Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners

Digitalt vårdmöte

Region Västmanland har olika videotjänster för olika möten inom vården.

I förstahand bokas digitalt vårdmöte via Cosmic och appen Min hälsa. I andra hand bokas digitala möten inom vården genom Skyddat vårdmöte i Outlook där automatisk mötesskydd är aktiverat - detta gäller från 22 april.

För vårdpersonalen skiljer sig tillvägagångssättet åt för att boka mötet. För patienten är skillnaden hur hen ansluter.

Problem med ljudet?

Jag kan inte höra patient/gäst:

  • Kontrollera att du har gett din webbläsare åtkomst till mikrofonen.
  • Kontrollera att dina hörlurar fungerar som de ska.
  • Kontrollera att patients mikrofon är påslagen.
  • Be patient byta mikrofon under inställningar.

Patient/gäst kan inte höra mig:

  • Kontrollera att du har gett din webbläsare åtkomst till mikrofonen.
  • Kontrollera att din mikrofon är på och fungerar korrekt.
  • Byt mikrofon under inställningar.

Mina hörlurar fungerar inte:

För trådlösa hörlurar: Dra ut och sätt i bluetooth-adapter (USB-dongeln) som hör ihop med hörlurarna i datorn igen. Se till att hörlurarna är korrekt kopplade till datorn.

För trådbundna hörlurar: Kontrollera att hörlurarna är korrekt inkopplade i datorns hörlursuttag. Testa hörlurarna med en annan enhet för att säkerställa att de fungerar.

Om du testat att koppla ur hörlurarna alternativt dra ur i bluetooth-adaptern och dina hörlurar fortfarande inte fungerar: testa att använda ljudet i datorns högtalare istället.

Vårdmöte via Cosmic och Min Hälsa

Vårdmöte via Cosmic och appen Min Hälsa är regionens förstahandsval för digitala vårdmöten med enskild patient. Videotjänsten som används är Pexip. 

Demofilm videolösningen Pexip för digitala vårdmöten i Cosmic

Instruktion Digitalt vårmöte i Cosmic, 66283

Tekniska förutsättningar

Kontakttypen ”Kontakt via videolänk Cosmic” behöver finnas upplagd på enheten.

Anmäl att verksamheten vill börja erbjuda digitala vårdmöten till förvaltningen för Elektronisk journal via IT-supporten på telefon 021-17 35 00, alternativt skapa ett ärende.

Skyddat vårdmöte i Outlook

Informationen gäller från 22 april

Vårdmöte via Skype - Obs! slutar att fungerar 1 juni

Bokade Skypemöten som sker efter 1 juni måste bokas om.

Möten som sker före 1 juni fungerar som tidigare. 

Om Skype-möten

  • Det går inte att dela datorljud vid till exempel uppspelning av video.
  • Funktionen ”Dela Power-Point-filer” fungerar inte. För att dela en PowerPoint i ett Skypemöte delar du skrivbordet eller fönster. Det krävs två skärmar.
  • Skype-mötet måste bokas i en personlig Outlook-kalender av ägaren till kalendern (även om man har behörighet att boka i en kollegas kalender kan man inte skapa ett Skype-möte i dennes kalender).
  • För att skicka anslutningslänk till patient används mallarna "Digitalt vårdmöte", "Digitalt vårdmöte i grupp" och "Digitalt vårdmöte grupp anonymt deltagande" i Personalverktyget. Patient hänvisas till information på 1177.se för information om hur man ansluter.
  • Om kallelse via Cosmic e-Brev används kan man skicka med bilagan:
    • ”Digitalt vårdmöte Skype”

Skype via Citrix.pdf

För privata vårdgivare

Vårdmöte via Cosmic och Min Hälsa

Inget särskilt krävs för privata vårdgivare. 

Skyddat vårdmöte

Privata vårdgivare som har behov av att boka Skyddat vårdmöte i Outlook behöver beställa ett konto för office.365. Det innebär att man också får en e-post för regionanställda (regionvastmanland.se-adress).

När du har fått din regionvastmanland.se-adress behöver du lägga till brevlådan i Outlook eftersom du måste bevaka den. 

Den regionala mejladressen blir primär. Det innebär att all information som skickas från olika system inom Regionen skickas till din regionala mejladress. Du kan vidarebefordra e-post från din regionadress till din privata vårdgivaradress.  

I och med den regionala adressen får du tillgång till Office 365, och du kan använda och samarbeta i bland annat Teams, SharePoint och Skype.

Att börja erbjuda digitala vårdmöten

Att införa digitalt vårdmöte handlar dels om ny teknik dels om förändrade rutiner och arbetssätt. Innan verksamheten inför digitalt vårdmöte är det viktigt att diskutera

  • behov, syfte och mål
  • vilka vårdmöten som ska erbjudas digitalt
  • hur vårdflödet ser ut
  • vilka rutiner som behöver ändras eller om nya behöver tas fram.

För stöd att komma igång och diskutera verksamhetsrutiner, kontakta Susanne Fronda Planerings- och utvecklingsstaben, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen. 

Vilka vårdmöten ska erbjudas digitalt?

Verksamheten bestämmer själv vilka besök som är lämpliga att erbjuda digitalt. Exempel på vårdmöten där digitala alternativ passar extra bra:

  • Bedömningar där patientens ansiktsuttryck är av värde: till exempel psykosocial ohälsa och vissa återbesök.
  • Hudinfektioner med luftburen spridningsrisk som exempelvis vattkoppor.
  • Bedömning av hud: sår, operationssår, eksem, hudutslag med mera.
  • Återbesök som försvåras på grund av resvägar så som rehabiliteringsuppföljning.
  • Besök där patienten har svårt att ta sig till mottagningen. Det digitala mötet kan eventuellt kompletteras med hembesök av till exempel sjuksköterska.
  • Besök där patienten på grund av psykiska omständigheter har svårt att ta sig till mottagningen.
  • Där det finns stor tidsvinst för patienten på grund av arbete, skola eller liknande.

Patientavgift och ersättning

  • Registrering av patientavgiften sker på samma sätt som vid fysiska besök.
  • Ni fakturerar patienten efter mötet om det genomförts korrekt.
  • Ersättning utgår när ett digitalt vårdmöte ersätter ett fysiskt besök.

Information till patient

Mot patient/invånare benämner vi tjänsten "digitalt vårdmöte":

  • Digitalt vårdmöte – ett videosamtal via appen Min hälsa.
  • Digitalt vårdmöte – ett videosamtal via inkorgen 1177.se

Fokusera budskapet på vad patienten kan göra, hur det går till och nyttan av tjänsten. Komplettera med att berätta vilken typ av besök som kan ske digitalt.

Hänvisa till 1177.se/vastmanland/videosamtal för mer information och hur man kopplar upp sig.

Information i kallelsen

Om kallelse skickas via Cosmic och e-Brev uppdateras kallelsen automatiskt med information när kontakttypen "Kontakt via videolänk Cosmic" eller "Kontakt via videolänk" används.

Om annan kontakttyp används ska anpassningsbar kallelsemall användas för att ta bort den automatiska texten under rubriken Viktigt inför ditt besök. Lägg in texten: 
I god tid före videomötet skickar vi ett meddelande till din inkorg på 1177.se med anslutningslänk och information om hur du ansluter. Du behöver logga in på 1177.se, klicka på Inkorgen och öppna aktuellt meddelande. Du som är vårdnadshavare till barn under 13 år ska ”Agera ombud” och ansluta via meddelandet i barnets inkorg.

Väntrums-tv

Medarbetare med behörighet att administrera väntrums-tv kan publicera en slide; Väntrums-tv digitalt vårdmöte.pdf


Kontakt

;

Susanne Fronda

Stöd vid införande eller frågor kring arbetssätt
;

IT-supporten

Vardagar klockan 07.00-17.00
021-17 35 00

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder cookies och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka cookies som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för cookies

Här kan du välja vilka kategorier av cookies som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av cookies som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av cookies från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English