Till innehåll

Donationsstiftelser 2021

Regionen förvaltar flera så kallade avkastningsstiftelser, eller donationsstiftelser, med olika ändamål. Stiftelserna består av donerade medel och är egna juridiska personer.

Alla privatpersoner som är folkbokförda i Västmanlands län och som uppfyller bestämmelserna för respektive stiftelse kan ansöka om bidrag. 

Föreningar och andra stiftelser kan inte ansöka om medel ur dessa stiftelser.

Ansökningsperioden är 26 april till 24 september.

Det är folkbokföringsadressen som avgör vilka donationsstiftelser du har rätt att söka medel från.

 

 

 

Hur ansökan går till

Ansökan sker på blanketten "Ansökan om donationsmedel".

Blanketten finns att ladda hem här på hemsidan.

Du kan bara ansöka om medel ur en stiftelse per ansökningsblankett. Vill du ansöka ur flera stiftelser måste du skicka in en ansökningsblankett per stiftelse. Det är den sökandes egen skyldighet att ansökan överensstämmer med stiftelsens ändamål.

Tänk på att fylla i alla obligatoriska fält samt att skicka med aktuella bilagor gällande intyg, exempelvis läkarintyg, intyg från kurator, arbetsgivare osv.

Motivera varför du söker. Beskriv exempelvis social- och ekonomisk situation, hälsobakgrund m.m. samt vad du ska göra med eventuell utdelning. Ange hur stort bidrag du söker.

Regelverk för utbetalning

Alla som har ansökt om medel ur donationsstiftelserna kommer att få ett skriftligt besked. Inga besked lämnas ut per telefon. Beroende på antalet sökanden så kan beskedet dröja några veckor från sista ansökningsdagen.

Bifall

De som fått bifall på sin ansökan kommer att få besked om beloppets storlek samt om det är redovisningskrav (begäran om kvitto) på utbetalningen.

Om du har redovisningskrav och inte uppfyller dessa, innebär det att du kan diskvalificeras från beviljade donationsmedel i framtiden.

Utbetalning

De som är beviljade medel ur donationsstiftelserna kommer att få en utbetalning på det bankkonto som är angett. Finns det inget bankkonto angett på ansökningsblanketten kommer utbetalningen ske med postavi på den adress som är angiven på ansökningsblanketten.

 

Kontaktuppgifter

Adress:

Region Västmanland
Regionhuset Ingång 4, Diariet
721 89  VÄSTERÅS

 

Telefon 021-17 46 00
Telefontid: Vardagar kl. 09:00 - 11:00

 

 

Hantering av personuppgifter

Din ansökan behandlas med sekretess. Personuppgifter som du lämnar i samband med att du fyller i en ansökan behandlas av Region Västmanland enbart i syfte att bedöma ansökan.

Om du vill få information om hur dina personuppgifter behandlas av regionen kan du begära detta skriftligt på adressen:

Region Västmanland,
Regionhuset ing 4
721 89 Västerås

Det är också till den adressen som du vänder dig om du vill begära rättelse av felaktig eller missvisande uppgift.

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Vi använder cookies och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka cookies som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer i vår Cookie policy och gör sen dina val.

Inställningar för cookies

Här kan du välja vilka kategorier av cookies som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av cookies som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av cookies från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.