Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Presentation av förstudien "Vårdvalidering i VR": Kan ny digital teknik effektivisera valideringsprocesser?

Den 16 januari presenterade projektet Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige, tillsammans med spelutvecklingsbolaget Lutra Interactive, resultaten av förstudien "Vårdvalidering i VR" hos East Sweden Game i Linköping. Men vad visade resultaten och vad blir nästa steg i projektet?

På plats i Linköping och digitalt via länk närvarade både projektgrupp, strateger och chefer på regionerna i ÖMS, samt representanter från Linköpings vuxenutbildning, Vård- och Omsorgscollege, Linköpings kommun, Validering Östergötland, Tillväxtverket och bemanningsföretaget Skill, för att undersöka om och hur gamifiering av validering skulle kunna gå till i digitala miljöer i framtiden.

Under träffen redogjordes slutsatser och lärdomar av undersökningen som handlade om att eventuellt kunna "gamifiera" valideringsprocesser och genomföra dem i digital miljö genom spelutveckling och med olika typer av tekniska lösningar, till exempel i virtuell verklighet (VR).

Kan ny digital teknik effektivisera valideringsprocesser?

I projektgruppens arbete med branschvalideringar har det upptäckts vissa utmaningar och hinder för att validering verkligen ska bli en mer effektiv väg till att förkorta och slutföra studier, samt komma snabbare in på arbetsmarknaden. En idé föddes förra året om att utforska AI, spelutveckling, virtuella miljöer och så kallade "serious games" för att hitta nya verktyg och på så vis kunna validera individer på nya sätt.

En förstudie inleddes tillsammans med Lutra Interactive i Linköping under hösten för att, i första skedet, ta reda på vad som är tekniskt möjligt. I samråd med Vård- och Omsorgscollege och andra valideringsexperter fick några valideringsmoment inom vård- och omsorgsbranschen bli ett första testområde.

Presentatör på scenen, med publiken framför sig.
Dags för presentationen av förstudien: Gästerna lyssnar med spänning.

Utmaningar – men också stor potential

I slutsatserna av den här första korta studien och den framtagna VR-prototypen ser vi att det fortfarande finns tekniska utmaningar att lösa, så att den virtuella miljön verkligen motsvarar den fysiska, samt att utförandemomenten blir tillräckligt precisa och autentiska.

Det kommer också kräva att användaren, det vill säga yrkesläraren eller valideringshandledaren, lär sig att använda tekniken och är bekväm med den, för att både kunna instruera validander och samtidigt göra en kvalitativ bedömning.

Vad det skulle kunna lösa i valideringsarbetet inom just vården är till exempel bristen på fysiska metodrum, tillgången till handledare, kostnader för utrustning och material, etiska aspekter så som att ha patienter/brukare närvarande i en valideringssituation och överlag effektivisera processerna för validanderna. Här finns också stor potential i andra branschmodeller med praktiska moment.

Positiv VR-upplevelse för gästerna

Gästerna på plats fick även testköra prototypen, och både testa hygienrutiner och att göra en blodtrycksmätning på en virtuell patient. Det blev mycket skratt kring hur ovana många var av själva VR-upplevelsen. Att klura ut hur man skulle navigera i det virtuella rummet var inte det enklaste, men såg roligt ut för övriga betraktare utifrån, när någon famlade efter ett stetoskop i luften.

Man testar VR-glasögon.

Kvinna testar VR-glasögon.

Tre bilder, tre personer som testar VR.

I rummet hördes också många imponerade röster om hur långt arbetet kommit på så kort tid, och vad man faktiskt kan göra i den digitala och virtuella sfären. Med tanke på hur snabbt den digitala utvecklingen dessutom går just nu, kommer det att hända ännu mer med tekniken framöver.

Det här är framtiden

Projektet avser nu att fördjupa förstudien för att dels vidareutveckla prototypen och testa implementering tillsammans med yrkeslärare i vuxenutbildningen. Det blir viktigt för att se vilka eventuella hinder som uppstår och vilka justeringar som behöver göras. Det är även viktigt att ta reda på i hur stor utsträckning det här verktyget kan ersätta en fysisk validering, om det är en hel eller delar av processen, och hur det går att mäta mot kursmålen. Det är en reflektion som gjordes under dagen.

Samtliga regioner i ÖMS är eniga om att det här är ett viktigt arbete och att det ska utforskas vidare. Om nya verktyg kan effektivisera valideringen, och därmed kompetensförsörjningen, ska vi genom projektet vara en pådrivande kraft i det arbetet, i samarbete med branscherna och andra viktiga aktörer. Ett ytterligare fokusområde att titta på blir industrin, och hur en digital lösning kan se ut där.

Annelie Iggström, delprojektledare i Region Östergötland, projektet Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige menar:

Jag är glad att vi vågar utmana normerna, hittar nya sätt att se på det här med validering och att vi trampar upp nya stigar. Det här är framtiden och vi behöver vara med på tåget. Det vi gör ligger helt klart i framkant på valideringsområdet och kan bli vägledande för fler branscher att ta efter.

Annelie Iggström, delprojektledare.
Annelie Iggström,
delprojektledare
i Region Östergötland.

Validering – en del av lösningen för kompetensförsörjning

Blir du nyfiken på vad som händer i projektet Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige framöver?

Besök gärna projektwebben och håll utkik efter fler kommande nyheter. Alla nyheter om projektet hittar du under fliken "Aktuellt".

Projektlogotyp: Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige.      Logotyp: Med finansiering från Tillväxtverket.