Hur gör jag om jag har akut behov av tolk?
När Tolkenheten har öppet ringer du 021-17 48 05 (helgfri vardag klockan 9-12 och 13-15).
När Tolkenheten är stängd ringer du 020-71 10 55, då svarar SOS Alarm och söker tolk.
Jag behöver tolk imorgon, är det någon idé att boka tolk om det är kort varsel?
Ja du ska alltid boka tolk, även vid kort varsel.
Patienten kan ju boka tolk själv. Då behöver väl inte jag som vårdgivare göra det?
Jo, inom hälso- och sjukvården är det vårdgivarens ansvar att erbjuda tolk vid behov.
En närstående kan teckenspråk, behöver jag beställa tolk då?
Ja, du ska alltid anlita tolk. Använd inte anhöriga som tolkar och särskilt inte barn. Viktig information kan falla bort och leda till att patienten inte får rätt vård eller möjlighet att få sina rättigheter tillgodosedda. Patienten kan även stå i beroendesituation gentemot en anhörig.
Vad händer om patienten är försenad?
Om du vet att patienten kommer att bli försenad till ett beställt uppdrag så meddela Tolkenheten så fort som möjligt. Tolkenheten kan då meddela tolken. Tolken stannar max 15 minuter på tolkstället, om du inte meddelar Tolkenheten.
Vad händer om tolken är försenad?
Om tolken är försenad eller inte kommer till en bokad tolkbeställning, kontakta genast Tolkenheten så vi kan reda ut vad som har hänt.
När kommer tolken till ett uppdrag?
Tolken kommer 10 minuter före starttid. Börja inte besöket tidigare även om patienten är på plats. Vänta på tolken.
Hur kontaktar patienter med mycket nedsatt hörsel eller dövhet vården?
Patienter som använder svenskt teckenspråk använder oftast bildtelefoni när de kontaktar vården. Via en telefon med kamera och bildskärm ringer de upp en förmedling som de har bildkontakt med. Förmedlingen ringer i sin tur upp mottagningen. Det patienten tecknar in i bildskärmen översätter förmedlingen till dig som tar emot samtalet på mottagningen.
Patienter med mycket nedsatt hörsel använder oftast texttelefoni när de kontaktar vården.