Rapportera avvikelser i Synergi
Synergi är Region Västmanlands system för att rapportera och hantera avvikelser, förbättringsförslag, revisioner och inspektioner. Systemet är en grund för systematiskt förbättringsarbete.
Vad ska rapporteras?
En icke förväntad händelse eller observation i verksamheten som medfört eller skulle kunna medföra risk eller skada för patient, närstående, medarbetare, utrustning, egendom eller yttre miljö.
Varför ska händelser rapportera?
Enligt lagen ska vårdgivaren rapportera negativa händelser, tillbud och risker. All personal i verksamheten har ett ansvar att rapportera, detta utgör en av grunderna för förbättrad patientsäkerhet. Det är viktigt att sammanställa och analysera avvikelser samt skapa åtgärder och ge återkoppling till medarbetarna, liksom att sprida kunskap till andra verksamheter.
När en händelse eller risk rapporteras ska de bakomliggande orsakerna identifieras. Åtgärder ska sättas in så att liknande händelser inte inträffar igen.
Support
Vid tekniska problem i Synergi eller bortglömt lösenord, vänd dig till IT-support på tel 735 00.
Övriga frågor skickas till synergi@regionvastmanland.se