Pexip ersätter Skype i digitala vårdmöten via Cosmic och appen Min Hälsa

Hälso- och sjukvård

Tisdagen den 26 september byter vi videolösning för digitala vårdmöten via Cosmic där patienten ansluter via appen Min Hälsa. Det nya systemet heter Pexip och ersätter Skype för företag.

• Måndagen den 25 september klockan 18.00-00.00 ändras redan bokade videomöten via Cosmic och Min Hälsa från Skype-länk till Pexip-länk. Under den tiden ska inga digitala videomöten via Cosmic genomföras.
  • Från den 26 september sker alla bokade videomöten via Cosmic och Min Hälsa med Pexip. För att förändringen ska slå igenom krävs en omstart av Cosmic 26 september.

Hur lär jag mig Pexip?

Instruktion – Digitalt vårdmöte i Cosmic – Min Hälsa

Demofilm – Pexip för digitala vårdmöten via Cosmic

Pexip är en webbaserad videomötestjänst där Microsoft Edge rekommenderas.

Utseendet i videomötet är nytt

Videomötet bokas som tidigare i Cosmic och patienten ansluter via appen Min Hälsa. Det som blir annorlunda är utseendet i videomötet. En nyhet i Pexip är möjligheten att dela skärm i mötet, men om patienten använder en mobiltelefon för att koppla upp sig till mötet blir bilden väldigt liten.

Visning av ett Pexip-möte.

Så här ser ett videomöte i Pexip ut. Från deltagarlistan till vänster släpper du in patienten som väntar i ett digitalt väntrum.

För dig som använder Citrix

Användare med regiondator

Du behöver vara inloggad med datorn på regionens nät efter 15 september för att få nödvändiga installationer.

Användare med privat dator

Du behöver starta en installation av ”Tillägg - Pexip via Citrix” om du har behov av att köra digitala vårdmöten via Cosmic och Min Hälsa.

Installationsguide för Tillägg – Pexip via Citrix

Varför byter vi videomötestjänst?

Skype för företag är en gammal videotjänst och ska fasas ut och ersättas med en ny. I ett första steg sker bytet till Pexip i Cosmics digitala vårdmöte. Nästa steg är att ersätta Skype för andra digitala vårdmöten innan årsskiftet. Inga möten i Skype ska bokas efter 31 december. Mer information kommer om vilken videotjänst som ska användas.

Vid frågor kontakta IT-supporten 021-17 35 00

Samlad information om digitalt vårdmöte i Region Västmanland