Region Västmanlands logotyp
Utveckla Västmanland

Workshop om inledande kartläggning och valideringsprocessen

Den 29 maj hölls en workshop om inledande kartläggning och valideringsprocessen i Eskilstuna. Presentationen hölls av studie- och yrkesvägledare samt projektledare Jessica Gustafsson tillsammans med rektor Henrik Freed från Komvux i Eskilstuna. Här ger Jessica svar på våra frågor om workshoppen.

Hur går den inledande kartläggningen till på Komvux i Eskilstuna?

– På Komvux i Eskilstuna arbetar två studie- och yrkesvägledare med inledande kartläggning kopplat till validering. De sitter på Kompetensgallerian, som är en mötesplats för studier och arbete i Eskilstuna. Att vi avsatt personal för att fokuserat jobba med inledande kartläggning har underlättat kommunikationen i vår egen organisation, då man vet vilka vi kan hänvisa till och på så sätt arbeta upp en stabil grund att stå på. En presumtiv elev söker antingen en av våra valideringsorienteringskurser eller så upptäcks behovet av validering i den inledande kartläggningen. I den inledande kartläggningen används en översiktlig mall från Skolverket som fylls i av vägledaren utifrån den sökandes svar. Sedan fyller man även i en självskattning från Skolverket. Om vi kartlägger inom vård, fyller man istället i en självskattning från Vård- och omsorgscollege. I vissa yrkesinriktningar görs även ett förtest eller en intervju som en yrkeslärare har hand om.

Hur går den resterande valideringsprocessen till?

– Vi har kartlagt vilka delar som våra utbildningsanordnare gör under valideringsprocessen. Det som processen innehåller generellt sett är alltid en fördjupad kartläggning och testning, både praktiskt och teoretiskt. Sedan går man upp i prövning i de ämnen man visat att man har mycket kunskap i, annars ges ett intyg. Den praktiska testningen sker antingen hos utbildningsanordnaren, på en valideringsarbetsplats eller i kombination. Just nu arbetar vi i Eskilstuna med kommunens vård och omsorg för att få till två valideringsarbetsplatser. Vi undersöker även hur vi når ut till andra företag och branscher, framför allt för att informera om möjlighet att kunna validera sina anställda.

Hur påbörjades arbetet med inledande kartläggning och valideringsprocessen?

– Arbetet började med mitt brinnande intresse för validering. Det har tidigare pågått försök till att få igång arbetet med validering, men det har aldrig lett till något konkret. När jag som studie- och yrkesvägledare äntligen fick mandat i uppdraget, kunde jag sätta i gång och arbeta med det. Med stöd och uppmuntrande chefer och utbildningsanordnare, som varit mycket samarbetsvilliga, har jag kunnat komma så här långt med arbetet. Dessutom har jag haft kollegor som inte sett några hinder. Det har gjort att vi har vågat prova oss fram och nu fått till en bra struktur som bara går att förbättra framåt.

Hur fortsätter arbetet med inledande kartläggning och valideringsprocessen i Eskilstuna?

– Just nu arbetar vi mycket med kommunikation för att nå ut med information om validering. Tillsammans med näringslivsenheten i Eskilstuna kommun, hoppas jag att vi kan komma på en bra plan med hur vi ska kunna nå ut till en bredare målgrupp. Vi kommer även ha några kampanjer i sociala medier och ha validering som en nyhet på webbplatsen www.eskilstuna.se. Vi har även tagit fram informationsblad och en egen sida på vår webbplats med allmän information om validering.

Jessica och company mitt i arbetet!

Bild: Bilden är lånad av Eskilstuna kommun som är bildens upphovsman och visar Jessica Gustafsson i sin roll som studie- och yrkesvägledare.

Tankar om måndagens workshop från Karin Lantz, huvudprojektledare för Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige

– Vi i projektet Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige är så glada att Jessicas och Henriks presentation var mycket uppskattad under workshoppen. I projektet ser vi att fler yrkesverksamma inom Komvux gärna tar del av goda och lärande exempel. Nu tittar vi vidare på hur vi kan göra liknande insatser för att stärka arbetet med regionala strukturer för validering inom Komvux. Mer information om framtida insatser kommer, så håll utkik!

Projektlogotyp: Regionala strukturer för validering i Östra Mellansverige.