Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Kickoff för nätverksserie om validering inom vård- och omsorgsbranschen: "Validering är verklingen en win-win för alla"

Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige bjöd, tillsammans med Vård- och omsorgscollege, in till en kickoff för en nätverksserie om validering inom vård- och omsorgsbranschen. Här diskuterades kompetensförsörjningsfrågor för branschen och hur validering blir en del av lösningen.

Den 24 april anordnade projektet Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige tillsammans med Vård- och omsorgscollege en inledande nätverksträff. Nätverksserien är riktad till de som på olika sätt jobbar med kompetensförsörjning för vård- och omsorgsbranschen. Syftet med kickoffen var att lyfta fram de utmaningar som aktörerna står inför och hur de kan samarbeta för att tillsammans utveckla sitt arbetssätt med validering för att främja den långsiktiga kompetensförsörjningen. Eventet gästades av Zenita Cider som är VD på Vård- och omsorgscollege som tryckte på vikten av samverkan mellan skola och arbetsplatserna, det stora behovet av handledare och vinsterna som validering medför, till exempel förkortad studietid. Under träffen påminde Zenita deltagarna om att validering verkligen är en win-win för alla.

Under träffen fick deltagarna en överblick av aktuella prognoser, till exempel den demografiska utvecklingen i Östra Mellansverige som på olika sätt påverkar kompetensförsörjningen inom vård- och omsorgsbranschen. Vidare diskuterades kunskapstrappan och hur strukturer för validering kan bidra till att motverka eventuella kunskapsglapp inom branschen. Målet är att kunna formalisera informell eller dold kunskap för att möjliggöra en bland annat en så träffsäker och effektiv kompetensförsörjning som möjligt. För att lösa dessa utmaningar krävs det att aktörerna inom området krokar arm och arbetar tillsammans, detta för att bidra till en välfungerande kompetensförsörjning i hela Östra Mellansverige.

"Vi är så glada att över hundra personer valde att delta på vår första nätverksträff och att alla bidrog med deras tankar inför kommande träffar. Med nästan 120 svar på våra Menti-frågor har vi verkligen ett gediget underlag för kommande nätverksträffar där vi tillsammans fortsätter att arbeta med valideringsfrågorna", säger Karin Lantz, huvudprojektledare för Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige, Region Västmanland.

Zenita och Karin ler mot kameran i studion!

Bild: Redo för nätverksträffen: Zenita Cider, VD på Vård- och omsorgscollege, tillsammans med Karin Lantz, huvudprojektledare för projektet Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige, Region Västmanland.

Projektlogotyp: Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige och loggan från Vård- och omsorgscollege.

Logga: Med finansiering från Tillväxtverket.

När sker nästa nätverksträff?

Nästa nätverksträff sker redan till hösten och då kommer projektet tillsammans med Vård- och omsorgscollege återigen skapa en samverkansyta med teman baserat på det underlag som kommit fram under denna första träff. Information om nästa nätverksträff kommer inom kort!

Validering – en del av lösningen för kompetensförsörjning

Vill du fördjupa dina kunskaper inom validering redan nu?

Om du vill fördjupa dina kunskaper inom validering redan innan nästa nätverksträff, är du välkommen till projektets digitala workshop om inledande kartläggning och valideringsprocessen, Eskilstuna exemplet. Denna workshop riktar sig framför allt till studie- och yrkesvägledare samt rektorer inom Komvux i Östra Mellansverige.

Länk till inbjudan inför digital workshop 29 maj hittar du här