Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Regional konferens i Örebro län: "Då kan validering bli ett tydligare verktyg i kompetensförsörjningen"

Den 1 mars genomfördes ett regionalt dialogseminarium i Örebro län, en delregional aktivitet i projektet Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige. Temat var kompetensförsörjningen inom vård- och omsorgsbranschen. På agendan stod stegförflyttning, differentiering och kompetensroller.

På plats i Kulturkvarteret i Örebro, samlades socialchefer, verksamheter inom vård och omsorg och funktionshinder, samt HR-personer för att lära av hur Karlskoga kommun och Örebro kommun arbetar med kompetensförsörjningen inom vård- och omsorgsbranschen. Under dagen fick deltagarna även ta del av hur 13 kommuner i Göteborgsregionen lyckats få till samverkan kring de aktuella kompetensförsörjningsfrågorna. Framtidsfrågan är om det finns styrkor och möjligheter i att arbeta tillsammans kring dessa frågor även i Örebro län och på så vis förbättra kompetensförsörjning kring den så viktiga branschen.

Att kompetensförsörjningen inom vård- och omsorgsbranschen är viktig för hela samhället är ingen nyhet. Men utmaningen – att få rätt kompetens på rätt plats – är avgörande och en fråga vi gemensamt kan arbeta för.

Två kommuner i Örebro län om kompetensroller, differentiering och stegförflyttning

Annette Larslin, Nils Varg och Camilla Lindquist från Karlskoga kommun och Sahra Strandberg och Amanda Appel från Örebro kommun bjöds in för att berätta hur de arbetat med kompetensroller, differentiering och stegförflyttning i sina kommuner.

Samverkan mellan 13 kommuner i Göteborgsregionen

Under konferensen delade Anna Haglund och Monica Wallström från Göteborgsregionen med sig av hur samverkan mellan 13 kommuner i Göteborgsregionen går till, vägen till ett branschforum och vilka mervärden som finns att arbeta tillsammans med dessa kompetensförsörjningsfrågor. Ambitionen var att lära av varandra och se vilka steg som kan tas i Örebro län framåt.

Fredrik Jönsson uppe på scen tillsammans med Emma Svanberg.

Uppe på scen står Fredrik Jönsson, delprojektledare Örebro län, i projektet Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige, tillsammans med Emma Svanberg, som också arbetar på Regional utveckling, i projektet Trygga Kompetensen – ett strategiskt projekt kopplat till Nära vård.

Dagens dialoger

Dagen erbjöd även tid för gemensam reflektion och dialoger i grupper. Vilka utmaningar och möjligheter finns för att ta steg kring differentiering och stegförförflyttning i verksamheterna? De flesta av deltagarna var eniga om att vi inom länet behöver ta steg mot gemensam modell.

Mentisvar.

På frågan "Borde vi ta steg mot en gemensam modell i Örebro län kring kompetensroller och differentiering?" svarade 19 % Kanske och 81 % Ja.

Reflektioner från projektledningen

Fredrik Jönsson, delprojektledare Örebro län, projektet Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige, har varit med och arrangerat den regionala konferensen i Örebro län.

Dagen resulterade i ett ökat intresse för samverkan mellan arbetsgivarna kring frågorna och det ska bli mycket intressant att följa det fortsatta arbetet. Att arbeta organiserat med stegförflyttning och kompetensroller på arbetsplatserna banar väg för att synliggöra och tillvarata befintlig kompetens hos anställda. Då kan validering bli ett tydligare verktyg i kompetensförsörjningen. Nästa steg blir att återföra resultatet från dialogseminariet till socialchefsgruppen. Vi ser fram emot fortsatt utveckling, berättar Fredrik Jönsson.

Validering – en del av lösningen för kompetensförsörjning

Blir du nyfiken på vad som händer i projektet Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige framöver?

Besök gärna projektwebben och håll utkik efter fler kommande nyheter. Alla nyheter om projektet hittar du under fliken "Aktuellt".

Projektlogga: Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige.    Logga Tillväxtverket: Med finansiering från tillväxtverket.