Centrum för administration
Centrum för administration arbetar med stöd till regionens politiska och administrativa ledning samt verksamheter inom områdena juridik och säkerhet, ärendehantering och beredning.
Verksamhetens huvuduppgift är att:
- Stödja den politiska organisationen med exempelvis beredning av ärenden ur ett helhetsperspektiv
- Bistå och skapa förutsättningar för Region Västmanlands verksamhet att utföra sina uppdrag
- Strategiskt driva och utveckla respektive sak-/specialområde
- Bedriva stöd- och serviceverksamhet gentemot verksamheter och allmänhet.
- Bedriva kvalitetsuppföljning och rådgivning
Verksamheter och funktioner ska, genom att arbeta i kvalitetssäkrade processer, styra, stödja och utveckla Region Västmanland och därigenom bidra till visionen ”livskraft för framtiden för Västmanland.” Verksamheten ska präglas av rättssäkerhet och god service.
Enheter inom Centrum för administration:
- Administrativ service
- Arkiv, diarium och skanning
- Juridik, säkerhet och miljö
- Patientnämndens kansli
- Regionfullmäktiges och regionstyrelsens sekretariat