Till innehåll
Stöd och service Alla nyheter All driftinformation Alla händelser Logga in Sök på webbplatsen

Vårdgarantienheten

Till Vårdgarantienheten kan du vända dig till om du har frågor om vårdgaranti och valfrihet i vården.

Vi hjälper till praktiskt med arbetsuppgifter som rör vårdgaranti och tillgänglighet som exempelvis på uppdrag från verksamheten hjälpa till att slussa patienter till andra vårdgivare, ringa patienter med bokade besök (extra tids- och resurskrävande besök) för att säkerställa att dom kommer samt andra administrativa uppgifter som främjar tillgänglighet. Läs mer nedan hur vi kan hjälpa till eller kontakta oss för mer information.

Vårdgaranti

Information till patienter, slussar patient till externa vårdgivare på uppdrag från verksamhet, även stötta i större insatser i syfte att beta av köer.

Inkomna remisser

Vi kan hjälpa till att kontakta patienter för att ta in kompletterande information som saknas i remiss eller journal.

Uteblivna besök

Vi kontaktar patienter med uteblivna besök för att säkerställa att vårdbehovet kvarstår. Vi kan ta fram listor på uteblivna besök och exempelvis kontakta utifrån specifika tidböcker.

Inför besök/behandling

Vi kan ta kontakt med patienten och säkerställa att denne fått kallelsen och avser att komma på bokad tid, samt i samtalet säkerställa så patienten uppmärksammat eventuella förberedelser inför besöket.

Administration

Vi kan hjälpa till med administration som är kopplad till tillgänglighet exempelvis när specialistvårdsremissen endast ligger i grund för att få reseersättning gör vi vårt informationsbrev från vårdgarantin synlig hos Kollektivtrafikförvaltningen och det gäller i stället för specialistvårdsremissen, även uppföljning av besök hos externa vårdgivare med mera.

Information

Vi kommer gärna ut till verksamheter och informerar om vårdgaranti och valfrihet eller svarar på specifika frågor.

Patienter som väntat mer än 90 dagar

Vi kan hjälpa till och kontakta patienter som står på väntelista för att säkerställa att hälsostatus inte förändrats.

Aktiv väntan

Uppföljning av köer där man som patient behöver vara aktiv för att komma vidare.

Frågor och svar

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder cookies och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka cookies som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för cookies

Här kan du välja vilka kategorier av cookies som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av cookies som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av cookies från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English