Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Västmanlands största bokcirkel satsar ännu mer på barn och unga

Nu startar årets upplaga av Västmanland läser på länets bibliotek. Med fokus på lokala författare, i år Balsam Karam och Angelica Öhrn, arrangeras bokcirklar och författarbesök. I år görs en särskild satsning på barn och unga med lovaktiviteter, skrivarkollo och läsning.

Västmanland läser är ett sätt att skapa gemenskap och sätta litteraturen i ett sammanhang. I år kommer vi att ha extra många aktiviteter för att stärka barn och ungas läsning, ett mycket angeläget arbete, säger Lena Karlström, kulturchef på Region Västmanland.

Västmanland läser är ett samarbete mellan Region Västmanland, länets folkbibliotek, Studieförbundet Vuxenskolan och ABF, med stöd från Kulturrådet. Målet är att lyfta litteraturens och läsandets roll i samhället genom att samla så många invånare som möjligt omkring lokala författare. Arbetet startade våren 2023 och är nu inne på sitt andra år.

Angelica Öhrn som är en av årets två författare säger
Jag värnar om att litteraturen ska nå ut till barn och unga. Att få vara en del av det här är en fantastisk möjlighet. Under året kommer jag att besöka länets alla kommuner och i sommar medverkar jag också på ett bibliotekskollo.

Årets författare

Angelica Öhrn debuterade 2017 med ungdomsboken Anton och Teitur, som nominerades till Sveriges författarförbunds debutantpris Slangbellan. Sedan dess har hon skrivit en lång rad böcker. Hon nominerades till barnens romanpris i Karlstad 2021 och 2023. Angelica skriver barn - och ungdomsböcker som vågar ta barn och ungas starka känslor på allvar. Hon har även drivit framgångsrika läs- och skrivfrämjande projekt bland unga i Västerås.

Balsam Karam är född i Theran i Iran. Hon är kurd och kom till Sverige som barn och bodde först i Skinnskatteberg och senare i Bjurhovda, Västerås. Hon är författare och bibliotekarie och debuterade 2018 med den kritikerhyllade och mycket uppmärksammade romanen Händelsehorisonten. Hon är medlem i Sveriges Författarförbunds biblioteksråd och ingår i juryn för Almapriset Astrid Lindgren Memorial Award. År 2021 tilldelades hon Samfundet De Nios Julpris.