
Inkontinens
Hjälpmedel vid blås- och tarmdysfunktion.
Nyheter
Information till förskrivare och beställare om distributionsavtal
Avtalsperioden med OneMed är 1/2 2023 - 31/1 2027. Förskrivning ska göras i Guide även i fortsättningen.
Kostnader från den 1 maj 2025
Från den 1 maj 2025 gäller en ny distributionskostnad i avtalet, 20,01% av varuvärde.
Retur: Kostnad för retur 1200 SEK. Om en kund önskar returnera en produkt ska detta alltid föregås av kontakt med förskrivaren och distributörens kundtjänst. Endast artiklar i oskadat skick samt obruten förpackning (MBE) får returneras. Tänk på att varuvärdet på önskad retur ska överstiga returkostnad.
Akutorder: Kostnad för akutorder 1070 SEK. Leverans av akutorder ska ske inom 24 timmar efter beställning. Akutorder kan endast göras på befintlig förskrivning av förskrivare genom telefonbeställning via kundtjänst.
Leveranstid: Leverans utan avisering ska ske inom tre helgfria vardagar. Leverans med avisering ska ske inom fyra helgfria vardagar. Vid beställning före kl. 11.00 räknas beställningsdagen som dag 1.
Leveransavisering: Kostnad för avisering 32,10 SEK för telefon, SMS kostnadsfritt. Avisering kan ske via SMS eller telefon från transportör. Vid SMS ska detta ske senast kl. 17 dag före leverans. Vid telefon ska samtal ske före kl. 12 dag före leverans.
Leveransförsening: Leveransförsening ska aviseras från OneMed till avroparen/förskrivaren snarast möjligt. Leveransstörningar på produkter ska finnas angivna på portalens första sida. Förskrivare och mottagare ska meddelas vid delad leverans.
Sortiment av inkontinenshjälpmedel
Den 1 januari 2024 trädde ett nytt avtal för inkontinenshjälpmedel i kraft. Avtalet innebar förändringar i sortimentet.
- Konverteringsguide - absorberande
- Konverteringsguide - tarm
- Konverteringsguide - urologi
- Absorptionsguide
- Urologiguide
- Tarmguide
Leveransrutiner
När du gör en beställning, kom ihåg att alltid kontrollera att leveransadressen är korrekt.
Informera alltid vårdtagaren om att leveransen kommer från OneMed. Observera att en vårdtagare kan ha flera registrerade leveransadresser, där en av dem är förvald. Om dörren har ett annat efternamn än vårdtagarens ska detta namn anges som 'c/o' i adressuppgifterna.
Du kan välja avisering via SMS (kostnadsfritt) eller telefon (30 kr). Observera att om det finns porttelefon eller tagg ska telefonavisering väljas.
Leverans med avisering innebär att varorna levereras inom fyra arbetsdagar:
- SMS-avisering: Ett SMS skickas till vårdtagarens mobilnummer senast kl. 17.00 dagen före leverans.
- Telefonavisering: Distributören ringer vårdtagaren före kl. 12.00 dagen före leverans. Vid ej svar ringer distributören igen före kl. 17.00 samma dag. Numret som visas vid samtal från OneMed är: 0424 534 200
Om vårdtagaren inte svarar efter andra kontaktförsöket skickas ett brev med uppmaning att kontakta OneMed för att komma överens om leveransdag. Om vårdtagaren inte kontaktar OneMed inom14 dagar annulleras ordern.
Förskrivning i Guide
Förskrivning:
- Alla förskrivningar ska göras med RX-symbolen – förskrivaren anger antal uttag, antal st (per dag/vecka/månad/år). Observera att antal styck påverkar valt antal förpackningar. Förskrivningsperiod är max ett år. Se instruktionsfilm: Skapa förskrivning
- Kontrollera adressuppgifter vid varje leveranstillfälle
Beställning av förskrivna hjälpmedel:
- När RX-symbolen används kan patienten själv göra uttag i Vårdtagarportalen från en aktuell förskrivning. Se instruktionsfilm: Vårdtagarportalen
- Ordrar som beställs helgfri vardag (dag 0) före kl 11.00 levereras på angiven plats helgfri vardag senast dag 3 (dag 4 med avisering).
Färgmarkering lagersaldo
På grund av återkommande restsituationer finns nu en ny funktion i Guide. Färgmarkering till vänster om varje produkt visar aktuellt lagersaldo. Se produktstatus.
- Rött- tillfälligt slut i lager - åter i lager xxxxx
- Grönt - finns i lager
- Gult - få i lager
- Blått - beställningsvara, har ca 10-14 dagars leveranstid, ingen returrätt
Dispens
Dispens kan sökas vid medicinska skäl då det upphandlade sortimentet inte täcker individens behov. Behovsbedömning och utprovning inom upphandlat sortiment ska föregå ansökan. Dispenspris medför ofta en högre kostnad för hjälpmedlet och ska därför tillstyrkas av verksamhetschef med kostnadsansvar. Förskrivaren har uppföljningsansvar.
Dispensansökan ska skickas in via HMC:s uppladdningstjänst
På sidan Hjälpmedelscentrum under rubriken Blanketter som skickas in via Hjälpmedelscentrums uppladdningstjänst ser du vilka blanketter som ska skickas in via tjänsten. Där hittar du också en lathund för hur du laddar upp dokument.
Dispensansökan inkontinenshjälpmedel
Förskrivarmaterial
Checklista för utredning och blanketter för mätning
Mer stöd till dig som är förskrivare
Kunskapsunderlag för adekvat omhändertagande vid blåsdysfunktion
Underlägg med bäddflikar - instruktioner