Köpings Must och Cider nomineras till Stora turismpriset
Den 3 december tävlar Köpings Must och Cider om Stora Turismpriset. Region Västmanland har nominerat familjeföretaget, som med sin produktion av ekologisk must och cider skapat både prisade drycker och ett populärt besöksmål.
Årets kandidat är en föregångare inom ekologisk odling, dryckesframställning och socialt engagemang. De har under många år bidragit till en hållbar besöksnäring och lockar besökare från när och fjärran, säger Henrik Wester, turismchef vid Västmanland Turism, Region Västmanland.
Sveriges första ekologiska fruktodling
Köpings Must och Cider började med förvärvet av Sveriges första ekologiska fruktodling. Med råvaror från runt 60 olika sorters äpplen, päron, plommon och druvor producerar de sin ekologiska must och cider i ett brett utbud av smaker, med många restauranger som kunder. Företaget samarbetar med både lokala och nationella företag, och har uppmärksammats såväl nationellt som internationellt.
Familjegården har utvecklats till att inrymma musteri, en obemannad butik, lokal för dryckesprovning och sommarcafé. Här hålls kurser och provningar för både privatpersoner och företag. Genom dessa aktiviteter sprids nya kunskaper inom branschen och man var bland de första att anordna ciderkurser i Sverige.
De hittar ständigt nya sätt att utveckla verksamheten. Sedan några år arrangerar de en sommarmarknad och pop up-restauranger. I år startade de även en årlig dryckesfestival för att sprida kunskap om lokala drycker, säger Henrik Wester.
Nytänkande – hållbarhet – kunskapsspridning
Stora Turismpriset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Prisutdelningen sker den 3 december i samband med konferensen "Besöksnäringen på agendan". Vinnare utses utifrån tre kriterier: nytänkande, hållbarhet och kunskapsspridning.
Vi är mycket stolta över nomineringen till Stora Turismpriset – ett erkännande för vårt arbete med att skapa lokala, hållbara smakupplevelser. Tillsammans med våra medarbetare fortsätter vi att skapa en välkomnande mötesplats, säger Lena Ryberg-Ericsson, VD för Köpings Must och Cider.
Läs mer på Tillväxtverkets presstjänst.