Minskad administration i samband med förskrivning av hjälpmedel
Blanketten Förskrivning av hjälpmedel är omarbetad för att minska antalet uppgifter att fylla i och det är tydligare vilka uppgifter som är obligatoriska.
De allra flesta hjälpmedel beställs direkt i webSesam. Vissa hjälpmedel förskrivs enligt Hjälpmedelshandbokens kriterier i samråd med hjälpmedelskonsulent, och ibland finns det någon annan anledning som gör att beställningen behöver handläggas av hjälpmedelskonsulent. Då används blanketten Förskrivning av hjälpmedel som skickas in via Uppladdningstjänsten, vår digitala tjänst och en säker inväg för patientuppgifter.
Blanketten Förskrivning av hjälpmedel är nu omarbetad för att minska antalet uppgifter att fylla i och en asterisk (*) visar tydligare vilka uppgifter som är obligatoriska.
Några benämningar har synkats med benämningar i kommande Visma webSesam, till exempel Tjänsteställe som tidigare hette Enhet.
Vi hoppas att förenklingen av blanketten ska minska er administration.
Blanketten finns i Uppladdningstjänsten och på Vårdgivarwebben.
Överskrivning av hjälpmedel
Överskrivning av hjälpmedel kommer att kunna göras i nya Visma webSesam. Det är fortfarande viktigt att du som är förskrivare tar ansvar för att det hjälpmedel du lämnar över till en ny mottagare är i fullgott skick.
Hjälpmedelshandboken beskriver att: ”Det är patientens individuella behov som avgör vilket hjälpmedel som kan förskrivas. Tillverkarens bruksanvisning ska alltid lämnas med hjälpmedlet. Förskrivaren ansvarar för att instruera patienten hur hjälpmedlet ska användas och hanteras. Det är tekniker på de olika hjälpmedelsenheterna som avgör om ett hjälpmedel är funktionsdugligt eller behöver bytas ut”.
Det betyder att du som är förskrivare tar ett större ansvar för ett hjälpmedel som du direkt överlämnar från en patient till en annan.
Du får kunskap om hur överskrivning går till i nya Visma webSesam i utbildningen och i användarstödet som kommer att finnas på Kompetensplatsen i samband med lanseringen av Visma webSesam.