IT-stöd
Du når IT-supporten på telefon 021 - 17 35 00 vardagar klockan 07.00-17.00. Du kan också skapa ett ärende i felanmälningsportalen.
Kontakta IT-supporten eller skapa ett ärende
Om du upplever ett problem eller har en fråga som rör IT, Cosmic eller telefoni på din arbetsplats är du välkommen att kontakta IT-supporten på telefon 021 - 17 35 00. Du som har tillgång till regionens nätverk kan också anmäla ett ärende via webben i felanmälningsportalen.
Följ dina ärenden
Du kan även följa dina registrerade ärenden och status. Då har du möjlighet att komplettera ditt ärende med tillkommande information genom att lämna kommentarer.
För snabbare felsökning uppge
- Ditt HSA-ID
- Datorns Maskin-ID
- Ett telefonnummer och en mailadress IT-supporten kan nå dig på
- Hur länge du har upplevt problemet
- Om du är den enda som upplever problemet eller om det är flera kollegor som är berörda
- Om du fått något felmeddelande, och i så fall, hur det lyder.
Håll dig uppdaterad om systemuppgraderingar, driftstopp och servicefönster på Region Västmanlands driftinformation.
Beställ IT-utrustning, konton eller applikationer
Du kan beställa IT-utrustning, konton eller applikationer i eKatalog - beställningsportal. Om det finns en kostnad behöver beställningen godkännas av fakturamottagare som du anger. Är beställningen inte godkänd inom 14 dagar kommer du behöva göra en ny beställning. När beställningen är godkänd av fakturamottagen är leveranstiden 3-5 arbetsdagar om det du beställt finns i lager.
I eKatalog - beställningsportal kan du också se vad du betalar för och säga upp hyresavtal för datorer, skrivare och licenser.
Boka IT-rond för att förbättra er digitala arbetsplats
Få hjälp med att säkerställa att er digitala arbetsplats fungerar som den ska och att ni har rätt utrusning på rätt plats. Under en IT-rond går vi igenom exempelvis skärmar, skrivare, konferensutrusning och IT-system.
En IT-rond bokar du genom att skapa ett ärende via Felanmälningsportalen eller genom att ringa IT-supporten på 735 00.
Våra rutiner för ökad IT-säkerhet
Du som medarbetare är med och bidrar till ökad IT-säkerhet genom dina vardagliga rutiner.
Sex saker du kan göra för att bidra till ökad IT-säkerhet
- Håll dina inloggningsuppgifter och lösenord hemliga. Ha alltid unika lösenord, använd inte samma lösenord för någon annan sida eller tjänst. Använd långa lösenord som är svåra att lista ut och som innehåller både stora och små bokstäver samt siffror och/eller tecken, till exempel en fras eller mening som du själv enkelt kommer ihåg.
- Var uppmärksam på länkar eller bilagor i e-post och sms. Klicka bara om det är något du förväntar dig och om du är säker på vem avsändaren är.
- Lämna aldrig ut information som användarnamn och lösenord på webbsidor som verkar misstänkta.
- Ladda aldrig ned filer eller programvaror vars innehåll du inte känner till.
- Håll din egen utrustning som inte hanteras av regionen uppdaterad, till exempel mobiltelefoner och surfplattor.
- Var uppdaterad på de reservrutiner som gäller i er verksamhet vid en IT- eller telefonistörning då verksamhetskritiska system och information inte är tillgänglig.
Lär dig mer om hur du undviker bluffmail genom att titta på vår film om Nätfiske (mediaflowpro.com) (7 min).