Digitaliseringscheck i samarbete med Almi
Vill du stärka ditt företags konkurrenskraft genom digitalisering? Sök upp till 200 000 kronor i stöd för att skapa nya värden genom digital teknik.
Vem kan söka?
Digitaliseringscheckarna riktar sig till dig som driver ett företag i Västmanland och vill öka den digitala mognaden och skapa nya värden i företaget. Stödet vänder sig till företag med behov av förnyelse genom digitalisering, till exempel genom förändring av verksamhet, process eller organisation.
Företag som söker ska ha:
- mellan 2-100 anställda
- En nettoomsättning på minst 500 000 kronor och maximalt 150 miljoner kronor (gäller senaste årsbokslut)
- En ekonomi i ordning
Hur mycket kan man få i stöd?
Ditt företag har möjlighet att få bidrag med högst 50 procent av kostnaderna. Lägsta kostnad är 100 000 kronor vilket kan ge ett bidrag på 50 000 kronor och högsta kostnad är 400 000 kronor vilket kan ge maximalt 200 000 kronor i bidrag. Bidrag kan endast lämnas på kostnader exklusive moms.
Stöd till företagsutveckling beviljas enligt reglerna för så kallade försumbara stöd i kommissionens förordning (EU) nr 2023/2813.
Vad kan checken användas till?
Projektet ska genom digital teknik skapa nya värden i företaget, det räcker inte att enbart omvandla något till digitalt format.
Digitaliseringscheckarna kan användas för att ta in extern kompetens kopplat till digitalisering.
Med extern kompetens menar vi:
- Köp av tjänst av extern konsult
- Projektanställning (som påbörjas efter beslut om stöd)
Checken kan användas till att:
- Ta fram en digital strategi
- Ta fram en plan för fortsatt digitalisering och hjälp att genomföra en digital transformation
- Ta fram nya tjänster genom att använda existerande datamängder
- Utveckling av kundrelationer
- Juridiska villkor kring digitala tjänster och villkor
- Projektanställning (kan påbörjas efter beslut och ska vara en ny kompetens till företaget)
- Utveckla nya digitala tjänster (kopplat till befintliga produkter, varor och/eller tjänster)
Checkarna kan inte användas till:
- Materialinköp och licenskostnader
- Löpande affärs- applikations- och webbutveckling
- Produktion av innehåll som text, bilder och film till webbplatser
- Utbildningar och resor
- Framtagande av nya produkter (vara och tjänst)
- Anpassning för att uppfylla GDPR
- Marknadsföring/försäljningsinsatser mot slutkund
- Utveckla nya digitala produkter om företagets affärsidé är att ta fram digitala produkter
- Enbart byte av affärssystem
- Enbart köp av befintliga lösningar
- Generell produktutveckling
Exempel på satsningar
Satsningar som tidigare fått stöd inom digitalisering:
- Ta fram en digital strategi och optimera flöden på en verkstad
- Analysera vilken portal som ska användas för digitala utbildningar
- Sammankoppling av olika system för att "få systemen att prata med varandra"
- Utveckla system för att få kunderna att själva göra måttanpassade beställningar
- Identifiera möjligheter och risker med användande av insamlade data
- Analys inför utveckling av e-handel
- Anpassning av konfigurator för sammanslagning av olika sälj-, beställnings- och ordersystem
- Digitalisering av flöden, ordrar och beställningar i en leverantörskedja
Lär dig mer om digitalisering
På webbplatsen Dags att digitalisera kan du få massor av inspiration och lära dig mer om exempelvis affärsutveckling med digital logik, AI och digitaliserade processer. Du kan sedan skapa en egen handlingsplan för hur ni ska arbeta vidare.
Ansökan
Digitaliseringscheckarna handläggs av Almi Företagspartner Mälardalen. För att ansöka om stödet, fyll i intresseanmälan från Tillväxtverket och mejla den till handläggare Jessica Giaretta så hör hon av sig till dig.
Projektet ska slutredovisas senast 12 månader efter att formell ansökan är inskickad.
Här kan du ladda ner mallen för intresseanmälan >
Mejla intresseanmälan till: jessica.giaretta@almi.se
Observera att vid prioritering av ansökningar premieras satsningar som innefattar hållbara satsningar, ansökningar från företag ledda av kvinnor samt företag utanför Västerås. Era personuppgifter hanteras både hos Region Västmanland och Almi.
Allmänna villkor
Villkor – Affärsutvecklingscheck för Digitalisering
1 ALLMÄNT
1.1 Beviljat stöd
Ni har beviljats stöd enligt förordningen (2022:1468) om statligt stöd för att regionalt främja företag. Därutöver gäller även beslutet inklusive villkor.
För att utbetalning av stöd ska kunna ske ska stödmottagaren följa bestämmelserna i förordningen (2022:1468) om statligt stöd för att regionalt främja företag och bestämmelserna i beslutet inklusive villkor.
Stöd betalas endast ut under förutsättning att Tillväxtverket erhåller erforderliga medel från regeringen. Kostnader, utöver digitaliseringsinsatsens budget, som uppstår vid genomförandet av digitaliseringsinsatsen svarar stödmottagaren för.
1.2 Definition
Med ”digitaliseringsinsatsen” avses den verksamhet för vilken stöd beviljats.
1.3 Separat redovisning
Stödmottagaren ska ha en separat redovisning så att digitaliseringsinsatsens totala kostnader kan utläsas i stödmottagarens redovisning. Gällande bokföringsregler ska följas. Ekonomisk redovisning ska ske i enlighet med beslutet.
2 EU:s STATSSTÖDSREGLER
Region Västmanland beviljar stöd som ett s.k. försumbart stöd enligt 17 § förordningen (2022:1468) om statligt stöd för att regionalt främja företag. De EU-rättsliga bestämmelserna om försumbart stöd framgår av Europeiska kommissionens förordning (EU) nr 2023/2813 om stöd av mindre betydelse (EUT L 352, 24.12.2013, s. 1-8). Hela det beviljade beloppet ska betraktas som ett försumbart stöd enligt 17 § förordningen (2022:1468) om statligt stöd för att regionalt främja företag. Subventioner eller bidrag i form av försumbart stöd som ett företag kan ta emot får inte överstiga takbeloppet 300 000 euro under en treårsperiod (innevarande och 2 föregående år).
Vid beräkning av takbeloppet summeras samtliga försumbara stöd som företaget har erhållit från olika stödgivare i Sverige (stat, landsting eller kommun) under treårsperioden.
Takbeloppet avser bruttobelopp, dvs. före avdrag för skatt eller andra avgifter.
Om ett företag ingår i en koncern gäller takbeloppet beräknat på försumbart stöd som lämnats till hela koncernen.
3 UTBETALNING
En ansökan om utbetalning av stöd ska lämnas via webportalen www.minansokan.se vid tidpunkter i enlighet med beslutet.
Ansökan om utbetalning ska innehålla:
- En kostnadsspecifikation med sammanställning av företagets kostnader för aktuell period
- Fakturor och verifikat
- Betalningsbevis (kontoutdrag/bank-/plusgiroutdrag) där det framgår att fakturorna är betalda och till vem samt huvudboksutdrag
- Vid projektanställning – till första rekvisitionen ska en beskrivning av syftet med projektanställningen samt anställningskontrakt på den projektanställde bifogas
- En lägesrapport/slutrapport enligt mall i minansokan.se
Ansökan ska vara undertecknad alternativt signerad elektroniskt av behörig firmatecknare.
Region Västmanland fastställer efter granskning av redovisningen om kostnaderna är godkända och vilket belopp som i så fall kan utbetalas.
4 STÖDBERÄTTIGANDE KOSTNADER
4.1 Allmänt
Kostnader är stödberättigande om de:
- har uppkommit för och är nödvändiga för digitaliseringsinsatsens genomförande, det vill säga är relaterade till digitaliseringsinsatsen,
- har uppkommit under den period som framgår av beslutet,
- har bokförts i enlighet med gällande bokföringsregler,
- har betalats,
- kan styrkas av stödmottagaren genom fakturor, bokföringsunderlag eller andra handlingar ur dennes redovisning, och
- uppfyller kraven i regeln om närstående och övriga villkor.
Kostnader, utöver digitaliseringsinsatsens budget, som uppstår vid genomförandet av digitaliseringsinsatsen svarar stödmottagaren för.
4.2 Mervärdesskatt
Stöd för mervärdesskatt medges endast om denna utgör en slutlig kostnad för stödmottagaren. Mervärdesskatt utgör en slutlig kostnad när den inte får dras av eller återbetalas som ingående mervärdesskatt.
Om Skatteverket senare fattar beslut om att stödmottagaren omfattas av skattskyldighet enligt mervärdesskattelagen för digitaliseringsinsatsen ska stödmottagaren återbetala stöd som felaktigt utbetalats av Region Västmanland.
4.3 Regel om närstående
Då kostnadseffektivitet ska tillämpas begränsas möjligheterna att anlita närstående.
Stödmottagaren får inte välja leverantör som är närstående oavsett om leverantören avser en juridisk eller en fysisk person. Med närstående person avses bland annat make/maka, sambo, partner, förälder, barn och syskon till stödmottagarens ägare eller företrädare eller till anställd hos stödmottagaren. När det gäller juridiska personer avses koncernbolag eller företag/företagsgrupperingar där det finns ägarintresse. Därtill avses företag i vilka närstående person är ägare, företrädare eller anställd. Stödmottagaren får inte heller genomföra projektanställning med någon som är närstående person.
4.4 Stödberättigade kostnadsslag
4.4.1 Allmänt
Stödberättigande kostnadsslag är:
- Personalkostnader för projektanställningar
- Kostnader för köp av tjänst
Alla kostnader ska tydligt kunna relateras till den beslutade kostnads- och aktivitetsplanen som finns i ansökan.
Den projektanställning eller köp av tjänst som stödet ska gå till ska tillföra ny kompetens till digitaliseringsprocessen och inte redan vara offentligt subventionerad.
Stödet får inte användas till administrativa arbetsuppgifter såsom ekonomihantering, projektledning eller företagets ordinarie verksamhet.
4.4.2 Personalkostnader för projektanställd personal
Den projektanställdes lön likställs med utbetald bruttolön samt lönebikostnader. Med lönebikostnader avses sociala avgifter enligt lag och avtal samt semesterersättning. Lönebikostnader kan redovisas med ett schablonpåslag som får uppgå till högst 40 procent av bruttolönen.
Kostnader för av stödmottagaren projektanställd personal är stödberättigande endast till den del av de faktiskt utbetalda lönekostnaderna som svarar mot den anställdes nedlagda tid i digitaliseringsinsatsen. Vid projektanställning ska CV och anställningsavtal bifogas tillsammans med första ansökan om utbetalning.
Arbete utfört av företagets tillsvidareanställda eller visstidsanställda personal är inte stödberättigande.
4.4.3 Kostnader för köp av tjänst
Med köp av tjänst avses köp av tjänster från annan juridisk person eller från fysisk person. Av fakturan eller i en särskild specifikation ska följande framgå: när tjänsten utförts, vem som utfört tjänsten, nedlagd tid, timkostnad och vad tjänsten består av.
Den tjänst som stödet ska gå till ska tillföra ny kompetens till digitaliseringsprocessen. Stödet kan inte användas till administrativa arbetsuppgifter såsom ekonomihantering, projektledning eller liknande.
4.4.5 Stödberättigande kostnadsslag
Stödberättigande aktiviteter inom de stödberättigande kostnadsslagen är i vart fall:
- Ta fram en digital strategi.
- Ta fram en plan för fortsatt digitalisering och hjälp att genomföra en digital transformation.
- Förbättra och effektivisera digitala processer och system.
- Ta fram nya processer/tjänster genom att använda existerande datamängder.
- Utveckling av kundrelationer.
- E-handelslösningar
- Juridiska villkor kring digitala tjänster och produkter.
Kostnaderna ska vara direkt kopplade till digitaliseringssinsatsen.
5 RAPPORTERING OCH KONTROLLER
5.1 Lägesrapportering
Stödmottagaren ska i första ansökan om utbetalning rapportera om digitaliseringsinsatsen löper enligt beslutet. Lägesrapporten ska skrivas i den mall som finns i www.minansokan.se .
5.2 Slutrapportering
Stödmottagaren ska komma in med en slutrapport till Region Västmanland senast det datum som anges i beslutet.
Slutrapporten ska skrivas i den mall för slutrapport som finns i www.minansokan.se
5.3 Rapportering av förändringar
Stödmottagaren ska snarast till Region Västmanland rapportera ändring av stödmottagarens:
- namn,
- adress,
e-post,
- plusgiro- eller bankgironummer,
- behörig företrädare,
avvikelse från beslutad kostnadsplan,
- annan ändring av betydelse för digitaliseringsinsatsens genomförande,
- om medel, utan Region Västmanland kännedom, sökts eller erhållits från annan offentlig finansiär för digitaliseringsinsatsen.
5.4 Revision
Region Västmanland, eller en person som Region Västmanland utsett, har rätt att hos stödmottagaren granska digitaliseringsinsatsen och ta del av handlingar som kan ge upplysningar om den verksamhetsmässiga och ekonomiska utvecklingen.
Region Västmanland har alltid rätt att på begäran erhålla underlag eller specifikationer för att avgöra om en kostnad är stödberättigande.
5.5 Uppföljning och utvärdering m.m.
Stödmottagaren är skyldig att lämna information som är relevant för uppföljning och utvärdering av digitaliseringsinsatsen genom enkäter och intervjuer eller andra muntliga eller skriftliga förfaranden.
Stödmottagaren är skyldig att på begäran lämna det underlag som behövs för att Sverige ska kunna fullgöra de skyldigheter som följer av kommissionens förordning (EU) nr 2023/2813.
6 ÄNDRING AV BESLUT och ÅTERBETALNINGSSKYLDIGHET m.m.
6.1 Allmänt
Stödmottagaren ska snarast rapportera till Region Västmanland om digitaliseringsinsatsen avbryts eller försenas.
6.2 Ändring av beslut
Stödmottagaren ska i förväg inhämta Region Västmanlands godkännande och nytt beslut vid:
- ändring av perioden,
- ändring av digitaliseringsinsatsen inriktning jämfört med beslutet,
- väsentliga förändringar i digitaliseringsinsatsens budget,
- förändringar avseende finansiering inklusive medfinansiering,
- begäran om anstånd med rapportering, eller
- annan ändring.
6.3 Upplysning om återbetalningsskyldighet m.m.
Region Västmanland upplyser om att förordningen (2022:1468) om statligt stöd för att regionalt främja företag innehåller bestämmelser om bl.a. att helt eller delvis inte betala ut stöd och om återbetalningsskyldighet.
Kontakt
Digitaliseringscheckarna handläggs av Almi Företagspartner Mälardalen. Om du har några frågor om stödet kan du kontakta Jessica Giaretta, handläggare på Almi.
Jessica Giaretta, handläggare
Tel: 021-107813
E-post: jessica.giaretta@almi.se