Sponsrad utbildning
Våra medarbetare är viktiga för oss och vår framtid. Vi erbjuder därför sponsrad specialistutbildning för allmänsjuksköterskor med minst ett års anställning samt sponsring under termin sex för studenter vid en treårig grundutbildning inom hälso- och sjukvårdens identifierade bristyrken.
För Region Västmanland är det viktigt att ha engagerade medarbetare med rätt kompetens. Därför erbjuder vi sponsring av lön under studier. Det är en satsning som ger oss möjlighet att rekrytera, behålla och utveckla medarbetare, och samtidigt möta invånarnas behov av hälso- och sjukvård både idag och i framtiden.
Sponsringen finansieras genom avsatta medel som kallas Investera för framtiden (IFF). Prioriteringen av platser sker årligen utifrån hela hälso- och sjukvårdens behov.
För mer information vänd er till er HR-konsult.
Sponsrad grundutbildning - termin sex
Det finns möjlighet för studenter som utbildar sig till biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska eller arbetsterapeut att få sista terminen (lärosätets terminsdatum gäller) sponsrad med månadslön.
Sponsrad specialistutbildning för sjuksköterskor
Medarbetare som varit anställda i minst ett år innan kursstart har möjlighet att ansöka om sponsring, alltså bibehållen lön upp till 35 000 kr under studietiden. Dessa medarbetare får också en anställning inom specialiseringen.
När du som chef valt en kandidat fyller du i "Beslutsunderlag specialistutbildning för sjuksköterska" längst ner på denna sida.
Magister- och masterexamen
Tillsvidareanställda medarbetare kan få sponsring vid magister- eller masterexamen. I de fall då detta sker får medarbetaren ett schablonbelopp per månad under studietiden. 1-års anställning rekommenderas innan sponsring.
Vanliga frågor
Hur beslutas fördelningen/prioriteringen av utbildningsplatser?
Varje år beslutar HR-direktör:
- Vilka utbildningar som ska sponsras
- Hur IFF-medlen ska fördelas utifrån regionens kompetensförsörjningsbehov
- Vilka ersättningsnivåer som gäller
Beslutet föregås av dialog med Hälso- och sjukvårdens utbildningsråd.