Regional särskild sjukvårdsledning 2 januari: Fortsatt ansträngd situation

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Chefsnytt Smittskydd

Vid den Regionala särskilda sjukvårdsledningens möte den 2 januari konstaterades att sjukvården fortfarande har en mycket ansträngd situation med stort inflöde av patienter efter nyårshelgen.

- Det är ett hårt tryck och ett ansträngt läge, och vi ser och förstår att många arbetar hårt för att lösa situationen. Det är glädjande att se så mycket samarbete och gemensamt engagemang. Det är just genom att samarbeta över organisatoriska gränser och hjälpa varandra vi kommer ta oss igenom den här jobbiga perioden säger Lars Almroth, Hälso och sjukvårdsdirektör och beslutsfattare i Regional särskild sjukvårdsledning.

Smittläget

• Få prover togs under nyårshelgen, vilket innebär lägre staplar i statistiken den 2 januari.
  • Covid-19 är den dominerande smittan, före RS-viruset och säsongsinfluensan. Mätningar av avloppsvatten i Västerås visar på en kraftig ökning av coronavirus de senaste veckorna.

Vårdplatser

• Överbeläggningarna fortfarande ett stort problem. Vissa avdelningar har en beläggningsgrad på 120-130 procent, medan andra ligger under 100 procent.

Personalsituationen

• Bemanningen har klarats över nyårshelgen men arbetsbördan har ökat för de som varit i tjänst. Det har även varit nödvändigt att dra in ett antal semestrar under julhelgen.  Den ökade ersättningen har bidragit med nytta. Hög sjukfrånvaro under nyårshelgen har ställt till med problem och som tidigare meddelats är det numera möjligt att få jobba även vid lindrigare symtom – förutsatt att vissa villkor uppfylls.

Kommunal-regional samverkan

• Vårdcentralcheferna har bjudits in till sjukhusvårdens samverkan med kommunerna onsdag 4/1. Detta för att ytterligare stärka sambandet sjukhusvård-primärvård-kommunal vård.

RSSL vill skicka ett stort tack till berörd personal för era insatser och uppoffringar under jul och nyårshelgerna. Ni gör ett fantastiskt arbete!