Digitalisering av boken Boklek
Om Boklek
Boklek av Anne Ljungdahl är en metodbok för att introducera bibliotek och böcker för barn, främst för sexåringar i förskoleklass, genom lek. Denna tredje omarbetade upplaga innehåller lekar, visor och exempel på biblioteksintroduktioner. Boken är uppdelad i flera kapitel som beskriver olika mål för biblioteket: att lära, att fråga och hitta, att vistas och att låna.
Författaren Anne Ljungdahl har en lång karriär inom barn- och skolbiblioteksverksamhet och har mottagit flera priser för sitt arbete. Hon har fortsatt att arbeta med skolbiblioteksutveckling även efter sin pension.
Innehåll:
- Lek på bibliotek: Tips och metoder för att använda lek som pedagogiskt verktyg.
- Bibliotek- och bokskolor: Hur man organiserar och genomför biblioteksskolor för barn.
- Målet att lära: Metodstöd för biblioteket som kunskapscentrum, inklusive boksagor och lekar.
- Målet att fråga och hitta: Metodstöd för biblioteket som informationscentrum.
- Målet att vistas: Metodstöd för biblioteket som socialt centrum.
- Målet att låna: Metodstöd för biblioteket som kulturcentrum.
- Nya goda exempel: Beskrivningar av hur olika bibliotek i Västmanland och i Sverige arbetar med Boklek och biblioteksskola idag.
Syfte: Boken syftar till att främja barns läsning och biblioteksanvändning genom att göra biblioteket till en plats för lek och lärande. Den betonar vikten av att barn får tillgång till bibliotek och böcker, och hur detta kan stödjas genom lagar och samverkan mellan olika aktörer.
Framtida utveckling: Författaren lyfter behovet av forskning, metodstöd för digitala bibliotek, anpassning av bibliotekens webbsidor och kataloger för barn, samt nätverk för personer som arbetar med biblioteksintroduktioner.
Boken avslutas med en lista över referenser och elektroniska länkar för vidare läsning och inspiration.
Texten är också kompletterade med hur alla bibliotek inom Bibliotek i Västmanland arbetar med biblioteksintroduktioner för sexåringar.
Ladda ner Boklek av Anne Ljungdahl (pdf)