KKA - Kontaktkortsadmin.
Vilken information som hämtas från HSA respektive KKA syns tydligt här:
- Översikt källor kontaktkort
- Logga in KKA via denna länk
- Läs mer om och se riktlinjer för hur information ska se ut på ett kontaktkort
PDF och andra dokument på ett kontaktkort
Alla dokument som publiceras eller länkas till på ett kontaktkort behöver möta kraven om tillgänglighet.
Behörighet KKA
Verksamhetschef eller motsvarande mejlar kommunikation@regionvastmanland.se med begäran om behörighet som KKA. Vi rekomenderar att de som har rollen som KKA även är HSA-administratör.
Stöd och utbildning
När KKA-behörighet tilldelas får man även ett dokument med länkar som samlar all den information som behövs för att komma igång. Om behov finns för mer stöd och en kortare utbildning/genomgång går det utmärkt att kontakta kommunikation@regionvastmanland.se för att boka in detta.
Vi rekommenderar även teamskanalen för Region Västmanlands KKA.
Artiklar och lokala tillägg
De texter som finns publicerade på 1177.se har passerat genom en process med hög kvalitet både med avseende på fakta och språk där både faktagranskare och redaktör är utpekade. Merparten av materialet är nationellt övergripande men vi har också möjlighet att göra lokala tillägg med mer specifika texter om hur vi gör i Västmanland.
Om du vill få din information publicerad på 1177.se kan du ta kontakt med 1177-redaktionen för att komma vidare i processen. Du kan då mejla till redaktion1177@regionvastmanland.se
Tillgänglighet på webben
Region Västmanland ska följa lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Det innebär att regionens digitala information behöver vara anpassad för användare med funktionsnedsättningar eller andra hinder.
Som redaktör på någon av Region Västmanlands webbar behöver du genom utbildning i Klarspråk. Kursen är kostnadsfri och du hittar den här. Du hittar också en handbok i klarspråk och checklista på Kommunikationsplatsen.
Du kan i vissa fall behöva åtgärda brister i ditt innehåll för att det ska kunna publiceras och visas för besökare med en funktionsnedsättning. Se vad som gäller för olika typer av webbinnehåll och hur du gör för att säkerställa att ditt material är godkänt för publicering.
Hur du tillgänglighetsanpassar din webb på webbriktlinjer.se
Myndigheten för digital förvaltning ger vägledning och stöd för tillgänglighetsarbete för webbplatser, appar och andra digitala plattformar.