Vårdcentralerna har öppet en timme längre och jourmottagningarna går över till bokade tider
Från och
med 4 november har vårdcentralerna i Västmanland öppet till klockan 17. Det betyder en timme mer för besök, telefon och chatt. Samtidigt inför jourmottagningarna, som på kvällar och helger tar emot vårdcentralpatienter som inte kan vänta till nästa dag, bokade tider i stället för drop-in. Tidsbokning innebär att du som patient kan planera din tid och slipper lång väntan i väntrum.
I och med förändringen tar jourmottagningarna i Västerås och Köping emot bedömda, bokade patienter. Det är vårdcentralerna samt 1177-rådgivningen på telefon eller chatt som möjliggör tidsbokningen efter att ha gjort en bedömning av behovet.
Det här är ett sätt att öka tillgängligheten på länets vårdcentraler, samtidigt som vi dämpar trycket på våra jour- och akutmottagningar. Förändringen innebär också att det ska finnas fler tillgängliga tider på vårdcentralen för de invånare som bedöms vara i behov av ett besök samma dag. Uppmaningen till invånaren är att alltid vända sig till sin vårdcentral när vårdcentralen har öppet och därefter till 1177 för en bedömning av sina symptom, säger Lars Almroth, hälso- och sjukvårdsdirektör.
Ett enkelt sätt att få en symptombedömning är att ladda ned och använda appen ”1177 direkt Västmanland”. I appen finns ett val som heter ”sök vård”. När vårdcentralerna är öppna leds patienten automatiskt till den vårdcentral där hen är listad. Efter vårdcentralens öppettider kommer patienten i stället till 1177-rådgivningen på telefon och chatt.
Det bästa är om så många som möjligt kan få hjälp på sin vårdcentral. Förändringen gör att vårdcentralerna kan vara mer tillgängliga för sina patienter. Det gör att vården kan finnas närmare och ökar möjligheten att följa upp patienterna på ett bra sätt, Lina Eriksson (L), regionråd med ansvar för primärvård.
Förändringen är i linje med hälso- och sjukvårdens prioriteringsprincip, att den som är sjukast får hjälp först. Den är också en del av den utvecklingsplan som finns för hälso- och sjukvården i Västmanland fram till 2029 samt för Nära vård, där primärvården i högre utsträckning ska vara navet i hälso- och sjukvården. Som en del i detta tar vårdcentralerna nu ett större ansvar för det akuta omhändertagandet.
FAKTA: Sök vård på rätt plats
- Egenvårdsråd och e-tjänster - besök 1177.se
- För råd om vård – chatta via 1177 direkt eller ring din vårdcentral på dagen, alternativt 1177 på kvällen/helgen. Om det behövs, hänvisar de dig vidare till närakut, jour- eller akutmottagning
- Allvarliga sjukdomsfall och skador - åk till en akutmottagning
- Livshotade tillstånd och allvarliga olyckor – ring 112.
Länkar:
Sök vård på rätt mottagning - 1177
1177 direkt Västmanland
För mer information
Lars Almroth, hälso- och sjukvårdsdirektör, 021-17 40 40, lars.almroth@regionvastmanland.se
Lina Eriksson (L), regionråd med ansvar för primärvård, 021-17 50 90, lina.eriksson@regionvastmanland.se