Städning
Städning gör skillnad då den skapar god inomhusmiljö för medarbetare, patienter och besökare. Genom att städa lokalerna regelbundet ser vi till att upprätthålla en god trivsel, säkerhet och hygien.
Inom hälso- och sjukvård ställs det höga krav på städningen. En god hygienisk standard är grundläggande för att förebygga vårdrelaterade infektioner och smittspridning.
Genom att städa lokalerna effektivt och regelbundet säkerställs trivsel samt att hygien, material och utrustning håller en god standard.
Daglig städning
Det som benämns som daglig städning är den städning som utförs med en viss frekvens varje vecka. Städningen är ett gemensamt ansvar mellan vårdpersonal, städ- och servicemedarbetare som bygger på en tydlig kommunikation och samarbete.
Daglig städning styrs utifrån en standardiserad grundnivå framtagen av Vårdhygien och Samlad service med stöd av svensk städstandard SS8760014.
Grundutbudet är obligatoriskt för att säkerställa en god hygienisk standard i alla lokaler och baseras på den Städhandbok som finns i Regionen. Utöver den grundläggande städningen finns ett tilläggsutbud som är fritt val.
Slutstädning
Slutstädning av vårdplats (inklusive hygienutrymme i enpatientrum) ska ske då en patient byter vårdplats eller efter avslutad vårdtid. Slutstädning utförs av
vårdpersonal, städ- och servicemedarbetare.
Vid slutstädning av vårdplats i flerpatientrum slutstädas inte tillhörande hygienutrymme. I dessa utrymmen utförs regelmässig städning samt desinfektion enligt regler för allmänna patienttoaletter.
Har ni frågor eller funderingar kontakta oss via telefon eller mail, se kontaktinformation till höger.
Storstädning
Storstädning innebär en mer omfattande rengöring av lokalerna som skapar en bra grund för regelmässig städning. Storstädservice utför storstädning av samtliga lokaler enligt framtaget årshjul. Hur ofta storstädningen ska ske bestäms av hygienklass och vad lokalen används till.
I samband med storstädning kan även ytterligare städuppdrag utföras om verksamheten har behov av det och beställer det från Samlad service.
Det är även ett bra tillfälle att beställa fönsterputs och tvätt av gardiner.
Inför besöket kontaktas ni för en detaljerad planering.
Har ni några frågor eller funderingar kontakta oss på telefon eller mail, se kontaktinformation till höger.
Jourstädning
Jourstädning är städning som beställs av en enhet när det uppstår tillfälligt behov vid något enstaka tillfälle. Det kan till exempel vara en möbel som behöver rengöras eller en toalett som är i akut behov av rengöring.
Du beställer detta genom att lägga en beställning i driftens felanmälan och beställnings formulär, se länk till höger.
AKUT! Ring oss och uppge namn, telefonnummer, avdelningens ansvarsnummer och vilken typ av joursstädning det gäller, se kontaktuppgifter till höger.
När vi mottagit din beställning blir du kontaktad av ansvarig person på Samlad service som kommer att utföra jourstädningen.
Flyttstädning
Flyttstädning är städning som beställs av en enhet som ska flytta eller säga upp enstaka lokaler som man hyr. Det är en omfattande städning som ser till att lokalen är ordentligt rengjord inför att nästa hyresgäst ska flytta in.
Du beställer flyttstädning genom att kontakta oss via telefon eller mail, se kontaktuppgifter till höger. Ange namn, telefonnummer, avdelningens ansvarsnummer och när i tid flytten ska ske.
När vi mottagit din beställning blir du kontaktad av ansvig person på Samlad service som kommer att utföra flyttstädningen.
Fönsterputsning
Fönsterputsning ska beställas hos Klara Städ AB och de kontaktas via mail info@klarastad.se.
I mailet ska du skriva följande information:
- Vilket sjukhus, enhet och var den ligger tex ingång och våning.
- Ansvarsnumret som ska faktureras.
- Kontaktperson och telefonnummer som den personen kan nås på.
- Hur många fönster som ska tvättas.
- Önskemål om datum fönsterputsen skall utföras på.
Sedan kommer företaget höra av sig för att stämma av med tider.