Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland
Liv och hälsa ung

Seminarier med teman utifrån viktiga områden kring barn och ungas hälsa.

Som en del i spridningen av Liv och hälsa ung har Verksamhet Folkhälsa tagit fram seminarier med olika teman.

Tre seminarier vänder sig till aktörer som på olika sätt arbetar med barn och unga inom exempelvis region, kommun, näringsliv och civilsamhället. I seminarierna presenteras resultat från undersökningen Liv och hälsa ung, och fakta varför temat och området är viktigt för barn och unga. Dessutom berättar gäster från några utvalda kommuner i Västmanland och från föreningslivet om sitt arbete kopplat till temat. Seminarierna är cirka en timme långa och finns textade på svenska.

Ungas delaktighet och känsla av sammanhang

Att barn och unga känner sig delaktiga, betydelsefulla och upplever framtidstro är en viktig förutsättning för bland annat jämlikhet. Ungas delaktighet och känsla av sammanhang leder i längden till en bättre hälsa och större tillit i vårt samhälle.

I det här seminariet visas resultat från Liv och hälsa ung. Ni kommer även höra Robert, som jobbar som samordnare för demokrati och ungas inflytande på Förebyggarcentrum i Västerås stad, prata om demokrati och delaktighetför unga. Dessutom hör vi ungdomskonsulenterna Alva och Tuva berätta varför det är viktig att arbeta med barn och ungas delaktighet.

Ungas fritid och levnadsvanor

Barn och ungas fritid är en viktig del i stärkandet av sociala, emotionella, mentala och motoriska förutsättningar. Fritiden har även en betydande roll för personlig och social utveckling eftersom den kan stärka självkänslan och skapa viktiga relationer utanför familjen. Fritiden skapar också förutsättningar för goda levnadsvanor, som i sin tur är viktiga för den psykiska hälsan. Levnadsvanor, som fysisk aktivitet, goda matvanor och sömnvanor, har positiv inverkan på det kommande livets beteenden, attityder, hälsa och livskvalitet.

I det här seminariet visas resultat från Liv och hälsa ung. Ni kommer även höra Måns, som jobbar som förenings- och folkhälsoutvecklare i Arboga kommun, prata om samverkan för en meningsfull fritid. Dessutom hör vi Marcus och Eldin från Västerås Esportförening berätta om esport och inkludering, men också om vikten av föräldraengagemang och hälsosamma levnadsvanor.

Ungas skolsituation

Skolan är en av de viktigaste hälsofrämjande arenorna för unga. Under uppväxtåren läggs grunden för många av de värderingar, beteenden och kunskaper som formar individen framåt. Skolan är också den samhällsarena som har störst möjlighet att bidra till en god och jämlik hälsa bland barn och unga och har därmed möjligheter att påverka ungas utveckling.

En skola som ger alla elever stöd och motivation i skolarbetet, så att de går ut skolan med godkända betyg, är sannolikt en av de bästa investeringarna som samhället kan göra för att främja hälsa, både nu och senare i vuxenlivet.

I det här seminariet visas resultat från Liv och hälsa ung. Ni kommer även höra Sophie, som jobbar med utökat mentorskap på Parkskolan i Hallstahammars kommun, prata om skolutveckling och vikten av välmående elever. Dessutom hör vi Maria berätta om arbetet med att skapa en Drömfabrik i Skultuna, som bland annat består av en nybyggd skola.

Fem seminarier är kortare, mellan 5–10 minuter, och innehåller endast resultat från undersökningen Liv och hälsa ung och även några tips på vart man kan vända sig för mer information om temat. De vänder sig till föräldrar, vårdnadshavare och andra viktiga vuxna. Seminarierna kan även användas av aktörer i möten med föräldrar för att sprida kunskap, men också ha som underlag för att skapa dialoger om barn och unga hälsa. De korta seminarierna är textade på svenska, finska, engelska, arabiska, somaliska, persiska och tigrinska.

Ungas mående och psykisk hälsa

Världshälsoorganisationen, WHO, beräknar att redan år 2030 kommer den psykiska ohälsan stå för den största sjukdomsbördan i världen och i Sverige. När det gäller psykiska besvär i form av ängslan, oro, ångest och sömnsvårigheter har det i Sverige skett en ökning de senaste årtiondena bland såväl barn och unga som vuxna och äldre.

Ungas hemmiljö

Ungas hemmiljö är en viktig faktor som påverkar barns och ungas hälsa under uppväxten men också senare i livet. Att ha bra hemförhållanden är en viktig grund för att må bra och känna sig trygg. Det minskar också risken för en rad olika hälsoproblem och riskbeteenden hos barn och unga.

Ungas levnadsvanor

Levnadsvanor, som fysisk aktivitet, sunda matvanor och goda sömnvanor, har positiv inverkan på det kommande livets beteenden, attityder, hälsa och livskvalitet. Tobaksrökning, alkoholbruk och narkotikabruk ökar däremot risken för fysisk och psykisk ohälsa.

Ungas fritid

Det är viktigt med en aktiv fritid som barn och unga är nöjda med. Exempelvis skapar fysisk aktivitet förutsättningar för goda levnadsvanor.  Om barn och unga ges möjlighet till en fritid med lek, rörelse och idrott kan både den fysiska och psykiska hälsan förbättras. Fritiden är också viktig för personlig och social utveckling eftersom den kan stärka självkänslan och skapa betydelsefulla relationer utanför familjen.

Ungas skolsituation

Att klara av skolan är en stark skyddande faktor som påverkar kommande livet gällande möjlighet till utbildning, arbete, försörjning, boende och hälsosamma levnadsvanor. En skola som ger eleverna stöd och motivation i skolarbetet så att de kan gå ut skolan med godkända betyg, är förmodligen en av de bästa investeringar som samhället kan göra för att stärka ungas hälsa.

;

Vill du veta mer om Liv & hälsa ung? Kontakta oss gärna via mejl eller gå in på vår webbsida.

Webbsida Liv & hälsa ung