Om webbplatsen
Innehållet på Region Västmanlands webbplats riktar sig främst till invånare, jobbsökande och medier/opinionsbildare.
Webbplatsen ska ge snabb service och vägledning till alla som söker information kring regionens uppdrag och arbete, och som vill följa vad som är på gång i regionen. Vi vill att det ska vara enkelt att ta del av innehållet oavsett vilken enhet du använder, eller vilka förutsättningar du har. Vi strävar efter att följa riktlinjer för offentliga webbplatser och att löpande förbättra tillgängligheten och upplevelsen av webbplatsen. Den fungerar bäst i följande webbläsare: Chrome, Firefox, Internet Explorer från version 11 och Microsoft Edge.
Skicka gärna ett meddelande till kommunikation@regionvastmanland.se om du inte hittar det du söker, eller har andra synpunkter om webbplatsens innehåll.
Om du har synpunkter på webbplatsens tillgänglighet kan du använda kommentarsfunktionen för webbplatsen.
Tillgänglighet för regionvastmanland.se
Region Västmanland står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Följande beskriver hur regionvastmanland.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgänglig. Webbplatsen uppdateras löpande med åtgärder för att vara helt tillgänglig med mål om att den ska vara helt tillgänglig innan 2024-12-31.
Via webbplatsen hittar du till Vårdgivarwebben som är en del i Region Västmanlands samverkan med andra vårdgivare, omsorg och aktörer inom hälso- och sjukvård, samt till regionens intranät. Webbarnas innehåll är inte riktat till privatpersoner och dokument som förekommer på webbsidan är ej tillgänglighetsanpassat. Arbeten pågår för att uppnå tillgänglighet.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från regionvastmanland.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss
Svarstiden är normalt 5 arbetsdagar.
Du kan också kontakta oss på följande sätt:
- skicka e-post till kommunikation@regionvastmanland.se
- ring 021-17 30 00
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Oskäligt betungande anpassning
Region Västmanland åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.
- Digitala tjänster och system kopplade till webbplatsen är i vissa fall föråldrade och saknar möjlighet att tillgänglighetsanpassas. När de fasas ut kommer nya, tillgänglighetsanpassade lösningar ersätta de tjänsterna och systemen.
- Vissa dokument som publiceras på webbplatsen publiceras via system som inte klarar av att anpassa dokumenten fullt ut för tillgänglighet. I samband med att de publiceringssystemen byts ut eller uppgraderas finns tillgänglighetsanpassning av dokument med som krav.
- För exempelvis möten som direktsänds och sedan lagras i längre än 14 dagar på webbplatsen saknar Region Västmanland de resurser som krävs för att i nuläget helt tillgängliggöra dem med text och syntolkning. Med hjälp av framtida utvecklingar inom området finns det en förhoppning om att kunna tillgängliggöra dem helt och hållet.
Hur vi testat webbplatsen
Hur vi testat webbplatsen
Consid har gjort en oberoende granskning av regionvastmanland.se.
Senaste bedömningen gjordes den 27 mars 2023 och är formellt godkänd av Kommunikationsenheten i Region Västmanland.
Tillganglighetsanalys_27 mars 2023.docx
Utvärderingsrapport 22 september 2020
Granskningsmetod 22 september 2020
Redogörelsen uppdaterades senast den 27 mars 2023.
Tillgänglighet för mobilapplikationen Min Hälsa
Region Västmanland står bakom den här mobilapplikationen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur mobilapplikationen Min Hälsa uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är mobilapplikationen?
Hur tillgänglig är mobilapplikationen?
Vi är medvetna om att delar av mobilapplikationen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av mobilapplikationen?
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av mobilapplikationen?
Om du behöver innehåll från Min Hälsa som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss
Svarstiden är normalt 5 arbetsdagar.
Du kan också kontakta oss på följande sätt:
- skicka e-post till kommunikation@regionvastmanland.se
- ring 021-17 30 00
Rapportera brister i mobilapplikationens tillgänglighet
Rapportera brister i mobilapplikationens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra mobilapplikationens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Teknisk information om mobilapplikationens tillgänglighet
Teknisk information om mobilapplikationens tillgänglighet
Den här mobilapplikationen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs under rubriken Innehåll som inte är tillgängligt.
Innehåll som inte är tillgängligt
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Problem vid användning med nedsatt synförmåga
- Mobilapplikationen har inte stöd för högkontrastläge.
- Text på flikarna i navigeringsfältet samt vissa sidrubriker förstoras med lägre skalningsfaktor än övrig text vid textförstorning. Texten för flikarna i navigeringsfältet kan ses i större format om man trycker och håller kvar fingret på den flik man önskar se bättre.
Problem vid användning med känslighet för flimmer
- När sidorna Användarvillkor och Behandling av personuppgifter öppnas i mörkt läge kan en vit bakgrund blinka till en gång innan sidan har laddats klart.
Problem vid användning med hjälp av med skärmläsare
- Titeln på modala dialogrutor läses inte upp automatiskt när dialogrutan dyker upp.
Problem vid användning med hjälp av med externt tangentbord
Tangentbordsinmatning på iOS
Användning av mobilapplikationen med hjälp av externt tangentbord är idag begränsat för iOS-användare. För att tangentbordet ska kunna användas på iPhones och iPads måste inställningen “Tangentbordstjänster” (Full Keyboard Access) vara på i systeminställningarna, men tangentbordsinmatning i Min Hälsa fungerar i dagsläget bara när den inställningen är av. Det här problemet sitter i det kodramverk (Flutter) som används för att skapa applikationens gränssnitt.
Övriga problem vid användning av tangentbordsinmatning
- Markeringen för tangentbordsfokus är otydlig på vissa klickbara element.
- Markeringen för tangentbordsfokus är ej synlig på den flik som redan är vald i navigeringslistan.
- Markering för tangentbordsfokus kan i vissa fall flyttas ut synligt fält vid navigering i sidor med mycket innehåll. Att scrolla i sidan med hjälp av Ctrl + piltangenter för att återfinna markören rekommenderas om detta skulle hända.
- På sidan Profil finns det ett antal dolda objekt som användaren behöver navigera sig igenom för att komma till “logga ut” funktionen.
Hur vi testat mobilapplikationen
Hur vi testat mobilapplikationen
Bedömning av tillgängligheten görs kontinuerligt av intern expertis hos mobilapplikationens leverantör.
Senaste bedömningen gjordes genom självskattning den 31 oktober 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 27 januari 2025.
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 27 januari 2025