Resursenheten
Vårt uppdrag är att stödja enheterna med tillfällig bemanning
Vi finns i ett 60 - tal enheter idag främst inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Vi ger stöd genom:
- Intern bemanning av sjuksköterskor, undersköterskor och vårdnära
administration vid ordinarie medarbetares korttidsfrånvaro. - Vi administrerar avrop av extern bemanning av sjuksköterskor och läkare. Resursenheten lämnar avrop till aktuella leverantörer, granskar svaren, kontrollerar fakturor och förmedlar till avropande enhet.
- Tillfälliga extra uppdrag utifrån förvaltningens behov av stöd.
Kontakta oss gärna om ni behöver stärka upp med tillfällig hjälp men saknar upplärda medarbetare ur pool.
Vi är en del i regionens chefsstöd och samverkar med andra stödfunktioner.
Intern bemanning - pool
I vår interna bemanningspool arbetar ett 80 – tal undersköterskor, sjuksköterskor och medicinska sekreterare. Medarbetarna arbetar länsövergripande.
Sjuksköterskor
I vår pool arbetar ett 15 - tal sjuksköterskor. Varje sjuksköterska går på 4 - 7 avdelningar.
Undersköterskor
Hos oss arbetar ett sextiotal undersköterskor som får genomgå vårt utbildningspaket bestående av både e-utbildningar och praktiska utbildningar. Varje undersköterska kan gå på upp till 18 avdelningar.
Undersköterskorna har regionövergripande delegeringar i 7 medicinska arbetsuppgifter:
- Urinvägskateterisering
- Sondmatning
- Skötsel av patienter med tracheostomi
- Registrering av vilo-EKG
- Kapillär provtagning
- Venös provtagning
- Patientidentifikation samt applicering av ID-band
De har även utbildning i hur man tar NEWS kontroller.
Medicinska sekreterare/vårdnära administration VNA
Vi kan hjälpa till med medicinska sekreterare och administrativa assistenter
Behöver ni hjälp att skriva diktat, journalföra, hantera tidsbokning eller andra administrativa uppgifter såsom receptionsarbete/kassa är ni välkomna att vända er till oss.
Resursenhetens bemanningsservice
De administrativa assistenterna på bemanningen beställer behörigheter till våra medarbetare, schemalägger i Vikariebanken, planerar upplärningar och de matchar verksamheternas beställningar med tillgänliga medarbetare i Vikariebanken.
Beställning av medarbetare läggs i systemstödet Vikariebanken.
Kontaktuppgifter till enhetscheferna
Våra enhetschefer är kontaktpersoner mot specifika enheter
Lisa Dunbäck är kontaktperson mot Akutmottagningen Köping, Avdelning 1 Sala, Avdelning 3 Köping, Forskningsmottagningen, Infektionsavdelningen, Intensivvårdsavdelningen, Kirurgavdelning 6 och 8, Kirurgiska observationsplatser (KOP), Kirurgmottagningen, Kärlkirurgiavdelning 5, Laboratioriemedicin Köping och Västerås, Ortopedoperation, Reumatologimottagningen, Sjukvårdens larmcentral, Uppvakningsavdelningen, Urologavdelningen, Urologmottagningen, Vårdgarantienheten och Öron Näsa Halsmottagningen.
Kontaktuppgifer till Lisa
Telefonnummer 021 - 17 61 19
Mail: lisa.dunback@regionvastmanland.se
Susana Lopéz är kontaktperson mot AkutStroke- och Neurologiavdelningen, Avdelning 64, Avdelning 69, Avdelning 85, Barnmottagningen BlodMagTarm- och reumatologiavdelningen, Bröstradiologiska enheten, Centrala Journalutlämningen, DiabetesNjur- och Lungavdelningen, Förlossningsavdelningen, Geriatiska mottagningen, Hematologiskdagvårdsavdelning, Hjärtavdelningen, Hudmottagningen, Klinisk patologiavdelningen, Kvinnoklinikens mottagning, Medicinskaakutvårdsavdelning, Medicinmottagningen, Medicinmottagningen Sala, Kvinnoklinikens mottagning, Närvården Bäckby och Herrgärdet, Ortopedmottagningen, Rättspsykiatri Sala, Vuxenpsykiatri administration.
Kontaktuppgifter till Susana
Telefonnummer 021 - 17 55 80
Mail: susana.lopez@regionvastmanland.se
Josefin Eriksson Hammer är kontaktperson mot Akutmottagningen, Avdelning 80, Avdelning 91,Avdelning 93, Avdelning 95, Avdelning 96, Avdelning 97, Elektiv Ortopedisk Enhet, Fagersta Avdelning 1, Geriatrikavdelningen, Habiliteringen, Jourmottagningen, Närvårdsavdelningen Västerås, Ortopedavdelningen, Palliativa avdelningen, Psykiatriska akutmottagningen, Rehabmedicinska avdelningen och Närvården Råby/Asylhälsan.
Kontaktuppgifter till Josefin
Telefonnummer 021 - 17 52 52
Vikariebanken - Bokningssystem
I Vikariebanken beställer enheter korttidsvikarie från Resursenhetens bemanningspool. Resursenheten lägger in medarbetarnas scheman och de timanställda lägger in de tider de kan arbeta i Vikariebanken. Bemanningsservice matchar beställningen med tillgänglig vikarie och medarbetaren får mail/sms vid bokning. Medarbetaren kan även logga in i systemet eller appen och se sitt schema och bokningar.
Kostnaden för för bokade korttidsvikarier sker via Heroma.