Vårdgarantienheten
Till Vårdgarantienheten kan du vända dig till om du har frågor om vårdgaranti och valfrihet i vården.
Vi hjälper till praktiskt med arbetsuppgifter som rör vårdgaranti och tillgänglighet som exempelvis på uppdrag från verksamheten hjälpa till att slussa patienter till andra vårdgivare, ringa patienter med bokade besök (extra tids- och resurskrävande besök) för att säkerställa att dom kommer samt andra administrativa uppgifter som främjar tillgänglighet. Läs mer nedan hur vi kan hjälpa till eller kontakta oss för mer information.
Vårdgaranti
Information till patienter, slussar patient till externa vårdgivare på uppdrag från verksamhet, även stötta i större insatser i syfte att beta av köer.
Inkomna remisser
Vi kan hjälpa till att kontakta patienter för att ta in kompletterande information som saknas i remiss eller journal.
Uteblivna besök
Vi kontaktar patienter med uteblivna besök för att säkerställa att vårdbehovet kvarstår. Vi kan ta fram listor på uteblivna besök och exempelvis kontakta utifrån specifika tidböcker.
Inför besök/behandling
Vi kan ta kontakt med patienten och säkerställa att denne fått kallelsen och avser att komma på bokad tid, samt i samtalet säkerställa så patienten uppmärksammat eventuella förberedelser inför besöket.
Administration
Vi kan hjälpa till med administration som är kopplad till tillgänglighet exempelvis när specialistvårdsremissen endast ligger i grund för att få reseersättning gör vi vårt informationsbrev från vårdgarantin synlig hos Kollektivtrafikförvaltningen och det gäller i stället för specialistvårdsremissen, även uppföljning av besök hos externa vårdgivare med mera.
Information
Vi kommer gärna ut till verksamheter och informerar om vårdgaranti och valfrihet eller svarar på specifika frågor.
Patienter som väntat mer än 90 dagar
Vi kan hjälpa till och kontakta patienter som står på väntelista för att säkerställa att hälsostatus inte förändrats.
Aktiv väntan
Uppföljning av köer där man som patient behöver vara aktiv för att komma vidare.