Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland
Två personer cyklar i skogen

Skyltprogram för länets utvalda leder

Nu lanseras ett skyltprogram för länets utvalda leder. Syftet är att i första hand underlätta arbetet med skyltning av de leder som ingår i Trails of Västmanland, men tanken är att skyltprogrammet även kan underlätta skyltning av andra leder i Västmanlands län.

Det ska vara enkelt att hitta på länets utvalda leder, oavsett om man paddlar, vandrar eller cyklar. Mountainbikecyklisten kommer ofta i hög fart och behöver snabbt uppfatta i vilken riktning leden går. Vandraren har ett lugnare tempo och vill ofta få information om sevärdheter längs leden. Paddlaren vill enkelt hitta platser där det finns möjlighet att stanna till, exempelvis för att övernatta eller ta upp kanoten. Därför lanseras nu ett skyltprogram för länets utvalda leder. Syftet är att i första hand underlätta arbetet med skyltning av de leder som ingår i Trails of Västmanland. Skyltprogrammet är även tänkt att underlätta skyltning av andra leder i Västmanlands län, genom att skyltarna går att anpassa efter lokala behov.

Skyltprogrammet innehåller manualer och filer med skyltar, ikoner med mera. Eftersom besökarnas förväntningar och behov varierar, behöver skyltningen fylla flera syften men samtidigt vara enhetlig och sammanhållen. Det ska också vara enkelt för ledhuvudmännen och deras samarbetspartners att skylta längs lederna. Därför har skyltprogrammet ett stort utbud av standardiserade skyltar. Skyltningen ska passa in i naturen, men samtidigt vara väl synlig för den som navigerar efter skyltarna. Färgsystemet utgår från besökarnas olika kunskaper om märkning av leder. Vandringslederna skyltas i orange och kanotlederna i vitt. Cykellederna skyltas i grönt, blått, rött eller svart, baserat på ledens svårighetsgrad.

Tagits fram i samarbete

Skyltprogrammet har tagits fram i samarbete med länets ledhuvudmän och berörda turismaktörer som en del av projektet Omställning 2020–2022. Det projektet leddes av Region Västmanland och finansierades av Region Västmanland samt Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Trails of Västmanland är ett regionalt samarbete med länets ledhuvudmän och turismaktörer med målsättning att erbjuda hållbara och kvalitetssäkrade naturupplevelser. Västmanland Turism och den regionala turismorganisationen, samordnar arbetet och ansvarar för kommunikationen av de utvalda lederna.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om skyltprogrammet eller få tillgång till allt det innehåller, det vill säga manualen och filer med skyltar, ikoner med mera?

Kontakta Henrik Wester, turismchef: henrik.wester@regionvastmanland.se