Hantering av hjälpmedel
Information om leverans, hämtning, service, reparation eller utprovning av hjälpmedel under covid-19.
Du som:
- förskriver eller beställer hjälpmedel med hemleverans
- beställer hämtning
- beställer service eller reparation
måste alltid ange ett telefonnummer där vi kan nå en kontaktperson eller patienten själv.
Förskrivare som bokar en utprovning måste alltid ange sina kontaktuppgifter för att kunna nås.
Vi behöver dagen före planerad tjänst enligt ovanstående ta reda på om patienten, närstående eller annan person som medverkar har sjukdomskänsla, hosta, feber, värk i kroppen eller snuva.
Om det finns smitta behöver vi ta ställning till om tjänsten bör skjutas upp eller kan möjliggöras, exempelvis genom att
- hemtjänst eller annan finns på plats angiven tid och kan ta emot leverans utanför
- hjälpmedlet repareras åtskilt från patienten
- förskriva enklare hjälpmedel som inte kräver utprovning så länge eller utföra utprovning på distans
Våra tjänster kan endast utföras under förutsättning att vi fått kontakt innan.
Hjälpmedelscentrums personal arbetar alltid enligt basala hygienrutiner för att minska risk för smittspridning. Om det finns känd smitta kommer personalen att använda rekommenderad skyddsutrustning.