Till innehåll
Region Västmanland logotyp Region Västmanland logotyp
Utveckla Västmanland
Region Västmanland

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Digitaliseringscheck

Vill ni stärka er konkurrenskraft genom digitalisering? Affärsutvecklingscheckar ger små företag möjlighet att ta in extern kompetens i denna typ av utvecklingsarbete. Ditt företag har möjlighet att söka 50 000–250 000 kronor i stöd och ska själv stå för minst 50 procent av finansieringen.

Vem kan söka?

Checkarna riktar sig till företag som har:

  • 2-49 anställda
  • En nettoomsättning på minst 3 miljoner kronor och max 10 miljoner EUR (gäller senaste årsbokslut)
  • Ekonomin i ordning

Vad kan checken användas till?

Checkarna kan användas för att ta in extern kompetens som kan hjälpa ditt företag med digitaliseringsarbete:

  • Köp av tjänst
  • Projektanställning (som påbörjas efter beslut, det ska vara en ny kompetens till företaget)
  • Projektet ska vara nivåhöjande för företaget, alltså utveckling utöver den vanliga verksamheten

Vilka typer av satsningar kan få stöd?

  • Ta fram en digital strategi
  • Ta fram en plan för fortsatt digitalisering
  • Genomföra en digital transformation
  • Förbättra och effektivisera digitala processer och system
  • Ta fram nya tjänster/processer genom att använda existerande datamängder
  • Utveckling av kundrelationer
  • Juridiska villkor kring digitala tjänster och produkter

Checken kan inte användas till

  • Löpande affärsutveckling
  • Enbart byte av affärssystem, materialinköp eller investeringar som har ett bestående värde
  • Enbart köp av befintliga lösningar
  • Löpande applikations- och webbutveckling
  • Licenskostnader
  • Produktion av innehåll som text, bilder och film till webbplatser
  • Generell produktutveckling
  • Utbildningar
  • Resor
  • Marknadsföring mot slutkund

Exempel på satsningar som fått stöd

  • Ta fram en digital strategi och optimera flöden på en verkstad
  • Analysera vilken portal som ska användas för digitala utbildningar
  • Sammankoppling av olika system för att "få systemen att prata med varandra"
  • Utveckla system för att få kunderna att själva göra måttanpassade beställningar
  • Utveckling av digital plattform för att komma närmare slutkund
  • Identifiera möjligheter och risker med användande av insamlad data
  • Analys av data för att kunna anpassa kunderbjudanden
  • Analys inför utveckling av e-handel
  • Anpassning av system för att kunna säkra aktiviteter och leverans i cateringverksamhet
  • Anpassning av konfigurator för sammanslagning av olika sälj-, beställnings- och ordersystem
  • Digitalisering av flöden, ordrar och beställningar i en leverantörskedja

Så här ansöker du

Välkommen att kontakta Catrin Berglöw om det projekt du planerar att genomföra.

Catrin Berglöw
Affärsutvecklingscheckar, Innovationsstöd, Företagsstöd
Tel. 021-481 82 77
E-post. catrin.berglow@regionvastmanland.se

Sista ansökningsdag

Sista ansökningsdag för 2019 har passerat.

Mer information om Affärsutvecklingscheckar finns hos Tillväxtverket


Kontakt

Bild på Catrin Berglöw;

Catrin Berglöw

Handläggare
021 - 4818277

Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Mer om våra kakor