Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners

Resursplanering

Resursplanering innefattar schemaläggning, vårdtjänster, tidboken och väntelistor.

Vårdtjänster och schemamarkeringar: Alla bokningar i Cosmic görs med en vårdtjänst. Enheterna bestämmer själva vilka vårdtjänster som ska vara tillgängliga. För att skapa nya vårdtjänster läggs ett ärende till Cosmic-supporten.

För att skapa en ny vårdtjänst behövs information om:

  • Namn
  • Tidslängd
  • Om SMS-påminnelse ska skickas till patienten som är bokad på vårdtjänsten
  • Vilken/vilka enheter som ska ha tillgång till vårdtjänsten.

Schemaläggning: Schemaläggning görs med vårdtjänster och schemamarkeringar så att det syns när en vårdpersonal är bokningsbar och vilka typer av besök som går att boka. Det går att schemalägga direkt i Tidboken eller via menyn Bemanna schemamallar med skapade schemamallar.

Webtider: Vårdtjänster kan göras till ny-, om- och avbokningsbara för patienter via 1177. För att börja med webtidbokning skapas ett ärende till Cosmic-supporten.

Tidbok: Tidboken visar bokningar och schema för den vårdpersonal som är kopplad till enheten.

Planerade vårdåtgärder: Planerade vårdåtgärder är väntelistan i Cosmic. När man sparar ett bokningsunderlag hamnar underlaget i Planerade vårdåtgärder. Därifrån kan man ta med sig underlaget in i Tidboken och boka en tid till patienten. Flera olika filtreringar går att göra i Planerade vårdåtgärder för att söka specifika bokningsunderlag.

Digitala kallelser: Digitala kallelser via Cosmic används av alla enheter som kallar patienter. Istället för att verksamheten skriver ut och postar kallelsen till patienten så skickas en fil till en förmedlare. Förmedlaren känner av om patienten har en digital brevlåda, t.ex. Kivra, och skickar kallelsen dit. Om patienten inte har en digital brevlåda skriver förmedlaren ut kallelsen, kuverterar och lämnar över till posten. Läs mer om digitala kallelser här.

Digitalt vårdmöte: I Cosmic kan du boka ett digitalt vårdmöte om du använder kontakttypen ”Kontakt via videolänk Cosmic”. Vårdpersonal kopplar upp sig via Cosmic och patienten ansluter via appen Min hälsa eller inkorgen på 1177. Läs mer om digitalt vårdmöte här.

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English