En dag för framgångsrikt och hållbart företagande inom besöksnäringen
Kunskapsdelning, relationsskapande mingel och introduktion av Hållbarhetskollen, ett nytt verktyg som kan hjälpa företag att skanna sin hållbarhetsprofil. Årets regionala turismdag bjöd på många höjdpunkter när regionens besöksnäring träffades för att dela erfarenheter och blicka framåt.
18 mars samlades ett hundratal deltagare på Åsby hotell för att delta i årets regionala turismdag. Åsby hotell, som omvandlats från ett brukshotell till en modern mötesplats, hyllades av besökarna. Dagen präglades av kunskapsdelning och gemensamt utforskande av framgångsrika och hållbara turismverksamheter.
Under dagen erbjöds deltagarna en rad föreläsningar som spände över ämnen såsom konjunkturens påverkan på besöksnäringen, att skapa lönsamma aktiviteter året runt, smart användning av offentliga stöd samt strategier för att locka fler gäster genom regionens utvalda leder. En av höjdpunkterna var introduktionen av ett nytt verktyg, Hållbarhetskollen, som syftar till att hjälpa företag att skanna sin hållbarhetsprofil för att förbättra gästupplevelser och kommunicera med medvetna resenärer.
Vilken energi i lokalen, både från föreläsarna och deltagarna. Härligt att det finns så många som vill växa och bygga omtänksamma och välmående platser, säger dagens moderator Sofie Gunnarsson från Placebrander.
Evenemanget fick beröm även från deltagarna. En av dem kommenterade: "Klart bästa turismdagen när Jonas Lundström bjöd in oss i hans värld som entreprenör. TinTin Nilsson och Joakim Graning gav det lokala varma drivet och kärleken till platsen. Oskar Axelsson och Sofie Gunnarsson stod för omvärldsspaning tillsammans med ett välkomnande och proffsigt genomförande av er på Västmanland Turism och Hallstahammars kommun."
Under dagen delade Joakim Graning, ägare till Westerqvarn Pub & Restaurang, med sig av sin resa och erfarenheter som entreprenör, inklusive stöd och coachning från Almi Mälardalen och Region Västmanland.
Sofie Gunnarsson från Placebrander presenterade även spännande trender inom besöksnäringen och erbjöd möjligheten att ladda ner en kostnadsfri trendrapport från Placebranders hemsida.
Vill du också vara med på resan mot en framgångsrik och hållbar destination? Anmäl dig till Smarta sätt.