Rapportera avvikelser i Synergi
Synergi är Region Västmanlands system för att rapportera och hantera förbättringsförslag, avvikelser, revisioner och inspektioner med checklistor. Systemet är en grund för systematiskt förbättringsarbete.
Vad ska rapporteras?
"En icke förväntad händelse eller observation i verksamheten som medfört eller skulle kunna medföra risk eller skada för patient, närstående, medarbetare, utrustning, egendom eller yttre miljö."
Varför ska vi rapportera?
Rapportering av negativa händelser och tillbud är en lagsatt skyldighet och ett ansvar som ligger på all personal i verksamheten och utgör en av grunderna för förbättrad säkerhet. Det är viktigt att sammanställa, analysera avvikelser skapa åtgärder samt ge återkoppling till medarbetarna liksom att sprida kunskap till andra verksamheter.
När en händelse eller risk rapporteras ska de bakomliggande orsakerna identifieras. Åtgärder ska sättas in så att liknande händelser inte inträffar igen.
Support
Vid tekniska problem i Synergi eller bortglömt lösenord, vänd dig till IT-support på tel 735 00.
Övriga frågor riktas till synergi@regionvastmanland.se