Smittskyddssjuksköterskor till Enheten för smittskydd och vårdhygien

Refnr: 20240596

Region Västmanland söker två smittskyddssjuksköterskor. Det är ett roligt, utvecklande och spännande arbete med kompetenta och aktiva medarbetare. Vill du vara med och vidareutveckla smittskydd inom Region Västmanland? Då är detta en möjlighet för dig!

Arbetsuppgifter

Vi söker två nya kollegor då en av våra medarbetare byter roll inom regionen och en snart blir pensionär. Som smittskyddssjuksköterska har du en samhällsviktig roll där syftet är att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar till och mellan människor.

Du arbetar med varierande frågor inom smittskyddsområdet, som inkluderar övervakning och uppföljning av sjukdomar som ingår i smittskyddslagen, utbrott och utredningar av smittsamma sjukdomar, att ge information, förankra kunskap och att vidta andra förebyggande åtgärder samt nationell och internationell omvärldsbevakning. I uppgiften som smittskyddssjuksköterska kommer du ha kontakt med allmänheten, vårdpersonal, myndigheter och kommuner om smittsamma sjukdomar. Du kommer även utforma informationsmaterial, hålla i informationsträffar och undervisa inom smittskydd. Du driver ansvarsområden och företräder ansvarsområdet i olika samarbetsgrupper med inriktning på smittsamma sjukdomar. Arbetet i sig är mycket självständigt, men du ingår i team. I teamet vänder och vrider ni tillsammans på smittskyddsfrågor.

Placeringsort är Västerås, men vårt uppdrag omfattar hela länet så arbetet kan innebära resor.

Om arbetsplatsen

Enheten för smittskydd och vårdhygien verkar bland annat för att motverka spridning av smittsamma sjukdomar bland människor i Västmanland. Detta gör vi genom att tillämpa det regelverk som smittskyddslagen ger, vilket exempelvis innebär registrering och övervakning av smittsamma sjukdomar, information och råd till smittade, sjukvårdspersonal och allmänhet. Vi arbetar också för att förebygga smittspridning mellan patienter/brukare och vårdpersonal, samt att minska antalet vårdrelaterade infektioner. Vår enhet består för närvarande av elva medarbetare – vi som jobbar här är hygiensjuksköterska, hygienläkare, smittskyddssjuksköterska, administratör samt enhetschef och verksamhetschef tillika smittskyddsläkare.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska och vi ser gärna att du har magisterexamen. Du har yrkeserfarenhet av att arbeta som sjuksköterska. Meriterande är även erfarenhet av arbete inom smittskydd, vårdhygien, infektionssjukvård, undervisning samt kvalitets- och utvecklingsarbete. Du behöver ha goda kunskaper i det svenska språket och en god förmåga att formulera dig i tal och skrift. Vi ser även att du  att du har goda datakunskaper. B-körkort är ett krav för tjänsten.

Vi ser att du talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och i grupper. I ditt arbete är du självgående och initiativtagande samt arbetar bra med andra människor. I och med att vi är en liten arbetsgrupp läggs stor vikt vid personliga egenskaper.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning, heltid, dagtid. Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 21 oktober 2024.

Intervjuer kan ske löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan!

Bifoga relevanta intyg och betygshandlingar med din ansökan.

Om regionen

Vi tackar nej till dig som säljer alla slags rekryteringstjänster. Vi i Region Västmanland ansvarar för hälso-, sjuk- och tandvård för alla som bor i länet. Vi jobbar också med allt från kollektivtrafik och kultur till näringslivsfrågor, utbildning och forskning. Tillsammans är vi 7 000 anställda, med 300 olika yrken, på tio orter. Vi finns mitt i det som påverkar människors liv. Varje dag. Tillsammans drivs vi av att skapa ett bättre samhälle för alla som bor och verkar här. Vi utvecklar och hittar nya lösningar för att möta människor – där dom är. Det är så vi kan leva upp till våra uppdragsgivares och invånares högt ställda förväntningar. Tillsammans gör vi skillnad. På riktigt.

Isabel Sadzak
Enhetschef
isabel.sadzak@regionvastmanland.se
Ingrid Edman
Vårdförbundet

Inställningar för kakor

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.