Dina rättigheter och skyldigheter
Du är del av en organisation där tillsammans gör skillnad. Varje dag. På riktigt. För att du ska trivas, utvecklas och tillsammans med oss skapa en god arbetsmiljö behöver vi alla bidra genom att följa vissa gemensamma principer.
Dina rättigheter - balans mellan arbete och privatliv
Du har rättigheter som ger trygghet och balans i livet:
- Lön - Lön och andra avlöningsförmåner betalas ut den 27:e varje månad via Nordea. Infaller den 27:e på en helg betalas lönen ut vardagen närmast . E-lönespecifikation finns i Heroma självservice, Kivra, Nordea eller Swedbank. Läs mer om lön och ersättningar
- Ledigheter – I vissa situationer kan du ha rätt till tjänstledighet, exempelvis för studier eller för att prova på annan anställning. Läs mer om arbetstider, ledighet och frånvaro
- Semester – Du har rätt till återhämtning genom lagstadgad semester och möjlighet att planera ledighet utifrån verksamhetens behov. Läs om din rätt till semester
- Föräldraledighet – Om du får barn har du rätt till föräldraledighet enligt gällande lagstiftning och kollektivavtal. Läs mer om föräldraledighet
- Studier – Det finns möjlighet att ta ledigt för studier som bidrar till din kompetensutveckling. Läs om studieledighet
Dina skyldigheter – att bidra till en bra arbetsplats
Genom ditt anställningsavtal har du inte bara fått ett jobb – du har också tagit på dig viktiga åtaganden som hjälper oss att skapa en trygg, trivsam och effektiv arbetsplats. Som att:
- Utföra arbete – Du förväntas göra ditt bästa och bidra med din kompetens för att vi ska nå våra gemensamma mål.
- Följa ordningsregler – Regler och riktlinjer finns för att skapa en trygg och fungerande arbetsplats för alla.
- Följa arbetsmiljöregler – En god arbetsmiljö är vårt gemensamma ansvar. Genom att följa arbetsmiljöregler bidrar du till en säker och hälsosam arbetsplats.
- Samarbeta – Vi når bäst resultat genom att arbeta tillsammans, stötta varandra och ha ett öppet och respektfullt förhållningssätt.
- Vara lojal – Som medarbetare representerar du Region Västmanland. Det innebär att vi visar respekt för varandra och för dem vi är till för.
Bisyssla
Med bisyssla menas varje syssla, tillfällig eller stadigvarande, som utövas vid sidan av anställningen och som inte är hänförlig till privatlivet. Bisysslor är per definition varken negativt eller positivt. Bisyssla gäller alla medarbetare och alla olika typer av uppdrag. Som medarbetare måste man anmäla till arbetsgivaren om man har en bisyssla.
Exempel på bisyssla kan vara:
- att jobba hos en annan arbetsgivare
- att utföra uppdrag för en annan uppdragsgivare, exempelvis föreläsa
- att sitta i en styrelse
- att äga andelar eller aktier i bolag
Arbetsgivaren kan förbjuda bisyssla om arbetsgivaren finner att den är:
- Förtroendeskadlig (lag om offentlig anställning § 7)
- Arbetshindrande (Allmänna bestämmelser § 8)
- Konkurrerande (Allmänna bestämmelser § 8)
Medarbetare är skyldig (enligt kollektivavtal) att anmäla bisyssla till arbetsgivaren och lämna de uppgifter som arbetsgivaren behöver för att bedöma bisysslan. Arbetsgivaren är skyldig att informera medarbetaren om detta och ska efterfråga om bisyssla finns vid nyanställning och i det årliga medarbetarsamtalet