Mälarbanans utbyggnad avgörande för länets utveckling
Region Västmanland vill att regeringen prioriterar investeringar för utbyggnad av järnvägsstråken Mälarbanan och Bergslagspendeln samt för Mälarsjöfarten. Regionen föreslår också att alternativ till offentlig finansiering används för att viktiga infrastrukturprojekt ska kunna genomföras.
Det framgår av den utvecklingsstrategi för transportsystemet i Stockholm–Mälarregionen som Mälardalsrådet har tagit fram och som Region Västmanland tillsammans med sex andra regioner ställer sig bakom. De senaste 30 åren har trycket på person- och godstrafik mångdubblats. Varje dag pendlar 850 000 personer längs hela eller delar av Mälarbanan som är en av de mest trafikerade järnvägarna i landet. För att få ökad kapacitet och ett mer robust och tillförlitligt system med fler tåg behöver sträckans flaskhalsar byggas bort.
En fullt utbyggd Mälarbana behövs för att näringslivet ska kunna hitta rätt kompetens och bidra till tillväxten i länet. Det gäller även Bergslagspendeln som ansluter till Mälarbanan och som länkar samman Sveriges snabbast växande industriområden, Ludvika och Finnslätten i Västerås, säger Jenny Landernäs (M), regionråd med ansvar för infrastruktur.
Utbyggnaden av fyrspåret mellan Tomteboda och Kallhäll tillsammans med dubbelspår mellan Västerås och Örebro är delar som behöver åtgärdas på Mälarbanan. Det finns även enkla och mindre kostsamma åtgärder som kan ge stora vinster. På sträckan Västerås–Stockholm är det möjligt att bygga bort permanenta hastighetssänkningar för att få kortare restider för det stora antalet resenärer på sträckan.
Regionen anser också att det behöver göras satsningar för Mälarsjöfarten som spelar en viktig roll för regionens godstransporter och som stärker konkurrenskraften för sjöfarten.
För att stärka sjöfartens konkurrenskraft måste en ny Hjulstabro byggas. Samtidigt behöver farleds- och lotsavgifter anpassas för att sjöfarten ska kunna avlasta både väg- och järnvägsnätet, säger Kenneth Östberg (S), regionråd i opposition.
Enligt regionen skulle det också betyda mycket för Västmanland om alternativ finansiering används för stora infrastrukturinvesteringar.
Att låta i första hand privata investerare vara delaktiga i större infrastrukturprojekt kan vara ett effektivt verktyg för att snabba på processerna och säkra finansiering för viktiga satsningar, säger Jenny Landernäs (M).
En gemensam utvecklingsstrategi
Sju regioner i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits ställer sig bakom en gemensam utvecklingsstrategi för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Strategin kallas Systemanalys 2024 och visar vilka spår, vägar och farleder som regionerna vill satsa på under de kommande åren.
Mer information
Jenny Landernäs (M), regionråd, 021–961 40 64
Kenneth Östberg (S), regionråd, 021–17 65 21