SITHS - boka tid och hämta kort
SITHS är en tjänstelegitimation för både fysisk och elektronisk identifiering. Ett SITHS-kort innehåller en e-legitimation (SITHS eID-certifikat) som visar identiteten i din yrkesroll.
Region Västmanland använder bland annat SITHS-kort för åtkomst till system som elektronisk journal (Cosmic), nationella tjänster (exempelvis NPÖ, Pascal), HSA-katalogen samt för passage.
Förvara ditt SITHS-kort säkert
Din SITHS tjänstelegitimation och tillhörande koder är en personlig värdehandling. Det är därför viktigt att du förvarar SITHS-kort och tillhörande koder säkert så att ingen annan kan använda kortet.
All aktivitet med ditt kort loggas och otillåten aktivitet betraktas som dataintrång.
Boka tid och hämta SITHS-kort
En kortbeställning måste finnas för att en person ska få ett SITHS-kort. HSA-redaktören eller chefen på enheten beställer SITHS-kortet.
Passagebehörigheter beställs via Drift- felanmälan och beställning
Nedan hittar du information om hur du bokar tid och hämtar ut SITHS-kort på respektive sjukhus:
Beställningsstopp ordinarie SITHS-kort
Beställningsstopp för ordinarie SITHS-kort 9/12 - 25/1
I januari ska systemet som hanterar SITHS-kort ersättas med ett nytt system. Detta är en stor förändring som sker samtidigt i hela landet. Det innebär att det inte kommer att gå att skicka kortbeställningar för ordinarie SITHS-kort till kortleverantören 9 december – 25 januari.
Efter den 25 januari kan leveranstiden till en början vara längre än normalt. Om du fotograferar dig för ett nytt SITHS-kort den 26 januari kan du räkna med leverans i slutet av februari eller början på mars.
Vad innebär beställningsstoppet?
- Du som behöver ett nytt ordinarie SITHS-kort före 1 mars 2024 behöver fotografera dig för ett nytt kort senast 8 december 2023.
- Kortet behöver hämtas ut så snart det är klart, senast 18 januari.
- Alla kort som inte har hämtats ut den 18 januari kommer att avregistreras.
- Du som inte hinner fotografera dig innan 8 december behöver få ett reservkort som är giltigt minst till och med 29/2 2024.
Totalstopp hantering av SITHS-kort 23–25 januari 2024
23–25 januari är det totalstopp för all SITHS-korthantering, både reservkort och ordinarie kort. Det är för att data ska flyttas och SITHS-systemet ska ersättas.
Vad innebär totalstoppet 23–25 januari 2024?
Alla aktiva SITHS-kort (både reservkort och ordinarie kort) och mobilt SITHS eID fungerar som vanligt. Däremot behöver du ha koll på att
- inga ordinarie SITHS-kort kan lämnas ut
- inga reservkort kan lämnas ut
- inga certifikat kan laddas ner
- inga nya mobila SITHS eID kan skapas
- du inte kommer in i Mina sidor/SITHS Självadministration
- du inte kan beställa PUK-kod
- om du glömmer ditt SITHS-kort hemma så behöver du åka hem och hämta ditt kort
- om du har ett reservkort och använder kortet för inloggning i ett IT-system så måste du se till att certifikaten är nedladdade innan 23 januari.