Ny fakturaportal i DUVA ersätter fakturaspecifikationer på papper
Hjälpmedelscentrum förbereder nu för att fasa ut de utskrivna fakturaspecifikationer som idag följer med utskickade fakturor. Fakturaspecifikationen presenteras i stället i en digital fakturarapport i Region Västmanlands system DUVA.
Tanken är att så fort det är möjligt kunna sluta med utskrift av papper och i stället erbjuda en effektivare digital uppföljning av fakturor och hjälpmedelskostnader. Själva fakturan kommer inledningsvis fortfarande skickas via brev, men e-faktura kommer att erbjudas när fakturaportalen är etablerad hos alla kommuner.
HMC uppmanar därför att alla kommuner snarast inkommer med ansökan till DUVA-konton. Kontot är personligt, så en ansökan per person krävs.
DUVA-konto behövs för de personer som arbetar med attestering av fakturor och eventuellt för dem som samordnar hjälpmedelsuppföljning hos patienterna.
Ansökningsblankett (ifyllningsbar excel-fil) skickas via e-post till Jocke Axelsson. Flera ansökningar kan skickas med samma fil (kopiera flikar).
Utbildning i DUVA-rapportens funktioner kommer att hållas via Teams för de personer som får ett DUVA-konto.
Frågor ställs till Jocke Axelsson, verksamhetscontroller på HMC, 021-17 56 49