Framtidstro hos länets besöksnäring
Nu har besöksnäringen i Västmanland svarat på sina behov och förväntningar på turismåret 2025 i undersökningen Besöksnäringsbarometern. 49 turismverksamheter från Västmanland svarade. Resultatet visar bland annat var stöd och insatser behöver sättas in.
Besöksnäringsbarometern är en årlig undersökning i Östra Mellansverige och Gävleborg. Av de totalt 300 turismverksamheter som svarade på årets barometer var 49 från Västmanland.
Besöksnäringen är en viktig del av länets näringsliv och har en direkt påverkan på hela länets utveckling. Besöksnäringen är platsbunden, skapar sysselsättning i alla delar av länet och bidrar till en attraktivare region, både för invånare och besökare. Trots att fjolåret präglades av stor osäkerhet i omvärlden, inflation och ökade kostnader är det glädjande att se att framtidstron är stark, säger Elin Granqvist, Regionråd (KD) med ansvar för turism.
Årets barometer ger en tydlig bild över näringens behov och förväntningar.
Fyra av fem verksamheter uppger att deras omsättning kommer att öka eller vara oförändrad och i stort sett alla uppger att antalet anställda kommer att öka eller vara oförändrade under 2025. Tre av fyra uppger dessutom att deras investeringar kommer att öka eller vara oförändrade, säger Henrik Wester, turismchef.
Förväntningar på 2025
Bara tio procent bedömer att antalet anställda kommer att öka, medan 45 procent bedömer att omsättningen kommer att öka. De verksamheter som bedrivs på landsbygden har överlag mer positiva förväntningar på sin omsättning än tätortsverksamheterna. 47 procent bedömer att de nationella besökarna kommer att öka, 35 procent tror på en ökning av internationella besökare.
Målgruppernas betydelse
75 procent uppger att de nationella privatresenärerna är mycket viktiga, 40 procent uppger att de internationella privatresenärerna är viktiga. De nationella och internationella affärsresenärerna anses mindre viktiga än privatresenärerna.
Det är svårt att jämföra resultaten med föregående år eftersom det inte är samma urval som svarat. Men det är en tydlig trend att fler tror på att privatresenärerna ska bli fler i år och det är också en högre andel som anger privatresenärer som mycket viktiga, säger Henrik Wester.
De internationella privatresenärernas betydelse har ökat jämfört med tidigare år. Särskilt viktig är den målgruppen för verksamheter på landsbygden. Mycket talar för att de internationella privatresenärerna kommer att öka kommande år, delvis beroende på den låga kronkursen och att Sverige ses som ett tryggt land att semestra i.
Investeringar för fler besökare
69 procent uppger att deras investeringar kommer att öka eller vara oförändrade. Investeringarna avser till exempel ombyggnader för att få fler besökare, och flera anger att de får investeringsbidrag för detta.
Åtta procent uppger att investeringarna kommer att minska. En orsak till detta kan till exempel vara att man behöver vara mer restriktiv på grund av ökade personalkostnader, säger Henrik Wester
Hinder för hållbar tillväxt
De vanligaste hindren för en hållbar tillväxt hos verksamheterna är omvärldsfaktorer, som ökade kostnader för energi och råvaror samt rådande konjunktur. Även verksamhetsknutna faktorer som brist på egen tid, brist på egna resurser för marknadsföring och brist på kapital för nödvändiga investeringar framkommer.
Tar vi en titt på alla som svarade ser vi en klar skillnad gällande brist på personal beroende på verksamheternas storlek. Av de verksamheter som har upp till fem anställda anger en av tre att bristen på personal är ett stort hinder. Hos verksamheter med sex eller fler anställda är det över hälften som påverkas av detta i stor omfattning, säger Henrik Wester.
Många arbetar systematiskt med sitt hållbarhetsarbete
En ny fråga vi ställde i årets undersökning var i vilken omfattning verksamheten arbetar systematiskt med hållbar utveckling utifrån de tre dimensionerna socialt, ekonomiskt och ekologiskt. 70 procent eller fler svarar att de arbetar övervägande systematisk med de tre dimensionerna. Högst omfattning fick social hållbarhet med nära 85 procent.
Eftersom det är första året som vi ställer frågan och svaren bygger på självskattning är det svårt att dra några konkreta slutsatser av utfallet. Men vi tolkar ändå svaren som en indikation på ett positivt engagemang i arbetet med ett systematiskt hållbarhetsarbete. Hållbar turism har under de senaste åren haft ett stort fokus och vi ser att verksamheterna i större utsträckning väver in perspektiven social och ekonomisk hållbarhet i arbetet, där begreppet tidigare i högre utsträckning främst förknippades med miljöfrågor, säger Henrik Wester.
Stöd av det främjande systemet
33 procent svarar att de får stöd av det främjande systemet. Sex procent svarar att de inte behöver stöd. Samtidigt är det 37 procent som inte känner till att det finns stöd. Med det främjande systemet avses näringslivsstödjande organisationer som till exempel Almi, kommuner och Regioner.
Flest efterfrågar finansiella bidrag för att kunna göra investeringar och utveckla koncept och produkter.
Många av de utmaningar turismverksamheterna står inför kan vi på regional eller kommunal nivå hjälpa till med genom att till exempel erbjuda finansiella stöd och insatser som är anpassade efter besöksnäringens specifika behov. Att nästan två av fem svarar att de inte känner till att det finns stöd är ett tecken på att vi främjare måste hitta fler vägar att nå ut med information om de stöd som finns, säger Henrik Wester.
Samverkan
16 procent uppger att de samverkar med andra i gemensamma erbjudanden och 22 procent att de inte gör det alls. De som samverkar i störst omfattning är verksamheter i mindre tätorter.
En effektiv samverkan är en förutsättning för att kunna skapa lönsamma erbjudanden och en hållbar tillväxt inom besöksnäringen. Genom vår arbetsmodell Smarta sätt inspirerar vi till att utveckla framgångsrika och hållbara verksamheter, säger Henrik Wester.
Västmanland jämfört med övriga län
En jämförelse mellan besöksnäringen i Västmanland och övriga medverkande län visar bland annat att verksamheterna i Västmanland
- har högre förväntningar på antalet anställda
- har liknande förväntningar på omsättningen
- har högre förväntningar på antalet nationella besökare
- har lägre förväntningar på antalet internationella besökare
- planerar investeringar i liknande omfattning
- använder stöd av det främjande systemet i större omfattning.
Genom att samarbeta med våra regionala kollegor utvecklar vi tillsammans våra kunskaper om besöksnäringens behov och möjligheter. Då kan vi förbättra stödet till näringen och förutsättningarna att bygga en hållbar och framgångsrik destination, säger Henrik Wester.
Blir du nyfiken och vill lära dig mer? Resultatet från årets och föregående års Besöksnäringsbarometrar presenteras på en interaktiv webbsida nedan.
Smarta sätt
Här hittar du webbsidan för Smarta sätt.