
Inkontinens
Hjälpmedel vid blås- och tarmdysfunktion.
Nyheter
Nytt sortiment av inkontinenshjälpmedel
Den 1 januari 2024 kommer ett nytt avtal gällande inkontinenshjälpmedel att träda i kraft. Det nya avtalet kommer att innebära förändringar i sortimentet. Välkommen på visning av det nya upphandlade sortimentet. Välj det datum som passar.
- 24 januari kl 12:00-16:30
- 25 januari kl 12:00-16:30
Information inför uppgradering av Guide
Torsdagen den 8 juni kl. 16.00 kommer en uppgradering av Guide (förskrivarportal för inkontinenshjälpmedel) att genomföras. Under tiden uppgradering sker kommer Guide att vara stängt. Vi kommer att få två versioner, en för ordinärt boende och en för särskilt boende.
Ordinärt boende
Vårdcentral, hemsjukvård, specialistmottagningar
- Individuell förskrivning ett eller flera uttag
- Hemleverans
- Avrop via förskrivare eller via Vårdtagarportalen (patienten loggar in med mobilt bank-ID)
- Spårbar leverans via Visibility
Särskilt boende
SÄBO, gruppbostad LSS, gruppbostad psykiatri, servicebostad, korttidsboende
- Individuell förskrivning/produktval
- Leverans till kundnummer/vårdenhet
- Avrop av förskrivare/beställare vid kundnummer/vårdenhet
- Samlad leverans för flera personer (individuellt märkta förpackningar)
- Alla förskrivningar för vårdtagaren flyttas över. Du kan underlätta arbetet genom att göra förskrivningar med ett eller flera uttag (symbolen
) eller ange förbrukning för förskriven produkt.
För särskilt boende är 6 uttag per individuell förskrivning förvalt per år. Beställning kan göras för flera vårdtagare vid samma tillfälle.
Vid eventuella frågor, problem eller andra funderingar kontakta OneMed kundservice: telefon 031-706 30 75, e-post: kundservice.guide@onemed.com eller Micki Pressing, produktägare micki.pressing@onemed.com
Instruktionsfilmer
- Skapa förskriving
- Sök efter en vald förskriven produkt
- Beställning - SÄBO
- Hantera produkter
- Hantera vårdtagare - enskilt boende
- Hantera vårdtagare - SÄBO
- Jämföra produkter
- Kopiera vårdtagare
- Vårdtagarens historik
- Inloggning
- Beställningshistorik
- Söka och välja produkt
- Vårdtagarstatus
Information till förskrivare och beställare inför nytt distributionsavtal
Den 1 februari 2023 startar ett nytt avtal med OneMed gällande distribution (förskrivarportal, lagerhållning och leverans). Det betyder att förskrivning även fortsättningsvis ska göras i Guide. Avtalsperiod är 1/2 2023 - 31/1 2027. I det nya avtalet är distributionskostnaden lägre, 18,7% av varuvärde.
Nytt i detta avtal
Retur: Kostnad för retur 1200 SEK. Om en kund önskar returnera en produkt ska detta alltid föregås av kontakt med förskrivaren och distributörens kundtjänst. Endast artiklar i oskadat skick samt obruten förpackning (MBE) får returneras. Tänk på att varuvärdet på önskad retur ska överstiga returkostnad.
Akutorder: Kostnad för akutorder 1000 SEK. Leverans av akutorder ska ske inom 24 timmar efter beställning. Akutorder kan endast göras på befintlig förskrivning av förskrivare genom telefonbeställning via kundtjänst.
Leveranstid: Leverans utan avisering ska ske inom tre helgfria vardagar. Leverans med avisering ska ske inom fyra helgfria vardagar. Vid beställning före kl. 11.00 räknas beställningsdagen som dag 1.
Leveransavisering: Kostnad för avisering 30 SEK för telefon, SMS kostnadsfritt. Avisering kan ske via SMS eller telefon från transportör. Vid SMS ska detta ske senast kl. 17 dag före leverans. Vid telefon ska samtal ske före kl. 12 dag före leverans.
Leveransförsening: Leveransförsening ska aviseras från OneMed till avroparen/förskrivaren snarast möjligt. Leveransstörningar på produkter ska finnas angivna på portalens första sida. Förskrivare och mottagare ska meddelas vid delad leverans.
Övrig information
Guide-portalen kommer att uppdateras under våren 2023. Det kommer innebära förändring i layout och förenkla vid förskrivning och beställning. Mer information kommer längre fram.
Inkontinensombud
Hjälpmedelsnämnden beslutade under 2020 att särskilda lokala inkontinensombud ska utses i verksamheterna. Syftet är att dessa ombud, efter genomgången grundutbildning, ska kunna bidra till ökad grundkompetens inom inkontinensvården.
I utbildningen för inkontinensombud i Västmanland ingår e-utbildning Inkontinensombud - grund, Inkontinensombud - fortsättning som är en produktgenomgång på Hjälpmedelscentrum (se Kompetensplatsen HMC) samt utbildning i portalen Guide. Inkontinensombud ska även genomföra Socialstyrelsens webbutbildning Bra att veta om hjälpmedel för vård- och omsorgspersonal
Dispens
Dispens kan sökas vid medicinska skäl då det upphandlade sortimentet inte täcker individens behov. Behovsbedömning och utprovning inom upphandlat sortiment ska föregå ansökan. Dispenspris medför ofta en högre kostnad för hjälpmedlet och ska därför tillstyrkas av verksamhetschef med kostnadsansvar. Förskrivaren har uppföljningsansvar.
Dispensansökan ska skickas in via HMC:s uppladdningstjänst
På sidan Hjälpmedelscentrum under rubriken Blanketter som skickas in via Hjälpmedelscentrums uppladdningstjänst ser du vilka blanketter som ska skickas in via tjänsten. Där hittar du också en lathund för hur du laddar upp dokument.
Dispensansökan inkontinenshjälpmedel
Förskrivarmaterial
Checklista för utredning och blanketter för mätning
Mer stöd till dig som är förskrivare
Kunskapsunderlag för adekvat omhändertagande vid blåsdysfunktion