Till innehåll
Alla nyheter All driftinformation Alla händelser Logga in Sök på webbplatsen

Tvätt

Tvätt handlar om så mycket mer än de arbetskläder du har på dig just nu. Det innefattar även alla bädd och bad textilier, kökshanddukar, patienternas kläder, möbeltvätt samt tvätt av alla entrémattor som du passerar under din arbetsdag. Nedan kan du läsa mer om dessa olika delar.

Har du tänkt på var alla dessa artiklar kommer ifrån och var de hamnar efter det att du lagt dem i tvättsäcken eller hur entrémattan håller sig ren? Region Västmanland har avtal med Elis. Tvätteriet som ligger i Eskilstuna och de tvättar 30.000 plagg varje dag, däribland dina arbetskläder. 

Var snäll och tänk på följande:

  • Följ de vårdhygienregler som finns inom Regionen, se dokument till höger
  • Bunkra inte kläder i förråden eller i ditt egna skåp
  • Du får inte använda dig utav de långärmade patientkläderna
  • Specialarbetsdräkt (blå) ska bara användas på opererande kliniker
  • Töm fickorna, rulla ner byxbenen och vänd rätsidan ut innan du lägger kläderna i tvättsäcken
  • Fyll tvättsäckarna till 2/3
  • Släng inte tvättsäckar i sopnedkasten

Vi vill även förtydliga att det är väldigt viktigt att ALL smutstvätt skickas till tvätt, även de som är grovt nedsmutsade (tex mycket blod eller avföring). Dessa plagg ska dock skickas i de gula infektionspåsarna och tas då om hand i ett särskilt flöde hos Elis.

Meddela oss på Samlad service, se kontaktuppgifterna till höger, vem/vilka som är tvättansvariga på er enhet, så att vi kan lägga till dessa personer i våra register. På detta sätt får ni tillgång till våra informationsmail angående tvätten samt att vi lätt kan nå er vid behov. 

Personalkläder

Det är viktigt för oss att du ska ha kläder som är anpassade efter just din vardag och verksamhet, därför erbjuds det förutom de kläder som finns som grundutbud (cirkulation) även en möjlighet att ta del av de hyrplagg som finns via ett tilläggsavtal.

När det gäller Grundutbud (cirkulation) lägger du en beställning i Agresso före klockan 11:30 två dagar innan leverans för att du ska få hem era arbetskläder i tid.

Innan du kan börja beställa tvätt behöver du ordna behörighet i E-katalogen samt ha ha en giltig attestbehörighet. Vid eventuella funderingar angående Agresso eller om du behöver hjälp med inloggning kontaktar du IT.

För de enheter som har behov av andra färger på kläder, svarta byxor, värme eller ytterplagg finns hyrplagg. Dessa plagg utgör tillskillnad från cirkulationskläderna en konstant lista som är öronmärkta just din enhet och hanteras på My Elis, se länk till höger.

Har du frågor eller funderingar kontakta oss på Samlad service, se kontaktuppgifterna till höger, så sköter vi i rollen som tvättsamordnare kontakten med Elis. Ange ert kundnummer hos Elis (38XXXX), står på följedeleln.

För mer information läs mer nedan under "Cirkulationsartiklar fördjupad information" samt "Hyrplagg fördjupad information".

Patientkläder

Det erbjuds ett grundutbud (cirkulation) av patientkläder, från nyfödd till vuxen. Kläderna ska ge våra patienter ett bra skydd och komfort före och under undersökningar eller inför operation.

För att få hem kläder lägger du en beställning i Agresso före klockan 11:30 två dagar innan er leveransdag.

Innan du kan börja beställa tvätt behöver du ordna behörighet i E-katalogen samt ha ha en giltig attestbehörighet. Vid eventuella funderingar angående Agresso eller om du behöver hjälp med inloggning kontaktar du IT.

Har du frågor eller funderingar kontakta oss på Samlad service, se kontaktuppgifterna till höger, så sköter vi i rollen som tvättsamordnare kontakten med Elis. Ange ert kundnummer hos Elis (38XXXX), står på följedeleln.

För mer information läs mer nedan under "Cirkulationsartiklar fördjupad information".

Bädd och bad

Det finns ett upphandlat utbud med bädd och bad artiklar (cirkulation), dessa beställs löpande i Agresso.

För att du ska kunna beställa tvätt behöver du beställa behörighet i E-katalogen samt ha ha en giltig attestbehörighet, se dokument till höger. Vid eventuella funderingar angående Agresso eller om du behöver hjälp med inloggning kontaktar du IT.

Har du frågor eller funderingar kontakta oss på Samlad service, se kontaktuppgifterna till höger, så sköter vi i rollen som tvättsamordnare kontakten med Elis. Ange ert kundnummer hos Elis (38XXXX), står på följedeleln.

För mer information läs mer nedan under "Cirkulationsartiklar fördjupad information".

Övrig tvätt

För att få hjälp med övrig tvätt exempelvis överdrag, strumpor, lyftsele, örngott, duschdrapperi lägger du en arbetsorder under tvättförfrågningar, uppge ansvarsnummer och vilken kund det avser.

Har du frågor eller funderingar kontakta oss på Samlad service, se kontaktuppgifterna till höger.

Entrémattor

Det finns ett grundutbud av mattor i olika storlekar och Elis sköter bytet av mattorna med automatik enligt frekvensen i ert avtal.

Kontakta oss via telefon eller mail om du behöver ha en ny matta, vill byta storlek, ändra frekvens, avsluta ditt avtal eller har övriga frågor, så sköter vi kontakten med Elis. Se kontaktinformationen till höger. 

Möbeltvätt

Möbeltvätt kan beställas i samband med storstädning eller när behov uppstår. Det kan exempelvis vara en fläck på en stoppad fotölj eller soffa som är svår att få bort.

Du beställer akut möbeltvätt genom att lägger du en arbetsorder under tvättförfrågningar. Ange namn, telefonnummer, avdelningens ansvarsnummer och vilken typ av möbeltvätt det gäller.

Har du fågor eller funderingar kontakta oss på Samlad service, se kontaktuppgifterna till höger.

Reklamation

Maila eller ring Elis kundsupport så snart som möjligt efter leverans, se kontaktinformation till höger om du upptäcker att något inte stämmer:

  • Saknad artikel mot följesedeln
  • Saknad leverans
  • Fel artikel vid leverans
  • Felaktig leverans (ni har fått andras artiklar)
  • Stor brist på kläder (pga att det ofta varit nollat)

OBS ha alltid ert kundnummer (38XXXX, finns på följesedlarna) redo vid kontakt med Elis.

Har något glömts i fickorna?

Vi vet att det är lätt att glömma saker i fickorna.

Elis följer hittegodslagen och lämnar allt som polisen betraktar som värdesaker till polisens hittegodsavdelning i Eskilstuna. Allt som inte betraktas som värdesaker enligt polisens rutin kasseras i slutna kärl för att inte komma i orätta händer. För att se vad som klassas som värdesak, läs dokumentet "Hittegodshantering Elis" till höger. 

Har du tappat något som klassas som värdesak?

Mejla till:
hittegods.eskilstuna@polisen.se 

Inventering

I november varje år genomförs en inventering av samtliga cirkulationstextilier.

Inför inventeringen kommer du att få ett kuvert med inventeringsinstruktioner, röda band samt ett inventeringsunderlag som gäller för just din enhet. 

Resultatet sammanställs sedan i Service Online - My Elis, genom att ni loggar in med ert kundnummer (38XXXX).

Agresso

I systemet Agresso/ERP kan du som användare både hantera fakturor och beställa, det krävs en typ av behörighet för att kunna utföra dessa aktiviteter i systemet.

Logga in i agresso/ERP

 

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English