Till innehåll
Stöd och service Alla nyheter All driftinformation Alla händelser Logga in Sök på webbplatsen

Smarta verktyg i din dator

I din dator finns en hel del smarta verktyg från Microsoft 365. Nedan hittar du några av de vanligaste verktygen och tips för att göra ditt arbete enklare.

Vill du bli mer digital i ditt arbete? På Kompetensplatsen finns en övergripande utbildning Arbeta och samarbeta digitalt

Det här kan du lära dig i utbildningen:

  • Digitala möten – hur du leder eller deltar i ett möte.
  • Hybridmöten - vad är bra att tänka på?
  • Verktyg för att digitalt dela filer, skapa anteckningar eller planera.
  • Digitala formulär och skisser.

Forms - digitala enkäter

Med Forms gör du frågeformulär och enkäter på ett enkelt sätt som sammanställs i enkla diagram eller sparas ner i Excel. Forms kan användas för att mäta, undersöka och utvärdera.

Öppna Forms

 

Instruktionsfilm: Forms - mäta, undersöka och utvärdera

OneDrive - spara och dela dokument

OneDrive är en personlig lagringsyta där du på ett enkelt och säkert sätt kan samla dina dokument och komma åt dem från både dator och mobila enheter.

Det finns möjlighet att dela dina filer med andra, både internt och externt. Flera personer kan samtidigt arbeta i dokument som lagras i OneDrive, oavsett var de befinner sig. Versionshantering gör det enkelt att se vem som har ändrat vad och när och ger möjlighet att backa till en tidigare version.

Öppna din personliga lagringsyta OneDrive

 

Instruktionsfilm: OneDrive - dela filer

OneNote - digital pärm för smart samling av information

OneNote är ett verktyg för anteckningar, informationsinsamling och samarbete. Det kan liknas med en pärm med innehållsregister och sidor, fast i digital form.

Du kan dela dina anteckningsböcker med andra. Om du skapar en anteckningsbok i Teams blir teamet ägare av anteckningsboken och den delas automatiskt med alla som ingår i teamet.

Öppna digital anteckningsbok OneNote

 

Instruktionsfilm: OneNote - anteckningar

Planner - planeringsverktyg och samarbetsyta

Planner är ett verktyg för att samarbeta i grupp, där alla uppgifter kan samlas på samma ställe. Gruppen kan tilldela uppgifter och uppdatera status, samla information, skapa checklistor och följa arbetet.

Planner skapas i Teams via plustecknet för att lägga till en ny flik. Välj "Tasks från Planner och To Do". Ett team kan ha flera Planners.

Öppna planeringsverktyget Planner

 

Instruktionsfilm: Planner - planera och följa upp

Whiteboard - skissa gemensamt

Whiteboard är verktyget som tillåter dig eller din arbetsgrupp att rita och skissa fritt på en digital tavla. Verktyget har också stöd för anteckningslappar, geometriska figurer och tabeller som dessutom finns tillgängliga i färdiga uppsättningar via en mängd mallar.

Det primära användningsområdet för Whiteboard är i digitala eller hybrida möten. Därför kan det vara bra att veta att varje teamsmöte har möjlighet att skapa en tillhörande Whiteboard där mötesdeltagarna automatiskt får åtkomst.

Öppna skissytan Whiteboard

 

Instruktionsfilm: Whiteboard - skissa gemensamt

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder cookies och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka cookies som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för cookies

Här kan du välja vilka kategorier av cookies som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av cookies som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av cookies från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English