Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners

Tolk vid telefonsamtal och distanstolkning

Teckenspråkstolkning och skrivtolkning kan erbjudas på distans under förutsättning att ljud och bild håller god kvalitet. Uppge i så fall vilka tekniska möjligheter mottagningen har när du bokar tolk. Dövblindtolkning sker alltid på plats.

Nationella förmedlingstjänster

Du som vårdgivare kan även använda nationella förmedlingstjänster vid telefonsamtal och distanstolkning.

Texttelefoni

Både du som vårdgivare och personer med hörselnedsättning, dövhet, dövblindhet kan använda den nationella förmedlingstjänsten Texttelefoni för att ringa eller ta emot samtal via tolkade trepartssamtal i realtid. Tjänsten är kostnadsfri och bemannad med tolkar dygnet runt.

Bildtelefoni

Om du som vårdgivare behöver ringa en patient som använder svenskt teckenspråk använder du den nationella förmedlingstjänsten Bildtelefoni för ett trepartssamtal. Tjänsten är kostnadsfri och bemannad med tolkar dygnet runt. Bildtelefoni-tjänsten kan även användas vid distanstolkning vid tolksituationer där tolk på plats inte är möjlig. Den distanstolkning som ingår i tjänsten motsvarar behoven att kunna få samtal tolkade spontant och oplanerat som när man ringer. Det framgår av tjänstens webbplats.

Samma förmedlingstjänst används oftast om en patient med dövhet själv ska kontakta en mottagning. Via en telefon med kamera och bildskärm ringer de upp en förmedling som de har bildkontakt med. Förmedlingen ringer i sin tur upp mottagningen. Det patienten tecknar in i bildskärmen, översätter förmedlingen till dig som tar emot samtalet på mottagningen.