Digitaliseringscheck
Vill ni stärka er konkurrenskraft genom digitalisering? Affärsutvecklingscheckar ger små företag möjlighet att ta in extern kompetens i denna typ av utvecklingsarbete. Ditt företag har möjlighet att söka 50 000–200 000 kronor i stöd och ska själv stå för minst 50 procent av finansieringen.
Ansökan gick ut 31 oktober 2020.
Vem kan söka?
Checkarna riktar sig till företag som har:
- 2-49 anställda
- En nettoomsättning på minst 3 miljoner kronor och max 100 miljoner kronor (gäller senaste årsbokslut)
- Ekonomin i ordning
Vad kan checken användas till?
Checkarna kan användas för att ta in extern kompetens som kan hjälpa ditt företag med digitaliseringsarbete:
- Köp av tjänst
- Projektanställning (som påbörjas efter beslut, det ska vara en ny kompetens till företaget)
- Projektet ska vara nivåhöjande för företaget, alltså utveckling utöver den vanliga verksamheten
Vilka typer av satsningar kan få stöd?
- Ta fram en digital strategi
- Ta fram en plan för fortsatt digitalisering
- Genomföra en digital transformation
- Förbättra och effektivisera digitala processer och system
- Ta fram nya tjänster/processer genom att använda existerande datamängder
- Utveckling av kundrelationer
- Juridiska villkor kring digitala tjänster och produkter
Checken kan inte användas till
- Löpande affärsutveckling
- Enbart byte av affärssystem, materialinköp eller investeringar som har ett bestående värde
- Enbart köp av befintliga lösningar
- Löpande applikations- och webbutveckling
- Licenskostnader
- Produktion av innehåll som text, bilder och film till webbplatser
- Generell produktutveckling
- Utbildningar
- Resor
- Marknadsföring mot slutkund
Exempel på satsningar som fått stöd
- Ta fram en digital strategi och optimera flöden på en verkstad
- Analysera vilken portal som ska användas för digitala utbildningar
- Sammankoppling av olika system för att "få systemen att prata med varandra"
- Utveckla system för att få kunderna att själva göra måttanpassade beställningar
- Utveckling av digital plattform för att komma närmare slutkund
- Identifiera möjligheter och risker med användande av insamlad data
- Analys av data för att kunna anpassa kunderbjudanden
- Analys inför utveckling av e-handel
- Anpassning av system för att kunna säkra aktiviteter och leverans i cateringverksamhet
- Anpassning av konfigurator för sammanslagning av olika sälj-, beställnings- och ordersystem
- Digitalisering av flöden, ordrar och beställningar i en leverantörskedja
Så här ansöker du
Välkommen att kontakta Catrin Berglöw om det projekt du planerar att genomföra.
Catrin Berglöw
Affärsutvecklingscheckar, Innovationsstöd, Företagsstöd
Tel. 021-481 82 77
E-post. catrin.berglow@regionvastmanland.se
Sista ansökningsdag
Sista ansökningsdag är 31 oktober 2020.
Mer information om Affärsutvecklingscheckar finns hos Tillväxtverket
Kontakt
