Måltider
En god måltid serverad på ett lockande och trevligt sätt bidrar till välbefinnande. Måltiden har stor betydelse för patienters och närståendes upplevelse av sjukhusvistelsen.
Patientmåltider
Lunch och middag tillagas och dukas på tallrik av kockar och måltidsbiträden i Sveaköket. Dessa måltider täcker endast halva energibehovet för dagen och därför är frukost, mellanmål och kvällsmål minst lika viktiga måltider.
Mer information hittar du i Riktlinje för patientmåltider
Det finns en bred meny med många alternativ för att måltiderna till patienterna ska kunna vara så flexibla som möjligt. Det går att beställa från ett stort sortiment av livsmedel för att tillreda frukost och mellanmål.
Livsmedel
Kost levererar livsmedel till avdelningar och mottagningar från vår livsmedelsenhet Knutpunkten. Det finns ett brett utbud av livsmedel att beställa från med leverans två eller tre dagar i veckan.
Varje enhet kan välja själv vilka livsmedel som ska beställas.
Leveransdagar och stopptider
Västerås
Leverans: Måndag, onsdag och fredag
Stopptid: 09:00 dagen före leverans
Köping, Fagersta, Sala och Rättspsykiatri Västmanland
Leverans: tisdag och fredag
Stopptid: 09:00 dagen före leverans
Instruktion för beställning av livsmedel
Lagersortiment, beställningssortiment och specialvaror
Du kan beställa från ett stort grundutbud av livsmedel som alltid finns i Knutpunkten. Lagersortimentet är merparten av det totala sortimentet och innehåller vanliga baslivsmedel som många beställare använder.
Det finns också ett mindre beställningssortiment som innehåller livsmedel som antingen är nyheter som först läggs i detta sortiment för att "testa" efterfrågan på. Det kan också vara livsmedel som bedöms vara viktiga men som färre kunder efterfrågar och således är svårare att lagerhålla. Dessa livsmedel beställs hem av Knutpunkten efter att kunden lagt sin beställning.
Specialvaror är livsmedel som inte finns i lager- eller beställningssortimentet, men som det finns önskemål eller behov att beställa, vid enstaka tillfälle eller regelbundet men där man är ensam om önskemålet. Leveranstiden kan variera. Beställning sker genom mailbeställning.
Personalvaror
Om du beställer livsmedel som ska användas av personalen finns det möjlighet att få det på en separat faktura.
Reklamation
Ibland blir det fel men vi försöker alltid göra vårt bästa för att lösa det.
När du upptäcker en avvikelse gällande fleximat eller livsmedel ska du höra av dig till Kost så fort som möjligt. Har du möjlighet är det jättebra om du kan ta ett foto på det som är fel.
Den här informationen är viktig att få
- Vad är det som är fel
- Livsmedel eller maträtt det gäller
- Bäst-före-datum på produkten
- Enhet som har beställt
- Ordernummer om det gäller livsmedel
Främmande föremål
Om du har hittat ett främmande föremål i livsmedel eller patientmat ska du ta ett foto av det. Helst ska du också spara föremålet så att Kost kan ta del av det vid behov. Främmande föremål kan vara plastbit, hårstrå, insekt, träbit eller glas till exempel.
Här finner du mer om reklamationer och återkallelser för patientmat och livsmedel.
Livsmedel - saknad vara eller skadad vara
Du ansvarar för att kontrollera din leverans mot följesedeln. Om det saknas någon vara eller någon vara är skadad ring till Kost och välj knappval för livsmedel på din ort. För att det ska gå lite smidigare är det bra om du har koll på ordernummer och vilken vara det gäller. Ordernummer hittar du följesedeln som följer med leveransen. Det finns också i orderlistan för din enhet i Matilda webbhandel.
Säkra måltider
All mat som serveras ska vara säker att äta och patienten ska känna sig trygg i att inte blir sjuk av maten. För detta krävs att alla som hanterar mat och måltider har relevant kunskap inom området och regelbundet håller den uppdaterad.
Medarbetare i tillagningskök, livsmedelpackning, catering och personalrestaurangverksamhet har sina samlade arbetsrutiner för att säkerställa en säker livsmedelshantering i RQS. Där registreras alla kontroller på temperaturer och utförd rengöring. Där finns även intyg på genomförd kompetensutbildning.
För personal i avdelningskök används anticimex för sina kontroller och dokumentation och man arbetar efter rutiner i sitt egenkontrollprogram.
Måltidsmiljö och servering
Trivsamma måltider handlar inte bara om maten på tallriken, även rummets utformning, dofter, ljud, hur maten är upplagd och mötet med personalen och andra patienter i måltidssituationen har stor betydelse för helhetsintrycket. Mer information finns i den här korta informationsfilmen om trivsamma måltider på sjukhus
Det finns färska örter, kvarg och grädde för att dekorera måltiderna. Beställ det du behöver med Matilda webbhandel
Som stöd för hur maten ska presenteras fint på tallriken finns våra serveringsmanualer
Avdelningskök
I avdelningsköket bereds frukost, lunch, middag, mellanmål och kvällsmål. Utöver beredning och det utförs även beställningar av livsmedel samt egenkontroll i form av bland annat städning, underhåll och temperaturtagningar.
Våra VNS-medarbetare i avdelningsköket brinner för att ge alla patienter en god måltidsupplevelse. Samspelet mellan VNS-medarbetaren och vårdmedarbetarna är betydande för hur patienten upplever måltiden och måltidsmiljön. Forskning visar att maten endast utgör 40% av måltidsupplevelsen. Resterande 60% handlar om servering och miljö. Mötet mellan patient och personal har därmed stor påverkan på måltidsupplevelsen.
Rengöring, personlig hygien och livsmedelssäkerhet är extra viktigt i ett sjukhuskök då sjukdomar och vissa mediciner kan göra patienterna känsliga. VNS-medarbetarna i avdelningsköket är utbildade i matsäkerhet utför de digitala egenkontroller som är lagstadgade.
Catering
Vi hjälper dig att arrangera allt från stora evenemang på flera hundra deltagare till mindre möten och sammankomster.
Såklart hjälper vi även till med utrustning, lokal och personal vid behov.
Här kan du se vårt utbud som går att beställa för catering.
Du kan också se utbudet när du loggar in i Matilda catering.
För att kunna logga in behöver du vara registrerad som användare. Kontakta oss på kost@regionvastmanland.se för att få tillgång till inloggningsuppgifter om du inte redan har det.
Här finns en lathund till hjälp för hur du gör en cateringbeställning.
Kontakta oss om du vill ha hjälp med att planera ett arrangemang. Vi har lösningar för alla tillfällen.
Telefonnummer 021-17 31 48 knappval 1 och 1
catering@kostsamverkan.se
Matilda - kostdatasystem
Matilda är vårt IT-stöd för måltidshantering. I Matilda kan du beställa livsmedel, se ingredienser och näringsinnehåll i alla måltider, beställa specialkost och beställa catering.
- Matilda webbhandel - här lägger du beställningar på livsmedel, patientmat m.m.
- Matilda webmeny- här finns information om våra menyer, ingredienser och näringsinnehåll. Härifrån kan du också skriva ut menyn på engelska, finska och arabiska.
- Matilda digital meny och måltidsbeställning DMM - här kan både patient och personal beställa lunch och middag. Med DMM hanteras också lagernivån i kylskåpet.
- Matilda catering - här lägger du beställning på catering
Digital meny och måltidsbeställning
Under februari - maj 2023 införs digital meny och måltidsbeställning på alla vårdavdelningar på sjukhusen i Västmanland.
Digital meny och måltidsbeställning, DMM, används på vårdavdelningen för beställning av lunch och middag till patient. Beställningen hanteras i avdelningsköket där måltiderna dukas och görs iordning för servering med hjälp av beställningsöversikt i systemet. Både patient och personal kan göra beställningar med hjälp av DMM.
Beställningar i DMM är kopplade till lagersaldot i kylskåpslagret på avdelningen.
För mer information om hur DMM används kan du titta på filmerna nedan.
Länk till Digital meny och måltidsbeställning
Instruktionsfilm för hur personal använder DMM
Instruktionsfilm för hur patient använder DMM https://play.mediaflow.com/ovp/16/95ME0FGL3X
Personalrestaurang Höjdpunkten
Restaurang Höjdpunkten serverar dagens lunch varje helgfri vardag. Restaurangen har öppet 11:30-13:30 och du hittar oss i ingång 18.
Här finns gott om utrymme för dig som vill komma med ett större sällskap. Vi reserverar bord eller gör en fin dukning, allt efter dina önskemål. Kontakta Höjdpunkten för bokning eller om du vill ha mer information.
Telefonnummer: 021-17 31 48 knappval 1 och 1
Vill du se vad som serveras idag samt kommande veckors meny kan du titta i
Där finns även information om matens innehåll.
Restaurang Bigarrå
Hit kan du komma alla dagar i veckan för att äta en bit mat från vår grillmeny, sallader, smörgåsar eller kalla rätter. Det finns möjlighet att ta med eller äta på plats i vår trevliga restaurang.
I caféet finns alltid nybakat fikabröd, godbitar, bakelser, kaffe mer mera. I butiken finns tidningar, böcker, gratulationskort, gosedjur, lotter och mycket mer.
Öppettider
- Vardagar 07:00 - 18:00
- Lördagar 09:00 - 17:00
- Söndagar 09:00 - 17:00
OBS: Grillen stänger 30 minuter tidigare.
Välkommen!
Restaurang Bergslagsbaren
På sjukhuset i Fagersta hittar du Bergslagsbaren, en samlingsplats inte bara för sjukhusets besökare utan även för andra på orten. I det trevliga caféet serveras kalla rätter och smörgåsar. Dessutom erbjuder vi alltid gott kaffebröd, godbitar, ekologiskt kaffe och andra läckerheter.
Välkommen in till oss i Fagersta!
Öppettider
- Vardagar 08:00 - 15:30
Restaurang Nyckeln
På Nyckeln i Köping hittar du varje vardag goda varma och kalla rätter, smörgåsar och salladslådor att stilla hungern med. I caféet serverar vi även läckra godbitar, nybakat kaffebröd och välsmakande ekologiskt kaffe.
Såklart erbjuder vi även godis, kort, tidningar, glass, lotter med mera i butiken. Välkommen in!
Öppettider
- Vardagar 08:30 - 15:30 (stängt röda dagar)