Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Tvådagars projektinternat i Örebro: Aktivitetsplanen för 2023 är nu satt!

Valideringsprojektet som drivs av regionerna i Östra Mellansverige med finansiering av Tillväxtverket har nu haft sitt första projektinternat på plats i Örebro. Under två dagar sattes aktivitetsplanen för 2023 och nu kickar projektgruppen i gång med genomförandefasen.

Uppstartsfasen för projekt Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige led mot sitt slut i januari. Under februari när hela projektgruppen blivit tillsatt, så blev det hög tid att kicka i gång med aktivitetsplanen. Den 2–3 februari samlades därför samtliga projektledare från de fem regionerna, det vill säga Region Västmanland, Region Örebro län, Region Uppsala, Region Sörmland och Region Östergötland, i Örebro för ett tvådagars internat. Syftet var att arbeta igenom projektplanen och konkretisera aktiviteterna som krävs för att kunna nå de strategiska målen inom validering.

Hela projektledningen ute i vintervädret.

Bild: Projektledarna står redo för tvådagarsinternatet. Från vänster: Tove Quennerstedt (Region Uppsala), Anna Hederklint (Region Sörmland), Annelie Iggström (Region Östergötland), Fredrik Jönsson (Region Örebro län), Karin Lantz (Region Västmanland) och Jessica Gustafsson (Region Sörmland).

Under de två dagarna vred och vände projektledarna på komplexiteten i projektplanen och landade i aktiviteter för 2023. Aktiviteterna förhåller sig inom projektets alla fokusområden, det vill säga i Regionens (RUA) roll inom validering, Validering inom yrkesvux, Branschvalidering samt Kommunikation och information om validering. Under internatet gick projektgruppen även noggrant igenom varje projektmål för sig och konkretiserade vad de egentligen innebär. En del av den uppgiften var att se över hur arbetet kan ske framåt för att uppfylla de mål som är satta för projektet.

Hela projektledningen i arbetet.

Bild: Det börjar skymma utanför och klockan börjar bli mycket, men hur kan man sluta arbeta när idéerna och engagemanget flödar?

Nästa steg för projektgruppen är att fortsätta verka inom de nätverk och forum där validering är till nytta för den regionala kompetensförsörjningen, bland annat inom olika branschråd och rektorsnätverk för Komvux. Projektgruppen kommer även att kartlägga och analysera vart behov av strategiska insatser behövs för att möjliggöra validering.

"Dessa dagar var så viktiga för projektet. Det blev verkligen ett djup i projektplanen, där långsiktiga regionala strukturer och komplexiteten kring validering blev tydlig. Nu har vi satt en gemensam plan och riktning för hur vi ska jobba framåt, att validering blir en naturlig del i regionernas arbete med kompetensförsörjning. Så håll dig uppdaterad om vårt arbete med validering i ÖMS, för nu kör vi!", säger Karin Lantz, huvudprojektledare på Region Västmanland.

Validering – en del av lösningen för kompetensförsörjning