Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Konferens om kulturhus i Norberg 4 juni 2024

Vad kan ett kulturhus vara och göra? Vad spelar kulturella mötesplatser för roll i ett samhällsbyggande?

Nu bjuder kursen Tusen kulturhus på Kungl. konsthögskolan, Norgbergs kommun och Region Västmanland in till en konferens om kulturhus i Norberg.

Konferensen vänder sig till dig som arbetar i länet inom områden som kultur, samhällsplanering och folkhälsa eller andra områden som berörs av ämnet. Vi välkomna också politiker, föreningar och en intresserad allmänhet.

Att göra ett av kommunens befintliga hus tillgängligt för människor att mötas, skapa och arrangera kultur, kan bidra till ett rikt lokalt förenings- och kulturliv. En sådan plats kan också skapa möjligheter att ta emot gästande konstnärer och kulturskapare som kan bidra till lokal syresättning och utveckling i Norberg.

- Ida Långbacka, Kultur- och fritidschef, Norbergs kommun

En konferens om de kulturella mötesplatsernas roll och betydelse, inte minst i glesbygd i norra Västmanland, bidrar till Region Västmanlands mål att stärka infrastruktur för det fria kulturlivet. Att skapa möjligheter för professionella kulturutövare att verka, leva och bo i Västmanland, är viktigt för lokal och regional utveckling.

- Lena Karlström, Kulturchef, Region Västmanland

Kursen Tusen Kulturhus samlar konstnärer, poeter, arkitekter och andra för att diskutera hur samlingslokalerna och kulturhusen kan bli utgångspunkter för att föreställa oss framtidens samhälle. Vi är väldigt glada för möjligheten att få arrangera en konferens i just Norberg, då vi tror att det är nödvändigt att inte bara försvara de platser som redan existerar, utan också arbeta för tusen nya kulturhus.

- Elof Hellström och Sebastian Dahlqvist, Kursen Tusen kulturhus, Kungl. Konsthögskolan