
Hjälpmedelscentrum
Här hittar du som är förskrivare eller beställare av hjälpmedel information om vad som är aktuellt just nu: regelverk, rutiner, dokument och annat du kan ha nytta av.
Produktområden
- Arbetsstolar
- Barnhjälpmedel
- Elrullstolar
- Förflyttning och överflyttning
- Inkontinens
- Kognition och kommunikation
- Manuella rullstolar
- Medicinska behandlingshjälpmedel
- Omvårdnad
- Tränings- och gånghjälpmedel
Kontaktuppgifter
Vi finns på Signalistgatan 2 i Västerås. Vår postadress är 721 31 Västerås. Telefon till kundtjänst 021-17 30 48, e-post hjalpmedelscentrum@regionvastmanland.se.
Öppettider
Vi har öppet måndag-torsdag 8-16.30, fredag 8-16.
Vår kundtjänst når du på telefon mellan klockan 8-12 och 13-16.
Återlämning och hämtning av hjälpmedel är även möjlig alla vardagar från klockan 7.
Aktuellt
Här hittar du nyheter från HMC
-
Nytt regelverk för byte av däck och slang
Kostnaden för byte av däck och slang för drivhjul till alla rullstolar och sittvagn/sulky ingår numera i hyran. -
Turbilsschema våren 2021
Förändringar i Hjälpmedelscentrums leveransdagar våren 2021
Informationsmaterial
HMC-info
Hjälpmedelscentrum ger ut nyhetsbrevet HMC-info 11 gånger per år. Här finns de senaste numren. Vill du prenumerera på nyhetsbrevet, skicka e-post till: hjalpmedelscentrum@regionvastmanland.se
Byter du arbetsplats, skicka ett mail med din nya adress så att du även fortsättningsvis får nyhetsbrevet.
Information om Hjälpmedelscentrum
HMC:s folder Välkommen till oss!
HMC:s folder Välkommen till oss! (finska)
Underlätta din vardag med hjälpmedel (länk till film på youtube)
Organisation och uppdrag
Hjälpmedelscentrum ska genom specialistkunskaper om hjälpmedel och funktionsnedsättning inom områdena rörelsehinder, kommunikation och kognition samt medicinska behandlingshjälpmedel medverka till att personer med funktionsnedsättning ska ha tillgång till hjälpmedel för att bibehålla eller öka aktivitet, delaktighet eller självständighet.
Hjälpmedelsnämnden
Hjälpmedelscentrum har uppdraget att utföra de uppgifter som hjälpmedelsnämnden har ansvaret för. Nämnden samordnar länets hjälpmedelshantering inom Hjälpmedelscentrums ansvarsområde och ansvarar för verksamheten. Hjälpmedelsnämnden fattar beslut om frågor som rör verksamhet, hjälpmedelspolicy och hjälpmedelshandbok.
Möten 2021: 26 februari, 28 maj, 24 september, 26 november
Strategiska kundrådet
Genom strategiska kundrådet har kommunerna och regionen inflytande på såväl regelverk som övergripande verksamhetsfrågor för Hjälpmedelscentrums verksamhet. Kundrådet består av verksamhetsföreträdare utsedda av länets socialchefer och chefer inom regionen. Frågor som hjälpmedelsnämnden ska besluta om bereds i strategiska kundrådet.
Möten 2021: 22 januari, 16 april, 23 augusti, 22 oktober
Förskrivarrådet
Förskrivarrådet är ett dialogforum mellan förskrivare och Hjälpmedelscentrum. Här lyfts frågor som berör Hjälpmedelscentrums verksamhet, exempelvis handboksfrågor och hjälpmedelssortiment. Syftet är att bistå strategiska kundrådet och att öka samverkan mellan förskrivare och Hjälpmedelscentrum.
Möten 2021: 24 mars, 20 oktober
Styrande dokument
Verksamhetsplan Hjälpmedelscentrum 2021
Kostnadsansvar för hjälpmedel
Läs mer om hur kostnadsansvaret för hjälpmedel fördelas: Hjälpmedelshandboken
Hjälpmedelshandboken
Hjälpmedelshandboken är ett regelverk som är beslutat av Hjälpmedelsnämnden. Den styr hur hjälpmedel förskrivs i Västmanland. Det beskriver vilken profession som får förskriva hjälpmedel samt vilka hjälpmedel som kan förskrivas för att kompensera vilka behov.
Hur beställs hjälpmedel till patient och till verksamhet?
Förskrivning av hjälpmedel sker i huvudsak i webSesam. Där finns också information om vilka produkter som är förskrivningsbara. Inlogg till webSesam får du efter att du gått Förskrivarutbildning Grund och webSesamutbildning.
Har du tidigare haft en inlogg som inte längre fungerar, kontakta Hjälpmedelscentrum.
Mer information om förskrivare av hjälpmedel i Västmanland finns i Hjälpmedelshandboken.
Vid förskrivning till patient
De flesta hjälpmedel är förskrivningsbara i webSesam. Specialsortiment förskrivs i samråd med hjälpmedelskonsulent.
Vissa yrkesgrupper som inte har tillgång till webSesam kan förskriva hjälpmedel via blanketten Förskrivning av hjälpmedel som kan skickas in via vår uppladdningstjänst.
Vid beställning till verksamhet
Alla hjälpmedel i vårt sortiment kan beställas till verksamhet, använd blanketten Beställning av hjälpmedel som kan skickas in via vår uppladdningstjänst.
Vid förskrivning till patient som är asylsökande eller gömda/tillståndslösa
Asylsökande, såväl barn som vuxna, har rätt till samma hälso- och sjukvård, inklusive hjälpmedel, som folkbokförda i regionen men framförallt till vård som inte kan anstå. Hjälpmedel kan motverka ett mer allvarligt sjukdomsförlopp, undvika mer omfattande vård och behandling och minska användning av mer resurskrävande akuta behandlingsåtgärder. Asylsökande, gömda och tillståndslösa ska erbjudas hjälpmedel vid funktionsnedsättning om patienten inte kan få tillgång till det på annat sätt.
Asyl- och integrationshälsan bekostar hjälpmedel till asylsökande personer i Västmanland. För gömda och papperslösa bekostas hjälpmedel centralt från Region Västmanland. Före förskrivning ska förskrivaren ha klarlagt betalningsansvaret.
Förskrivning av hjälpmedel ska göras via blanketten Förskrivning av hjälpmedel som kan skickas in via vår uppladdningstjänst. Ange patientens namn, födelsedatum (ÅÅ-MM-DD), reservnummer (XXXXXX-XXXX) och bostadsadress, betalare (enhet och rekvirentnummer) samt leveransadress på blanketten.
Bildstöd - Så går det till att få ett hjälpmedel (svenska)
Bildstöd - Så går det till att få ett hjälpmedel (arabiska)
Mer bildstödsmaterial på olika språk hittar du på webbplatsen KomHIT Flykting
Vid förskrivning till patient från annat län
Den som vistas i Västmanland utan att vara bosatt här och är i behov av omedelbar vård ska erbjudas det. Vården omfattar också hjälpmedel.
Läs mer i hjälpmedelshandboken
Rekvisitionsartiklar
Rekvisitionsartiklar är märkta med** i webSesam. Det ger en signal om att denna artikel beställs till betalande verksamhet direkt i webSesam.
Artiklarna finns tillgängliga under knappen ”Beställningsunderlag” i webSesam.
Försäljningsartiklar
Försäljningsartiklar som personförskrivs markeras med en asterisk (*) efter artikelbenämningen på första raden. Detta innebär att alla artiklar som köps från Hjälpmedelscentrum är markerade med en till två asterisker på artikelns benämningsrad.
Vid frågor, kontakta kundtjänst, telefon 021-17 30 48 eller controller Jocke Axelsson, telefon 021-17 56 49.
Individregistrerade hjälpmedel
Alla dyrare hjälpmedel (över 1 000 kr) som kan rekonditioneras är individmärkta.
Det betyder att varje hjälpmedel får ett unikt identitetsnummer. Med detta kan man följa hjälpmedlet under hela dess livstid, se vilka reparationer som gjorts och vem som fått hjälpmedlet förskrivet etc
Så här ser nummerlappen för individmärkning ut:
Numret är fem- eller sexsiffrigt.
Blanketter som skickas in via webSesam
Du kan beställa en utprovning, initiera en specialanpassning eller skicka in ett ärende om produkt utanför beslutat sortiment i webSesam.
Hur du går tillväga läser du om här:
Underlag för utprovning
Underlag för utprovning av arbetsstolar
Underlag för utprovning av elrullstol
Underlag för anpassning av befintlig elrullstol gällande styrsätt och/eller sittande
Underlag för utprovning av manuella rullstolar, dynor och tillbehör
Underlag för utprovning manuell rullstol barn/ungdom
Underlag för utprovning stå och gå
Underlag för utprovning av drivaggregat till rullstol
Underlag för utprovning av kommunikationshjälpmedel
Underlag för utprovning av kognitionshjälpmedel
Underlag för utprovning av GPS-larm
Underlag för utprovning av epilepsilarm
Underlag för utprovning av omgivningskontroll
Underlag för utprovning av tyngdtäcke
Underlag för utprovning av tyngdväst
Ansökan om hjälpmedel utanför beslutat sortiment
Produkt utanför beslutat sortiment/regelverk
Specialanpassning
Blanketter som skickas in via Hjälpmedelscentrums uppladdningstjänst
För att kunna använda tjänsten behöver du ha ett användarnamn och lösenord. Se Lathund - hur du använder uppladdningstjänsten
Fyll i och spara blanketten till exempel på ditt skrivbord. Byt inte namn på blanketten. Ladda sedan upp den via vår uppladdningstjänst
Efter att du laddat upp blanketten i uppladdningstjänsten, kom ihåg att ta bort den från ditt skrivbord eller där du sparat den. Töm sedan datorns papperskorg.
Förskrivning och beställning av hjälpmedel
Förskrivning av hjälpmedel Blanketten används när förskrivning inte kan ske i webSesam
Beställning av hjälpmedel Blanketten används vid beställning av hjälpmedel till verksamhet
Överskrivning av hjälpmedel Blanketten används när du vill flytta ett hjälpmedel från en person till en annan, du tar då ansvar för att hjälpmedlet är patientsäkert
Uppföljning/utvärdering av hjälpmedel Blanketten används vid uppföljning av förskriven produkt utanför beslutat sortiment och regelverk
Underlag för utprovning
Dispensansökan inkontinenshjälpmedel
Återlämning av hjälpmedel
Hämtorder via uppladdningstjänst, återlämnade hjälpmedel Blanketten används när beställaren inte har webSesam
Manuell hämtorder via uppladdningstjänst Blanketten används till exempel vid retur från lager, retur till konsulent eller när personnumret är okänt
Anmälan
Anmälan beslut om vårdinsatser från Habiliteringscentrum
Anmälan om ändrat boende/betalningsansvar för hjälpmedel
Anmälan om försvunna och felregistrerade hjälpmedel
Anmälan skadat, stulet eller saknat hjälpmedel
Anmälan om negativa händelser och tillbud med medicintekniska produkter
Lånevillkor
(skickas endast in till HMC för hjälpmedel värda mer än 20 000 kr)
Lånevillkor försäkring av hjälpmedel - svenska
Lånevillkor engelska
Lånevillkor arabiska
Lånevillkor spanska
Lånevillkor finska
Lånevillkor persiska
Lånevillkor turkiska
Övriga blanketter
Inregistrering av hjälpmedel med serviceavtal
Produktområden, sortiment och olika artikeltyper
Produktområden
Hjälpmedel delas in i olika produktområden, baserat på ett internationellt ISO-system. Huvudområdena är Rörelse eller förflyttning och överflyttning. Där ingår gånghjälpmedel, rullstolar, sittvagnar, elrullstolar, tillbehör till rullstolar, drivaggregat, cyklar, lyftar och andra hjälpmedel för överflyttning.
I området Träning, vård och behandling ingår bland annat ståhjälpmedel och medicinska behandlingshjälpmedel.
Kommunikation och kognitionshjälpmedel, där också larm och hjälpmedel för omgivningskontroll ingår.
Olika hjälpmedel i Hemmet, till exempel omvårdnadshjälpmedel, hygien- och toaletthjälpmedel, hjälpmedel för att äta, dricka och klä på sig.
Hjälpmedel sorteras på detta sätt i hjälpmedelshandboken och i webSesam. På Hjälpmedelscentrum finns olika hjälpmedelsteam som kan ge råd och stöd till dig som förskrivare. I teamen ingår bland annat produktansvarig hjälpmedelskonsulent och hjälpmedelstekniker.
Sortiment
Hjälpmedel upphandlas och utifrån det skapas ett grundsortiment som förväntas erbjuda fungerande hjälpmedel för de flesta behov. Inom de flesta hjälpmedelsområden erbjuds också ett specialsortiment som kan förskrivas när grundsortimentet inte kan tillgodose en patients behov. En del kostsamma hjälpmedel räknas som specialsortiment.
Aktuellt sortiment finns i webSesam I Sortimentskatalogen i webSesam har hjälpmedlen sorterats produktområdesvis, vilket ger en god översikt av alternativa artiklar. Ytterligare information om hjälpmedlen, till exempel vad som passar olika behov, specifika skillnader mellan olika produkter, mått och inställningsmöjligheter, finns i förskrivarmaterialen. Dessa hittar du under respektive produktområde.
- Arbetsstolar
- Barnhjälpmedel
- Elrullstolar
- Förflyttning och överförflyttning
- Inkontinens
- Kognition och kommunikation
- Manuella rullstolar
- Medicinska behandlingshjälpmedel
- Omvårdnad
- Tränings- och gånghjälpmedel
Individregistrerade hjälpmedel
Hjälpmedel (över 1 000 kr) som kan rekonditioneras och återanvändas är individmärkta.
Det betyder att varje hjälpmedel får ett unikt identitetsnummer. Med detta kan man på Hjälpmedelscentrum följa hjälpmedlet under hela dess livstid, se vilka reparationer som gjorts och vem som fått hjälpmedlet förskrivet etc. Individnumret ska anges i samband med till exempel anpassning, avhjälpande underhåll och återlämning.
Så här ser nummerlappen för individmärkning ut:
Numret är fem- eller sexsiffrigt.
Försäljningsartiklar
Hjälpmedel av förbrukningskaraktär (under 1000 kr) bedöms inte kunna rekonditioneras och återanvändas. De är markerade med en asterisk (*) efter artikelbenämningen i webSesam. Artiklarna beställs per patient vid förskrivning, de säljs och ska inte lämnas tillbaka till Hjälpmedelscentrum.
Rekvisitionsartiklar
Rekvisitionsartiklar är märkta med två asterisker (**) efter artikelbenämningen i webSesam. Det ger en signal om att denna artikel beställs till betalande verksamhet i webSesam. Artiklarna finns tillgängliga under knappen ”Beställningsunderlag” i webSesam. Artiklarna beställs inte per patient i webSesam, de säljs och ska inte lämnas tillbaka till Hjälpmedelscentrum.
Produkt utanför beslutat sortiment och regelverk
När en patients behov inte kan tillgodoses med upphandlat sortiment eller lösas inom befintligt regelverk finns det möjlighet att ansöka om produkt utanför beslutat sortiment och regelverk. En ansökan görs utifrån förskrivarens bedömning, vilket medför att förskrivaren ska stå bakom ansökan. Innan ansökan skickas in ska alltid kontakt tas med produktansvarig hjälpmedelskonsulent. Mer information finns i Hjälpmedelshandboken.
Efter kontakt med produktansvarig konsulent görs ansökan på blankett Produkt utanför beslutat sortiment/regelverk . Bifigat längst bak i blanketten finns ett stöd för bedömning och ifyllande. Blanketten skickas in via webSesam, där du skapar aktiviteten Utprovning och bifogar blanketten. Hur det går till kan du läsa här
Produktansvarig hjälpmedelskonsulent handlägger inkommen ansökan och bereder ärendet inför beslut i ärendegrupp.
Processen sker enligt följande flödesschema:
Ärendegrupp och beslut
Ansökan tas upp av handläggande produktansvarig hjälpmedelskonsulent i en ärendegrupp som sammanträder minst en gång per månad. Beslut om ansökt hjälpmedel utanför sortiment och regelverk fattas av enhetschef på Hjälpmedelscentrum i samråd med verksamhetschef.
Vårens inplanerade möten är den 20 januari, 10 februari, 3 och 24 mars, 14 april, 5 och 26 maj, 16 juni.
Beslutet meddelas ansvarig förskrivare av handläggande hjälpmedelskonsulent. Förskrivaren ansvarar för att meddela utfallet av ansökan till patienten. Vid ett beviljande kan en utprovning starta. Om utprovning utfaller väl kan en förskrivning ske.
Utbildning
Information om förskrivningsrätt och utbildningar om inkontinenshjälpmedel finns under rubriken Inkontinens.
För att få förskrivningsrätt av hjälpmedel i Västmanland ska blivande förskrivare genomföra Socialstyrelsens webbutbildning om förskrivningsprocessen, Förskrivning av hjälpmedel. Läkare är undantagna.
Socialstyrelsen har även webbutbildningarna Förskrivning av förbrukningsartiklar samt Bra att veta om hjälpmedel för vård- och omsorgspersonal, länk, som också är intressanta ur förskrivningssynpunkt.
Det är också obligatoriskt för alla blivande förskrivare att genomföra Hjälpmedelscentrums Förskrivarutbildning Grund, läkare undantagna.
För arbetsterapeuter, fysioterapeut/sjukgymnast och logopeder är det obligatoriskt att gå lärarledd websesamutbildning.
Vissa yrkesgrupper som sällan förskriver hjälpmedel, eller enbart få produkter, får en förenklad websesaminstruktion som bygger på självstudier. Se lista nedan.
Barnmorskor och fysioterapeuter som enbart förskriver TENS, samt läkare, är undantagna förskrivarutbildning websesam.
Hjälpmedelscentrums alla aktuella utbildningar hittar du på Kompetensplatsen HMC, se Utbildningskatalog. De finns även längre ner på denna sida.
Förskrivarutbildning Grund
Utbildningen är en e-utbildning som görs online. Den finns på Kompetensplatsen HMC, Hjälpmedelscentrums utbildningsportal. Utbildningen ger en beskrivning av vilket ansvar du har som förskrivare, utifrån lagar, förordningar och föreskrifter. Utbildningen ska ge vägledning till förskrivare i Västmanland inom hjälpmedelsområdet. Efter godkänd Förskrivarutbildning Grund får du automatiskt ett mail som du vidarebefordrar enligt instruktion, med uppgifter om vilken arbetsplats du tillhör med mera. Förskrivarutbildning Grund kan göras innan du börjar din anställning.
Anmälan och hur du skapar ett konto, se Kompetensplatsen HMC nedan. Kompetensplatsen är Hjälpmedelscentrums utbildningsportal.
Efter avslutad och godkänd utbildning får du nyhetsbrevet HMC-info till din e-postlåda. HMC-info innehåller viktig information från Hjälpmedelscentrum. Nyhetsbrevet skickas ut varje månad till förskrivare i Västmanland.
Förskrivarutbildning webSesam
Om du förskriver hjälpmedel frekvent, eller är arbetsterapeut, fysioterapeut/sjukgymnast eller logoped, ska du gå den lärarledda Förskrivarutbildning websesam.
Utbildningen ger kunskap om beställnings-, sortiments- och registersystemet. Efter utbildningen får du en inloggning i systemet där du bland annat kan göra förskrivning, beställning, hämtorder och felanmälan. Om du upptäcker att den förenklade instruktionen inte räcker till för dig eller om du börjar förskriva mer eller fler hjälpmedel kan du anmäla dig till Förskrivarutbildning websesam.
Se lista ovan, vilken grupp du tillhör.
Förskrivarutbildning websesam kan göras innan du börjar din anställning under förutsättning att du gått Socialstyrelsens förskrivarutbildning och Förskrivarutbildning Grund och fått den godkänd. Du kan inte förskriva hjälpmedel innan din anställning börjar eller du fått din legitimation.
Anmälan görs via Kompetensplatsen HMC.
Produktutbildningar
Efter Förskrivarutbildning Grund och webSesam kan du anmäla dig till de utbildningar som du behöver för de produktområden du kommer att arbeta inom.
Utbildningarna ger dig kunskap om förskrivningskriterier, aktuellt sortiment och möjlighet till anpassning av hjälpmedlet. Produktutbildningarna är lärarledda av hjälpmedelskonsulenter och i vissa fall hjälpmedelstekniker.
Se under aktuell utbildning om den genomförs på Hjälpmedelscentrum eller digitalt via Teams.
För aktuellt utbud av produktutbildningar och anmälan, se Kompetensplatsen HMC, Utbildningskatalog.
Utbildningsportalen Kompetensplatsen HMC
Kompetensplatsen HMC är Hjälpmedelscentrums utbildningsportal.
Anmälan
För att anmäla dig till våra utbildningar använder du en av länkarna nedan. Länkar finns även i den gröna rutan Länkar på denna sida.
Om du är regionanställd eller har ett HSA-ID blir du automatiskt inloggad. Välj Utbildningskatalog för att se utbudet av utbildningar. Välj aktuell utbildning och anmäl dig.
För anställda i Region Västmanland och externa förskrivare med HSA-ID
Om du är extern förskrivare behöver du skapa ett konto första gången du anmäler dig till en utbildning. Klicka på Utbildningskatalog för att ta del av utbildningsutbudet. Välj utbildning och anmäl dig direkt, du skapar ett konto i samband med din första anmälan. Instruktionsfilm om Kompetensplatsen och hur du skapar ett konto finns på Kompetensplatsen HMC, Guide för externa användare.
För externa förskrivare utan HSA-ID
Avanmälan
Om du behöver avanmäla dig gör du det på samma ställe som du anmält dig. Om det sker efter att anmälningstiden gått ut, kontakta hjalpmedelscentrum@regionvastmanland.se eller ring kundtjänst. Utebliven avanmälan debiteras med 450 kr exkl moms.
Praktisk information
Vid förskrivarutbildningar på HMC serveras enbart kaffe och te.
Vid heldagsutbildningar finns begränsade möjligheter att värma medhavd mat. Granne med HMC finns Jonnys krog. På Hälla köpcentrum finns flera lunchrestauranger. Dit är det cirka 10 minuters promenad från HMC.
Under pågående pandemi ber vi dig som deltar i utbildning på plats på HMC att ta med munskydd för att möjliggöra de moment där avståndet mellan personer är mindre än 2 meter.
Förskrivarens dag
Vartannat år finns möjlighet att uppdatera sina kunskaper på Förskrivarens dag. Under 2019 hölls Förskrivarens dag den 6 december. Det är inte fastställt om eller hur dagen kommer att genomföras 2021.
Aktuella utbildningar
Aktuella förskrivarutbildningar
- 31 mars Inhalatorer och slemsugar
- 31 mars Kalenderappar för smartphones (digital utbildning)
- 22 april Omvårdnadshjälpmedel
- 28 april webSesam
- 29 april Personliga larm och GPS-larm (digital utbildning)
- 29 april Träningshjälpmedel
- 29 april Gånghjälpmedel
- 5 maj Rullstolsdynor vuxen
- 6 maj TENS
- 10 maj Överflyttning
- 12 maj Bildtillverkningsprogram (digital utbildning)
- 20 maj Antidecubitusmadrasser
- 26 maj webSesam
- 3 juni Omgivningskontroll, manöverkontakter och stativ
- 17 juni webSesam
Externa utbildningar och leverantörsutbildningar på Hjälpmedelscentrum
14 april - Barnhjälpmedel, Stingray och Crickett, webbinar. Inbjudan förmiddag, inbjudan eftermiddag
Anmäl dig till: liv.nyberg@etac.com
15 april - Xplore gåstol, online-visning av Made for movement. Inbjudan
Anmäl dig till Zoom-möte
4 maj - Förflyttning och spilerdug, inbjudan
Anmäl dig på www.spilerdug.se
6 maj - Barnhjälpmedel, Crocodile och Mustang, webbinar. Inbjudan förmiddag, inbjudan eftermiddag
Anmäl dig till: liv.nyberg@etac.com
Rådgivning och utprovning
Rådgivning
Du kan få allmänna råd om hjälpmedel av Hjälpmedelscentrums kundtjänst. Specifika råd om ett hjälpmedel kan ges av hjälpmedelskonsulenter inom de olika produktområdena. Kontakta oss via vår kundtjänst, e-post eller per telefon.
Utprovning med hjälpmedelskonsulent
För vissa hjälpmedel sker utprovning alltid i samråd med hjälpmedelskonsulent, se under respektive produktområde i Hjälpmedelshandboken. Ibland kan det finnas behov av stöd även vid förskrivning av andra hjälpmedel. Innan utprovningen ska förskrivaren bedöma patientens situation, funktion och behov. Utprovning initieras genom att ett underlag för utprovning fylls i och skickas till Hjälpmedelscentrum via webSesam eller med vanlig post. Det går också bra att kontakta hjälpmedelskonsulent för tidsbokning av utprovning. Kontakta hjälpmedelskonsulent via vår kundtjänst, e-post eller per telefon.
Så här går en utprovning på Hjälpmedelscentrum till
Inför besöket
Förskrivaren ansvarar för
- kartläggning och bedömning samt att skicka in underlag till HMC via webSesam
- förmedla bokad tid till patient
- vid behov bokning av tolk
- att patient blir meddelad vid eventuell avbokning av besök
Konsulent ansvarar för
- att ta kontakt med förskrivare och erbjuda tid för utprovning
- iordningsställande av hjälpmedel till utprovning, boka rum, tekniker och leverantör efter behov
Avstämning med hjälpmedelskonsulent
Vid behov kan ett tillfälle för eventuella uppdateringar om ärendet behövas mellan förskrivare och konsulent/ tekniker. Tiden behöver vara överenskommen och ska ske innan det inbokade besöket, t ex en kvart innan patienten kommer till utprovningen.
Agenda och tillvägagångssätt vid utprovning På HMC
Förskrivare och patient väntar i väntrum där konsulent möter upp för att gemensamt gå till utprovningsrum.
Konsulenten håller i mötet enligt följande agenda:
- Konsulent välkomnar och berättar kort om HMC och tydliggör att förskrivaren kommer från annan verksamhet. Alla medverkandes roller presenteras.
- Förskrivaren går igenom sin bedömning (inskickat underlag) och redogör för önskat mål med hjälpmedel.
- Patienten/närstående får möjlighet att bekräfta förskrivarens bedömning och sina egna förväntningar.
- Konsulent visar och beskriver hjälpmedel utifrån inkommit underlag.
- Konsulent ansvarar för kunskap om hjälpmedlet.
- Förskrivaren ansvarar för patientens behov i förhållande till hjälpmedlet och önskemål om anpassning av hjälpmedlet. - Provning av hjälpmedel
- Förskrivaren beslutar om hjälpmedel ska förskrivas.
- Beslutet ska grunda sig på bästa möjliga val för patienten och så kostnadseffektiva hjälpmedel som möjligt, konsulent är ett stöd i beslutet. - Förskrivaren sammanfattar mötet och kan med fördel använda färdigt dokument Bra att veta om mitt hjälpmedel och/eller Minnesanteckning möte samt planera för uppföljning.
Utprovningsrum Hjälpmedelscentrum
På Hjälpmedelscentrum finns utprovningsrum för barnhjälpmedel, manuella rullstolar, elrullstolar, övriga förflyttningshjälpmedel, kommunikationshjälpmedel, tyngdprodukter, omvårdnadshjälpmedel samt en visningslägenhet med kognitiva hjälpmedel.
Se här när rummen är bokade Länk till kalendrar
Information till patient om lånevillkor och försäkringar
Alla hjälpmedel som levereras från Hjälpmedelscentrum är försedda med information om villkor för lånet. Det är förskrivarens ansvar att patienten tar del av denna information.
Lånevillkor och försäkringar för dyra hjälpmedel
När hjälpmedel är värda över 20 000 kr ska en underskriven kopia på blanketten Lånevillkor skickas till Hjälpmedelscentrum via vår uppladdningstjänst. Lånevillkor på olika språk finns under Blanketter.
Produkter och priser ändras ofta och är svåra att hålla aktuella med en speciell lathund. För att få ett korrekt försäkringsvärde ber vi dig titta på artikeln i webSesam för aktuellt försäljningspris. Det går bra att avrunda till jämna tusental, t ex en artikels försäljningspris på 24 398 kr - avrunda till 24 000 kr.
Jämställdhet vid förskrivning
Region Västmanland arbetar med jämställdhetsintegrering i enlighet med svensk lag, t ex diskrimineringslagen, och såväl globala som nationella och regionala mål. Det innebär att ett jämställdhetsperspektiv ska finnas med i alla delar av organisationens verksamhet, från beslutsfattande till planering och genomförande.
Statistiken visar vissa omotiverade skillnader i förskrivning av hjälpmedel till kvinnor och män. Därför är det viktigt att du tänker till på jämställdhetsperspektivet så att inte hjälpmedel förskrivs på olika grund till kvinnor och män, flickor och pojkar.
Vill du läsa mer?
Vill du läsa mer eller fördjupa dig i ämnet finns det mycket att tillgå. Här har vi valt ut några länkar till webbplatser och skrifter. Du hittar även statistik över hur förskrivningen ser ut i Västmanland. Att det är en överrepresentation av kvinnor eller män för ett visst hjälpmedel kan vara motiverat, men genom att bli mer medvetna om perspektivet kan vi minska omotiverade skillnader.
Sveriges kommuner och regioner, SKR
Information om mänskliga rättigheter och jämställdhet Mer information, filmer mm finns om du söker dig vidare på webbplatsen.
Socialstyrelsen
Jämlik hälsa i vård och omsorg
Jämställ.nu
Portal om jämställdhet, praktiska exempel och konkreta verktyg
Basutbildning jämställdhetsintegrering
En utbildning från länsstyrelsen i Kalmar län Till basutbildningen finns även en handledning. Titta på de delar som är relevanta för dig, t ex del 2 ”Vad är jämställdhet” eller del 5 ”Kön, genus och normer”.
RFSL
Korta webbinarier om normer och bemötande
Statistik
Hyreshjälpmedel hos patienter mars 2020 (uppdateras årligen)
Dokument
Ojämställdhet i hälsa och vård 2019
Hjälpmedel i kommuner och landsting
Jämställda hjälpmedel Region Örebro län rapport
Utställning och studiebesök
I Hjälpmedelscentrums utställning finns information om och möjlighet att prova olika hjälpmedel och bostadsanpassningar. I utställningen visar leverantörer hjälpmedel som redan finns på marknaden men även nyheter inom hjälpmedelsområdet. Personal i kundtjänst kan svara på patientens frågor.
De hjälpmedel som ingår i ordinarie sortiment ses i utprovningsrummen. Patienten kan inte gå in själv i utprovningsrummet. Du som är förskrivare kan boka rummen via vår kundtjänst.
Utomhus finns en övningsbana med olika underlag där hjälpmedel kan provas.
Kognitiv visningsmiljö
I en hemlik miljö visas kognitiva hjälpmedel och kognitivt stöd. Du som är förskrivare kan boka rummet via vår kundtjänst.
Hyra konferensrum
Just nu har vi begränsade möjligheter att hyra ut konferensrummen till större sällskap på grund av covid-19-pandemin.
I direkt anslutning till utställningen finns två konferensrum som hyrs ut efter önskemål. Kontakta Hjälpmedelscentrums kundtjänst om du vill hyra konferensrum.
Studiebesök
Just nu har vi inte möjlighet att genomföra studiebesök på grund av covid-19-pandemin.
Vi erbjuder studiebesök under våra öppettider. I studiebesöket ingår en presentation av Hjälpmedelscentrums verksamhet samt en rundvandring i Hjälpmedelscentrums utställning.
Studiebesök för intresse- och pensionärsorganisationer samt för personal inom kommuner och regionen är kostnadsfria.
Kostnaden för övriga studiebesök är 501 kronor exklusive moms per handledare och timme. Ett normalt studiebesök på 1,5 timmar med en handledare kostar 751 kr exklusive moms.
För bokning av studiebesök, kontakta Hjälpmedelscentrums kundtjänst.
Leveranser och returer
Hjälpmedelscentrum levererar hjälpmedel varje vecka enligt ett turbilsschema.
Grundschema
Måndag: Västerås väster om Svartån, Surahammar, Hallstahammar, Kolbäck och Kvicksund.
Tisdag: Västerås öster om Svartån och VSV. Transport går även till arbetsterapin och sjukgymnastiken på Västmanlands sjukhus Västerås (VSV). Regionens transportenhet hämtar desa hjälpmedel på Hjälpmedelscentrum.
Onsdag: Sala. Leverans går också till arbetsterapin, sjukgymnastiken och lungmottagningen på VSV.
Torsdag: Köping, Arboga och Kungsör.
Fredag: Fagersta, Skinnskatteberg och Norberg. Leverans går även till arbetsterapin och sjukgymnastiken på VSV.
Leverans efter ordinarie turbilsschema eller stopptid
Hjälpmedel levereras enligt Hjälpmedelscentrums regelverk för transport. I detta dokument finns information om Hjälpmedelscentrums ordinarie turbilsschema, stopp- och plocktider för leverans, lista över skrymmande hjälpmedel, extratransport, AH-leverans och utskrivningsärende.
När det finns behov av extraleverans eller extraplock utöver dessa tider kan förskrivare beställa detta enligt gällande prislista. Kontakta då Hjälpmedelscentrums kundtjänst, 021-17 30 48. Betalning ska vara klarlagt vid beställning.
Utskrivningsärende och AH-ärende
När det finns behov av leverans utöver ordinarie turbilsschema för att utskrivning av patient från sjukhus eller boende ska kunna göras, eller till patient som är ansluten till regionens avancerade hemsjukvård (AH), kan leverans ske till hemadress eller turbilsplats utan extra kostnad oavsett körschema. Icke skrymmande hjälpmedel levereras till turbilsplats, men när det gäller AH-ärenden kan leverans ske till hemadress.
Ordern läggs i första hand i webSesam med leveransprioritet AH-ärenden eller Utskrivningsärende före kl 12.00. Ange alltid önskemål om levereransdag. Om ordern läggs efter kl 12.00 men innan 13.30 ska du alltid ta kontakt med Hjälpmedelscentrums kundtjänst för manuell hantering. I vissa fall kan du använda vår uppladdningstjänst.
Hämta och lämna hjälpmedel
Hämtplats/Avlämning i länet
Det är viktigt att det finns en uppmärkt plats för avlämning/hämtning av hjälpmedel samt att all personal vet var hjälpmedlen ska ställas.
Ställ ut hjälpmedlen dagen före, om det går. Meddela annars HMC från vilken tid hjälpmedlen finns utställda, detta gäller framför allt Västerås. Transportbilen lämnar HMC kl 7.30.
Vid leveranser till privatpersoner (patienter) se till att telefonnummer samt alternativt telefonnummer finns.
Kontrollera alltid leverans- samt hämtadress.
Reparation och anpassning
Avhjälpande underhåll och reparationer
Vid behov av service eller reparation av hjälpmedel kan patienten själv kontakta Hjälpmedelscentrum genom att använda e-tjänst, ringa eller besöka oss. Under Hjälpmedelscentrums öppettider finns möjlighet för patienten att få enklare reparationer åtgärdade.
Du som är förskrivare kan beställa avhjälpande underhåll (reparation) i webSesam. Det gör du genom att lägga en arbetsorder till tekniker. Det går också att kontakta Hjälpmedelscentrums kundtjänst, telefon 021 – 17 30 48.
Kostnader för avhjälpande underhåll (reparationer) av förskrivna hjälpmedel ingår i hyreskostnad.
Kostnaden för byte av däck och slang för drivhjul till alla rullstolar (manuella och elrullstolar) och sittvagn/sulky ingår numera i hyran. Ingen egenavgift tas ut från patienten. Om tekniker från HMC byter däck och/eller slang vid ett hembesök debiteras patienten en serviceavgift på 200 kr.
Avhjälpande underhåll (reparation) av hjälpmedel när patienten befinner sig utomlands samt transportskador bekostas av patienten själv eller via reseförsäkring.
Beredskap
Hjälpmedelstekniker har beredskap för vissa akuta reparationer lördag, söndag och helgdagar kl 8-15, telefon 021-17 30 00. Beredskap omfattar endast reparationer på förskrivna hjälpmedel som en person med funktionsnedsättning är helt beroende av. Det gäller i huvudsak rullstol, säng samt säng- och personlyft.
Rollatorcafé
Hjälpmedelscentrum besöker ibland servicehus och mötesplatser för att serva rollatorer. Under hösten 2020 genomförs inga rollatorcaféer.
Kontakta vår kundtjänst om du har frågor om rollatorcafé, 021-17 30 48.
Anpassning
En anpassning görs genom inställning av justerbara funktioner eller genom att förse hjälpmedlet med tillbehör som tillverkaren godkänt. Anpassning vid förskrivningstillfället ingår i hyran. Anpassning efter utleverans debiteras enligt prislista (kostnad per timme, inklusive restid).
Du som är förskrivare kan beställa en anpassning av ett hjälpmedel i webSesam. Det gör du genom att lägga en arbetsorder till tekniker om anpassning.
Specialanpassning
Om behov hos en person med funktionsnedsättning inte kan tillgodoses av våra upphandlade hjälpmedel eller om hjälpmedlet behöver förses med tillbehör som inte anvisats av tillverkaren kan det bli aktuellt med en specialanpassning. Specialanpassningen förutsätter en skriftlig anvisning från förskrivare som berör en namngiven patient. Specialanpassningen utförs av tekniker i samråd med förskrivare och hjälpmedelskonsulent. Material och arbetstid inklusive restid debiteras ansvarig betalare.
Länk till blankett Specialanpassning
Avvikelser och reklamationer
Om du upptäcker något fel eller brist på ett hjälpmedel eller tjänst som har orsakat, eller kunnat orsaka, vårdskada ska du skapa en Avvikelse av typen Negativ händelse eller Tillbud i webSesam. Anmälan ska även göras i respektive kunds avvikelsesystem och till IVO. Det gör du genom att fylla i blankett till IVO/Läkemedelsverket och skicka med e-post till enhetschef för Teknik och inköp, Hjälpmedelscentrum. Instruktion negativ händelse eller tillbud med medicintekniska produkter
För övriga ärenden, till exempel utebliven leverans eller trasigt hjälpmedel vid leverans ska Reklamation väljas. Mer information om hur du registrerar i webSesam finns i utbildningsmaterialet under sektionen Allmän info – webSesam. Anmälan görs i webSesam. Länk till instruktion
Hjälpmedlet ska inte användas under utredningstiden.
Läs mer i Hjälpmedelshandboken under Riktlinjer vid förskrivning av hjälpmedel/Rapportering av tillbud eller olycka.
Avvikelse ska inte skrivas för normalt slitage - använd Arbetsorder.
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 10 mars 2021
Kontakt
