Uppdatering Inköp
Inköpsverksamheten hjälper regionens verksamheter med deras inköpsbehov. Här hittar du information om olika typer av inköp. Du kan också se våra upphandlade avtal.
I Upphandlings- och avtalsplan kan du se pågående och planerade upphandlingar, samt pågående avtal med dess löptider, utifrån region och kategoriområde.
Läs mer om Inköpsverksamheten under block Om Inköpsverksamheten
Viktigt för dig som köpare
- Säkerställ behovet
Kontrollera att inköpet är nödvändigt för verksamheten. Onödiga köp ska undvikas. - Använd upphandlade leverantörer
Köp från upphandlade leverantörer och det sortiment som upphandlats.
Avtalen hittar du i Avtalskatalogen och e-handelssortimentet i Agresso. - Om behovet inte finns avtalat
Se respektive block nedan för instuktioner om värdet är över eller under 100 000 kronor. - Lägg till text om hur beräkna värde
- Kontakta e-handel När du har önskemål om upplägg av avtalat sortiment i e-handeln
- Kontakta Verksamheten Hållbarhet Vid köp av kemiska produkter utanför avtal
Om Inköpsverksamheten
Vår Inköpsverksamhet
Inköp ansvarar för upphandling och inköp för både Region Västmanland och Region Sörmland, med undantag för förbrukningsvaror som hanteras av den gemensamma varuförsörjningsnämnden.
Vi finns i Västerås, Eskilstuna, Katrineholm, och Nyköping.
Vi arbetar strategiskt utifrån ett kategoristyrt arbetssätt, planerar och samordnar behov samt genomför upphandlingar och löpande inköp av varor och tjänster.
Vad vi hjälper till med
Inköps främsta uppdrag är att fungera som stöd- och expertfunktion till verksamheterna vid inköp. Inköpsarbetet sker i nära samverkan med verksamheterna utifrån framtagen inköpsprocess, från behov till leverans.
Vi styr mot samordning av gemensamma behov, bestämmer vilket upphandlingsförfarande som ska användas och vägleder till rätt beställningsvägar. Vi genomför upphandlingar och inköp enligt gällande lagstiftning, inköpspolicy och riktlinjer samt våra styrande principer.
Avtalsförvaltning
Avtalsförvaltning är en viktig del som Inköp leder och styr. Det innebär att följa upp avtal, samverka med leverantörer och säkerställa avtalstrohet. Regionerna ska eftersträva ett helhetsperspektiv i avtalsförvaltningen. Vi ska agera tydligt, enhetligt och förutsägbart i förhållande till gemensamma leverantörer. Inköp ansvarar för att skapa förutsättningar för en strukturerad och systematisk avtalsuppföljning. En förutsättning är att varje avtal har en utsedd avtalsägare i verksamheten.
Målsättning
Regionernas inköpsarbete ska bidra till ökad affärsnytta, förbättrad totalkostnadseffektivitet, stärkt avtalstrohet och ökad enhetlighet. Genom detta skapar vi värde, sänker inköpskostnaderna och lägger grunden för en långsiktigt hållbar, robust och resurseffektiv verksamhet. En viktig målsättning är också att förebygga all form av välfärdsbrottslighet, som till exempel otillbörlig påverkan, mutor, jäv och korruption.
Följsamhet
Inköp har mandat och ansvar att styra inköpsarbetet så att gällande lagstiftning samt inköpspolicy och riktlinjer följs. Med följsamhet menas att regionernas verksamheter anpassar sig till och följer Inköps mandat att styra i arbetet.