Vårdnära service
VNS-teamet är en naturlig del av vårdavdelningen tillsammans med övrig personal. Genom att omfördela arbetsuppgifter som inte kräver vård- eller medicinsk utbildning från vårdpersonal till våra servicemedarbetare, frigörs tid för vårdpersonalen att lägga på vård av patienter.
Inom regionen finns ett antal olika vårdnära serviceteam där specialutbildade medarbetare utföra arbete som är vårdnära men inte syftar till att vårda patienter.
Du beställer övriga VNS-tjänster genom att kontakta oss via telefon eller mail, se kontaktuppgifter till höger.
Digital lösning underlättar och säkrar kvalitet
Samlad Service har digitaliserade processer som kvalitetssäkrar tjänster och förenklar för både servicemedarbeten och kunden. I filmen berättar servicemedarbetare och vårdpersonal om utvecklingen.
Avdelningskök
I avdelningsköket bereds frukost, lunch, middag, mellanmål och kvällsmål. Utöver beredning och det utförs även beställningar av livsmedel samt egenkontroll i form av bland annat städning, underhåll och temperaturtagningar.
Våra VNS-medarbetare i avdelningsköket brinner för att ge alla patienter en god måltidsupplevelse. Samspelet mellan VNS-medarbetaren och vårdmedarbetarna är betydande för hur patienten upplever måltiden och måltidsmiljön. Forskning visar att maten endast utgör 40% av måltidsupplevelsen. Resterande 60% handlar om servering och miljö. Mötet mellan patient och personal har därmed stor påverkan på måltidsupplevelsen.
Rengöring, personlig hygien och livsmedelssäkerhet är extra viktigt i ett sjukhuskök då sjukdomar och vissa mediciner kan göra patienterna känsliga. VNS-medarbetarna i avdelningsköket är utbildade i matsäkerhet utför de digitala egenkontroller som är lagstadgade. Egenkontrollen utförs digitalt i Matilda egenkontroll.
Daglig städning
Det som benämns som daglig städning är den städning som utförs med en viss frekvens varje vecka. Städningen är ett gemensamt ansvar mellan vårdpersonal, städ- och servicemedarbetare som bygger på en tydlig kommunikation och samarbete.
Daglig städning styrs utifrån en standardiserad grundnivå framtagen av Vårdhygien och Samlad service med stöd av svensk städstandard SS8760014.
Grundutbudet är obligatoriskt för att säkerställa en god hygienisk standard i alla lokaler och baseras på den Städhandbok som finns i Regionen. Utöver den grundläggande städningen finns ett tilläggsutbud som är fritt val.
Slutstädning
Slutstädning av vårdplats (inklusive hygienutrymme i enpatientrum) ska ske då en patient byter vårdplats eller efter avslutad vårdtid. Slutstädning utförs av
vårdpersonal, städ- och servicemedarbetare.
Vid slutstädning av vårdplats i flerpatientrum slutstädas inte tillhörande hygienutrymme. I dessa utrymmen utförs regelmässig städning samt desinfektion enligt regler för allmänna patienttoaletter.
Har ni frågor eller funderingar kontakta oss via telefon eller mail, se kontaktinformation till höger.
Vårdnära serviceuppgifter
Har du funderat på vem som rengör leksakerna i lekrummet på barnavdelningen? Eller vem som spritar alla kontaktytor i patientrummet efter att patienten fått åka hem? På varje avdelning finns en mängd unika serviceuppgifter som dagligen måste utföras. Våra kompetenta VNS-medarbetare tar sig an dessa och frigör mer tid för vårdmedarbetarna som de kan ägna åt patienterna.
Begreppet vårdnära service har blivit allt mer aktuellt. Idag arbetar flera regioner med att förändra sina verksamheter så att kvalificerad servicepersonal kan ta över uppgifter som tidigare till stor del utförts av undersköterskor och sjuksköterskor. Våra VNS-medarbetare kan hjälpa till med flertalet servicetjänster som t ex tvätt- och förrådshantering, spritning och transport av prover.
Patienttransport
Samlad service patienttransportörer utför ca 3 500 patienttransporter per månad inom Västerås sjukhusområde.
Transportörerna har ingen medicinsk utbildning, men har HLR utbildning enligt rutin för alla medarbetare inom Region Västmanland. Beställande verksamhet har det medicinska ansvaret och bedömer om sjukvårdsutbildad personal ska följa med vid transporten. Läs även instruktionen beställning av patienttransport, se under dokument till höger.
Beställningar görs via beställningssystemet Avista Time, se under länkar.
Instruktion för bokning av patienttransport, se under dokument.