BUP's arbetssätt
BUP har många olika arbetssätt varav några beskrivs under respektive flik.
Kommunikation och kontaktvägar
Patienter och vårdnadshavare ska i första hand hänvisas till 1177 Vårdguiden för kontakt med BUP. Anledningen till detta är i första hand att öka patientsäkerheten, i andra hand för att öka tillgängligheten. På 1177 Vårdguiden kan patient/vårdnadshavare får rådgivning och lämna en egenanmälan.
1177 Vårdguiden nås via appen 1177 Vårdguiden eller 1177.se/Västmanland. Välj hitta vård och sök din BUP-mottagning. Upp till 13 år är vårdnadshavaren ombud för sitt barn, det vill säga loggar med sitt eget personnummer. Från 13 år kan barnet logga in själv (se separat instruktion).
Utredning - block
Redan när patienten kommer i kontakt med BUP Start genomgår barnet/ ungdomen en slags utredning bred systematisk bedömning. Syftet med denna är att få en bild av vilket/vilka problem som finns och om barnet uppfyller kriterierna för någon diagnos. Ibland behöver utredningen fördjupas ytterligare för att fastställa diagnoser där mer omfattande testning krävs.
BUP arbetar efter principerna med stegvis vård och utredning.
Utredningarna leder till beslut om vilka behandlingar som ska erbjudas.
Förälder utgör alltid en viktig del i insatserna, även för tonåringar.
Vid neuropsykiatriska funktionshinder är anpassningar i vardagen den allra viktigaste insatsen. En fungerande vardag med tydlig struktur, goda rutiner och förutsägbarhet i de miljöer där barnet vistas är erfarenhetsmässigt det som gör störst skillnad för hur individen mår. Ofta har både skola och familj gjort stora ansträngningar redan innan utredning, men nästan alltid finns det ytterligare några delar som man kan jobba vidare med och förbättra ytterligare. Våra informationsträffar ämnar ge en bild av vilka insatser som finns att få från BUP.
BUP erbjuder inte insatser riktade specifikt mot Autism/ Asperger syndrom.
Om barnet/ungdomen har fått en diagnos inom autismspektrum skriver hemmottagningen en remiss till habiliteringscentrum som erbjuder fortsatta insatser och uppföljningar efter behov.
Behandling
Gruppbehandlingar
Gruppbehandlingar
Många barn och ungdomar är i behov av insatser från barn- och ungdomspsykiatrin. För att räcka till för så många som möjligt erbjuder vi insatser i grupp inom flera områden. Vilka grupper vi ger kan variera och skilja sig något åt mellan våra mottagningar men sedan pandemin ges de flesta grupperna digitalt och blir då fullt ut länsgemensamma. Många av våra grupper är riktade till föräldrar.
Gruppbehandlingar är en insats som oftast erbjuds först.
Vårt grupputbud riktar sig mot olika typer av symptom så barnets symptom styr vilken gruppinsats som eventuellt är aktuell.
Exempel på våra gruppbehandlingar:
- BUP Basbehandling; basbehandling och information som deltagarna jobba vidare med.
- Tvång för barn och tonåringar
- Unified Protocol (UP) för barn och tonåringar
Föräldragrupper: - Hantera känslor
- Selektiv mutism
- Tvång
- Strategi; riktad mot Små Barn eller Tonår, är föräldragruppen där ADHD är i fokus.
- Sömnskola – arbetsterapeuter går igenom grunderna för god sömn.
Efter att man gått i sömnskolan erbjuds telefonuppföljning hos arbetsterapeut och vid behov kan ett individuellt bedömningssamtal då bokas in.
Månatligen också en tre timmar lång digital informationsföreläsning för föräldrar vars barn/tonåring fått en ADHD/ADD-diagnos där vi informerar om diagnosen ADHD, farmakologisk behandling, struktur och anpassningar i miljön samt om olika insatser som BUP kan erbjuda.
Läkemedelsbehandlingar
Läkemedelsbehandlingar
Om anpassningar i hem och skola inte är tillräckligt kan läkemedelsbehandling mot koncentrationssvårigheter behöva övervägas. Medicinering utgör aldrig huvudbehandlingen utan ska alltid vara ett tillägg till anpassningar i vardagen.
Bedömning hos läkare krävs för att medicinering ska kunna provas ut. Uppföljningar sker därefter hos sjuksköterska eller läkare, för utvärdering och anpassning av dos och preparat som passar just ditt barn.
Arbetsterapi
Arbetsterapi
Individuellt besök hos arbetsterapeut för bedömning och ställningstagande till stöd för sömn, struktur och/eller kognition kan bli aktuellt, och kan erbjudas efter genomförd grundläggande sömnskola.
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 28 november 2022