Till innehåll
Alla nyheter All driftinformation Alla händelser Logga in Sök på webbplatsen

Medarbetar- och lönesamtal

Regelbundna samtal och återkommande dialog mellan chef och medarbetare är en förutsättning för att tillsammans kunna driva och utveckla verksamheten. På så vis mår vi bra och trivs tillsammans på jobbet.

Funktion för medarbetar- och lönesamtal i kompetensplatsen

Från och med hösten 2025 kommer medarbetar- och lönesamtalsmallarna vara digitala och genomföras i Kompetensplatsen. 

Att mallarna är digitala gör att vi kan minska administration och underlätta hanteringen, eftersom alla samtal finns på ett och samma ställe. Dokumenten sparas över tid och man kan förbereda sig inför samtalet genom att göra anteckningar som går att dela till sin chef.

De nya mallarna kommer finnas tillgängliga i augusti.

Testad av pilotverksamheter

De nya mallarna har testats av några verksamheter de senaste två åren. Genom att testa funktionaliteten på ett begränsat antal personer och verksamheter har vi kunnat skapa mallar som fyller sin funktion och är lätta att använda.

Förberedelse för användning av digitala samtalsmallar

Samtalsmallarna finns digitala i kompetensplatsen

 

När du ska börja använda mallarna i dina medarbetarsamtal behöver du säkerställa att du har rätt medarbetare i kompetensplatsen. Kompetensplatsen är kopplad till HSA, vilket innebär att HSA-redaktören behöver rätta eventuella felaktigheter. Instruktion för att hantera person i HSA

 

Ett dygn efter justering kan du på nytt kontrollera att uppgifterna stämmer. 

Medarbetarsamtal

Regionens verksamheter ska utgå ifrån regionens vision och värdegrund. Dessa ligger till grund för vart vi ska, hur vi är och agerar gentemot varandra, våra invånare och alla andra som kommer i kontakt med organisationen. Inom regionen arbetar vi för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser där medarbetare och chefer mår bra, trivs och utvecklas.

Regelbundna samtal och återkommande dialog mellan medarbetare och chef är en förutsättning för att tillsammans kunna driva och utveckla verksamheten. På så vis mår vi bra och trivs tillsammans på jobbet. Medarbetarsamtalet består av fyra delar;

  • Arbetssituation och arbetsmiljö samt hälsa
  • Förväntningar gällande ditt bidrag till verksamhet och mål
  • Återkoppling mellan medarbetare och chef
  • Individuell kompetensutvecklingsplan

Vid samtalet ska även förväntningar på kommande arbete dokumenteras och bidrag till verksamhetens mål ska tydliggöras. En individuell kompetensutvecklingsplan upprättas i dialog mellan medarbetare och chef. Under samtalet finns det även möjlighet att ha fokus på återkoppling mellan medarbetaare och chef. 

Tillsammans går ni igenom samtalsmallen, som finns integrerad i kompetensplatsen

Lönesamtal

Regionen strävar efter en långsiktig, sammanhållen, tydlig och transparant lönebildningsprocess. Den innefattar alla våra verksamheter och innebär både löneöversyn och nylönesättning men även hur vi arbetar på lång sikt med vår önskvärda lönebild och lönespridning. Läs om lönebildning

Lönesamtalet är det samtal där du som chef bedömer, återkopplar och diskuterar med din medarbetare kring hur medarbetaren uppfyllt de individuella förväntningar och hur arbetsprestationen sett ut under det senaste året. Till stöd har du regionens samtalsmall, som går igenom professionalism, medarbetarskap, resultat och mål. 

Tillsammans går ni igenom samtalsmallen, som finns integrerad i kompetensplatsen

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English