Skype slutar att fungera – ersätts av Skyddat vårdmöte

Hälso- och sjukvård Chefsnytt HSF ledningskommunikation

Från 1 juni ska Skyddat vårdmöte i Outlook användas för vårdrelaterade möten – med och om patient. För enskilt möte med patient ska fortfarande digitala vårdmöten via Cosmic och appen Min hälsa användas i första hand.

Den 1 juni tas Skype ur drift vilket innebär att tjänsten slutar att fungera. Orsaken är att Microsoft avvecklar tjänsten och inte längre ger någon support. Tekniken är gammal, funktioner saknas och användare har upplevt problem med tjänsten.

Skype ersätts av Skyddat vårdmöte. I ett skyddat vårdmöte används antingen videotjänsten Pexip eller Teams med mötesskydd – beroende på typ av möte. För att minimera personuppgiftsbehandling och delning av metadata är mötesskydd aktiverat. I Teamsmöten innebär det att vissa funktioner är avslagna, till exempel chatt och kamera.

- Det har funnits problem med Skype och vi hoppas att den nya lösningen med Skyddat vårdmöte i Outlook ska fungera bättre. Vi har valt olika videotjänster för olika möten inom vården för att säkerställa patientsäkerhet, skydda vår IT och information, samt uppfylla behoven och vara kostnadseffektiva, säger Henrik Drott, medicinsk digitaliseringschef, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.

Bokade Skypemöten måste bokas om

Från 1 juni kan du varken boka eller starta ett redan bokat Skypemöte. Däremot kan du fortfarande delta i Skypemöten som externa samarbetspartners bjuder in till – via webbläsaren.

Har du ett bokat ett Skypemöte som sker efter 1 juni behöver du boka om det till ett Skyddat vårdmöte.

Ersätts av Skyddat vårdmöte via Outlook

Skyddat vårdmöte bokas via Outlook. Det finns tre olika typer av möten:

• Vårdmöte patient (Pexip)
    deltagarbegränsning på 15 personer inklusive vårdpersonal
  • Informationsmöte patient (Teams med mötesskydd)
  • Internt möte utan patient (Teams med mötesskydd)

Skicka anslutningslänk till deltagare

När ett skyddat vårdmöte används ska alltid patient/närstående få anslutningslänken via 1177 inkorgen. I Personalverktyget finns nya centrala mallar för invånarärende som ska användas:

• Skyddat digitalt vårdmöte
  • Skyddat digitalt informationsmöte i grupp
  • Skyddat digitalt informationsmöte i grupp – anonymt deltagande

Mallarna innehåller information om personuppgiftsbehandlingen som vi måste informera om.

Privata vårdgivare

Privata vårdgivare som har behov av att kunna boka ett skyddat vårdmöte behöver beställa ett konto för office.365. Det innebär att man också får en e-post för regionanställda (regionvastmanland.se-adress).

Information och stöd

Instruktion och information på vårdgivarwebben

Instruktion Digitalt vårdmöte som bokas via Skyddat vårdmöte i Outlook, 69445
Ersätter Användarmanual för Digitalt vårdmöte, 56474

Information om digitala vårdmöte på Vårdgivarwebben

Frågor och svar om digitalt vårdmöte via Skyddat vårdmöte i Outlook

Öppna digitala Informationstillfällen

Välkommen att delta på öppna digitala Informationstillfällen med genomgång och möjlighet att ställa frågor (30 min). Ingen föranmälan krävs.

Anslutningslänk: Anslut till information om videolösningar för vårdrelaterade möten
Du ansluter med samma länk oavsett tillfälle.

• Vecka 17: torsdag 25 april kl. 15.30
  • Vecka 18: tisdag 30 april kl. 11.30 och fredag 3 maj kl. 11.30
  • Vecka 19: tisdag 7 maj kl. 15.00
  • Vecka 20: tisdag 14 maj kl. 15.00 och torsdag 16 maj kl. 10.00
  • Vecka 21: onsdag 22 maj kl. 15.00
  • Vecka 22: onsdag 29 maj kl. 15.00

Var vänder man sig med frågor?

IT-supporten